به گزارش ایرنا، اعضای شورای شهر بندرعباس در نشست علنی روز یکشنبه، درخواست شهرداری برای اختصاص دو میلیارد ریال کمک به ستاد اقامه نماز را مورد بررسی قرار دادند و پس از سخنان موافقان و مخالفان، به اختصاص 500میلیون ریال کمک مالی از محل ماده 17رای مثبت دادند.
*شورا را به رسمیت نمی شناسند، کمک هم می خواهند
یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس هنگام بحث درباره این دستور کار گفت: بعضی نهادها انتظار کمک دارند ولی شورا را به رسمیت نمی شناسند.
جواد بلارک بدون نام بردن از فرد یا نهاد خاصی افزود: این نهادها در هیچ موردی نه با شورا مشورت می کنند و نه اعضای آن را به برنامه هایشان دعوت می کنند.
*500میلیون ریال زشت است، باید بیشتر کمک کنیم
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با انتقاد از همکارانش برای به رای گذاشتن کمک 500میلیون ریالی به ستاد اقامه نماز اظهار داشت: میزان کمک باید بیش از 500 میلیون ریال باشد.
پرویز سالاری ادامه داد: وقتی مبلغ درخواست دو میلیارد ریال بوده، برای شورا زشت است که با یک چهارم آن موافقت کند و باید حداقل با نصف این مبلغ موافقت کنیم.
دومین دستور کار شورا، کمک 150میلیون ریالی شهرداری به دانشگاه هرمزگان برای برگزاری جشنواره قرآن و عترت بود.
اسماعیل بواشه در مخالفت با اختصاص رقم درخواستی به دانشگاه هرمزگان گفت: اداره ها و نهادهای دولتی بودجه فرهنگی دارند و شورا می تواند همین پول را صرف ترویج قرآن در محله های بندرعباس کند تا تعداد بیشتری از شهروندان از آن بهره مند شوند.
نایب رییس شورا نیز در تایید گفته های بواشه اظهار داشت: اگر دانشگاه هرمزگان دولتی است پس چرا هزینه برنامه های آن را باید شهرداری بدهد؟
فیصل دانش ادامه داد: در این گونه موارد هیچ یک از نهادهای متولی امور فرهنگی و مذهبی، به وظیفه خود عمل نمی کنند و همیشه توپ را به زمین شورا و شهرداری می اندازند.
وی یادآور شد: بدیهی است که اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس نسبت به تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم دغدغه مند هستند و تنها خواستار انجام این امور در مسیر صحیح هستند.
دانش تاکید کرد: اعضای شورا در بررسی چنین تقاضاهایی باید منافع مردم و شهرداری را مورد توجه قرار دهند.
*کاش برای معیشت مردم هم دغدغه داشتیم
رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز گفت:ای کاش همان قدر که روی چنین مسائلی دغدغه داریم، نسبت به فقر و معیشت شهروندان حساسیت به خرج می دادیم.
اسلام باوقار اضافه کرد: شاید شورای شهر پولی برای پرداخت به مردم نداشته باشد اما حداقل می تواند مشکلات و درد آنها را منعکس کند.
*بندرعباس مشکلات جدی تری هم دارد
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز خاطرنشان کرد:در حال حاضر مردم بندرعباس با مشکلات جدی تری مانند فاضلاب، فقر و آسیب های اجتماعی روبرو هستند.
به گفته آبتین امیری باید در تمام نشست های شورا این مشکلات بیان گردد تا رسیدگی به آنها به اولویت کاری مدیران تبدیل شود.
وی ضمن مخالفت با کمک مالی به دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: اداره های دولتی توقعات کاذبی از شورای شهر و شهرداری بندرعباس دارند.
مدیر امور مالی شهرداری بندرعباس نیز که نامه درخواست کمک مالی به دانشگاه هرمزگان از سوی وی به شورای شهر رسیده بود، گفت: محل این کمک، ماده 17قانون بودجه شهرداری است که منبعی محدود محسوب می شود.
حمیدرضا سلیمی ادامه داد: کل اعتبار ماده 17برای سال جاری پنج میلیارد ریال است که حدود یک میلیارد ریال آن به عنوان هزینه کفن و دفن افراد بی بضاعت در اختیار سازمان آرامستان قرار می گیرد.
وی تاکید کرد:هنوز در ابتدای سال هستیم و اگر با همین روند پیش برویم در ادامه سال دچار مشکل خواهیم شد.
*با یک تلفن به فوتبال کمک می کنیم اما برای امور مذهبی دستمان می لرزد
عضو روحانی شورای شهر بندرعباس نیز به انتقاد از مخالفت ها با اختصاص کمک به فعالیت قرآنی دانشگاه هرمزگان پرداخت.
حجت الاسلام احمد عامری سیاهویی گفت: با دستور یک مقام عالی استان و یا تلفن یک نماینده مجلس، به تیم فوتبال آذرخش کمک می کنیم اما برای کمک به امور مذهبی دست و دل شورای شهر می لرزد.
*رای موافق پس از اعلام مخالفت
هرچند فضای عمومی و سخنان اعضای شورا نشان می داد با این کمک موافق نبوده و آن را خارج از حوزه وظیفه و مسئولیت شورا و شهرداری می دانند، اما هنگام رای گیری، اکثریت اعضا با کمک یکصد میلیون ریالی به دانشگاه هرمزگان موافقت کردند.
*قطع برق شهروندان بدهکار راهکار شهرداری برای گرفتن عوارض
یکی دیگر از دستور کارهای نشست علنی شورای شهر بررسی آیین نامه پیشنهادی شهرداری برای وحدت رویه در گرفتن عوارض از شهروندان بدهکار بود.
کارشناس درآمد شهرداری در دفاع از آیین نامه پیشنهادی اظهار داشت: هم اکنون شهرداری های ناحیه ها و مناطق بندرعباس از راهکارهای مختلفی برای گرفتن عوارض از شهروندان بدهکار استفاده می کنند.
محمد جعفری اضافه کرد: بر اساس رایزنی های انجام شده، می توان با کمک دستگاه های خدماتی و روش هایی مانند قطع برق شهروندانی که عوارض خود را پرداخت نکرده اند، به شهرداری در وصول مطالباتش کمک کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از روش های پیشنهادی، اضافه کردن مبلغ بدهی عوارض به قبض برق شهروندان بدهکار است.
*بخش حقوقی شهرداری به جای همراهی تیم فوتبال، دنبال وصول مطالبات باشد
نایب رییس شورای شهر بندرعباس در مخالفت با تصویب آیین نامه جدید برای گرفتن عوارض تصریح کرد: وصول نشدن مطالبات نشانه ضعف حقوقی شهرداری است و بهتر است کارکنان حقوقی شهرداری به جای همراهی با تیم فوتبال و رفتن به شهرهای مختلف دنبال گرفتن مطالبات باشند.
فیصل دانش یادآور شد: قانون راهکارهای وصول عوارض را مشخص کرده و آیین نامه جدید نوعی تقابل و استفاده از قوه قهریه علیه شهروندان است.
وی ادامه داد: گفته می شود« یک گونی » چک وصول نشده در شهرداری وجود دارد که شهرداری می تواند با گرفتن وکیل به دنبال وصول آنها باشد.
*تصویب افزایش حق جلسه اعضای کمیسیون های مواد 100و 77
آخرین دستور کار شورای شهر بررسی درخواست افزایش حق جلسه اعضای کمیسیون های مواد 77 و 100شهرداری بود که با رای اکثریت اعضای شورای شهر از ساعتی 150هزار ریال به هر ساعت 300هزار ریال افزایش یافت.
2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.