به گزارش خبرنگار ایرنا هادی پژوهش جهرمی، روز چهارشنبه در همایش مدیران حقوقی جمعیت هلال احمر کشور در شیراز افزود: عمده نارضایتی های کنونی مردم از عمل نکردن به قانون است، ریشه برخی از این نارضایتی ها در سیستم اداری است و متاسفاته فساد اداری یک آفت است که به جان سیستم اداری ما افتاده و باید این مشکل را برطرف کرد.
معاون استاندار فارس اضافه کرد: باید فساد اداری را از بین ببریم، به قانون التزام داشته باشیم و نظام اداری را اصلاح کنیم. پژوهش جهرمی گفت: اگر نتوانیم پایبندی به قانون و آگاهی بخشی را از درون خانواده و مدرسه شروع کنیم و مدیران و کارکنان دولت خودشان را مقید به رعایت قانون نکنند، نمی توانیم وعده دهیم در حوزه اجتماعی آسیب ها رفع خواهد شد.
معاون استاندار فارس افزود: آسیب های اجتماعی امروز برخی از ارکان جامعه را درگیر کرده است که از جمله این آسیب ها می توان به مقوله طلاق، اعتیاد، حاشیه نیشینی و فساد اشاره کرد.
پژوهش جهرمی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناآرامی های اخیر بیان داشت: تنها هفت درصد از شرکت کنندگان در این ناآرامی ها بیکار و عده اندکی از آنان هم دانشجو بودند.
وی گفت: تجمع هایی که شکل گرفت آغاز آن، 'نه' به گرانی بود و از مشهد شروع شد، اما عده ای گفتند این تجمع ها کار رقبای دولت بوده و برخی دیگر بیان کردند از بیرون ساماندهی شده و هر کس به طریقی سعی می کرد این را به جریان و گروهی مرتبط کند.
پژوهش جهرمی بیان داشت: آنهایی که به دنبال تسویه حساب سیاسی بودند توپ را در زمین جریان ها و جناح های سیاسی می انداختند، آنها که نگاه به بیرون داشتند آن را به دشمنان بیرونی منتسب می کردند.
وی ادامه داد: من همه این موارد را براساس اسناد و اطلاعات موجود دخیل می دانم یعنی ابتدا کسی می خواست یک کار شبه دموکراسی با استفاده از اصل 27 قانون اساسی راه بیندازد تا حضور در سایه خودش را به رخ دولت بکشد اما با کاری که در فضای مجازی صورت گرفت مانند کبریتی شد که در انبار باروت می افتد.
معاون استاندار فارس اظهار کرد: ابتدا تصور می شد این کبریت یک آتش محدودی را روشن می کند اما یک مرتبه انبار باروت را منفجر کرد و متعاقب آن جریان هایی مثل سلطنت طلب ها، جریان نفاق و سازمان های جاسوسی به این موضوع و مقوله ورود پیدا کردند.
پژوهش جهرمی افزود: پس از آن شعارها از حالت اعتراض های اجتماعی نسبت به گرانی یا بیکاری به سمت شعارهای تند سیاسی و ساختار شکنانه هدایت شد.
وی ادامه داد: در طول این نا آرامی ها استان فارس در بین استان های کشور در یک وضعیت بهتر و آرام تری قرار داشت و تنها شیراز و یکی دیگر از شهرستان ها کمی ملتهب شد که با تدبیر انجام شده این مساله خاتمه یافت، البته تدابیر ما بیشتر تدابیر انتظامی بود یعنی سراغ مباحث امنیتی نرفتیم.
معاون استاندار فارس بیان کرد: در این میان یک عده رفتارشان را از حد معمول گذراندند و همین امر موجب دستگیری حدود 200 تا 300 نفر در این استان شد اما بیشتر این افراد آزاد شدند مگر کسانی که پیشینه سوء داشتند.
پژوهش جهرمی افزود: به عنوان مثال فردی در وضعیتی غیر متعادل با قداره و شمشیر در بین جمعیت آمده بود و می خواست به مردم حمله کند، با بررسی پیشنیه او مشاهده شد که او در زمینه مواد مخدر، سرقت خودرو و آدم ربایی فعالیت دارد.
وی ادامه داد: برخی از افراد دستگیر شده سابقه نفاق داشتند یا کسانی بودند که به نوعی با جریان سلطنت طلب بیرون از مرزها ارتباط داشتند.
این مقام مسئول بیان کرد: در گفت و گویی که جامعه شناسان با دستگیر شدگان انجام دادند، موضوع عدم آگاهی و فقدان آموزش بسیار محسوس بود و این دردی است که جامعه ما در همه سطوح از آن رنج می برد.
وی ادامه داد: درپیوند باموضوع موضوع تجمع هاو ناآرامی های اخیربسیاری ازآنها نمی دانستنداین تخریب ها و آتش زدن ها جرم محسوب می شوند.
پژوهش جهرمی با تاکید بر اینکه آموزش و آگاهی دادن به مردم یک ضرورت است و هر کس در حوزه کاری خود باید این موضوع را دنبال کند، گفت: بی اطلاعی پایه و اساس بسیاری از ناهنجاری هاست.
او گفت: شرایط خاص اجتماعی کشور، یک مقدار کار را در عرصه های باز اجتماعی سخت کرده و اگر منجر به یک اتفاق و حادثه شود، جمعیت هلال احمر نیز از این اتفاق بری نیست.
وی، ادامه داد: بحث حاشیه نشینی، خشکسالی، مهاجرت ها، مشکلات در حوزه زیست محیطی، حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی به نوعی جمعیت هلال احمر را درگیر می کند.
9254 /6118
خبرنگار: سجاد خسروانیان ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.