رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه الکل، بازداری و مهارهای رفتاری را کند می‌کند، گفت: الکل تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی است.

علیرضا نیکزاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان شمالی، با بیان اینکه الکل تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی است و آثار آن 30 تا 90 دقیقه بعد از مصرف ظاهر می شود، تغییرات رفتاری یا روان، پر حرفی، پرخاشگری، رفتارهای نامناسب جنسی، اختلال در قضاوت و برطرف شدن مهارها را از پیامدهای مصرف الکل نامید.

وی حرف زدن مستانه، اختلال تعادل و از بین رفتن ظرافت حرکتی، نیستاگموس، اختلال در توجه یا حافظه، اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی، اختلال خواب، کبد چرب، سیروز و نارسایی کبدی، التهاب مری، زخم معده، واریس مری و خون ریزی های مری، پانکراتیت، نارسایی و سرطان پانکراس، سوء تغذیه به ویژه کمبود ویتامین‌های گروه ب و افزایش فشارخون را از عوارض بلند مدت استفاده از الکل ذکر کرد.

نیکزاد با بیان اینکه الکل، بازداری‌ها و مهارهای رفتاری را ضعیف می‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل است که فرد پس از مصرف الکل رفتارهایی انجام می‌دهد که در شرایط عادی به علت همان بازداری و مهارها انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه عده ای از افراد که به شدت دچار کمرویی هستند برای راحت تر ارتباط برقرار کردن در شرایط اجتماعی، متاسفانه از این ماده استفاده می کنند گفت: این موضوع زمینه وابستگی آنان را فراهم می کند.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه با بیان اینکه الکل زمان واکنش را کم کرده و می‌تواند به خطرات شدیدی منجر شود، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف الکل، تصادفات سنگین رانندگی است.

نیکزاد با اشاره به اینکه عده ای نیز که به درستی قادر به ایجاد احساسات مثبت در خود نیستند، برای فرار از غم و اندوه یا برای به دست آوردن لذت و خوشی به این ماده روی می آورند، گفت: الکل نه تنها خوشی و لذت ایجاد نکرده بلکه زمینه را برای مشکلات متعددی در آینده آماده می کند.

وی افزایش خطر انفارکتوس‌های قلبی و مغزی، ضعف عضلانی، ناتوانی جنسی، تاخیر در انزال، افزایش خطر سرطان های سر، گردن و گوارش، توهم های شنوایی پایدار، انسفالوپاتی (سندرم ورنیکه) و فراموشی پایدار و دمانس را از دیگر عوارض مصرف الکل دانست.

نیکزاد در مورد علایم مسمومیت با الکل یادآور شد: اختلال شدید در هماهنگی حرکات، ناتوانی در کنترل هیجانات، کاهش سطح هوشیاری و اغما و مرگ در اثر ضعف تنفس از علائم مسمویت با الکل است.

رئیس اداره مشاوره به علایم ترک الکل اشاره کرد و گفت: در اثر قطع ناگهانی مصرف طولانی مدت الکل لرزش، تحریک سیستم اتونوم (تعرق، تاکی کاردی)، تهوع و استفراغ، اضطراب و بی قراری، اختلالات درک (خطای حس ف توهم گذاری بینایی، لامسه، شنوایی) و دلیریوم (ترس شدید همراه با توهم) از علایم ترک است که چند ساعت تا چند روز بعد از قطع مصرف بروز می‌کند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.