صمد هاشملو روز شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی استان افزود: هم اکنون 44.7 درصد ابنیه بافت فرسوده شهر زنجان تخریبی،13.2 درصد نیازمند مرمت، 33 درصد قابل نگهداری، 7.8 درصد نوسازی و 1.3 درصد در حالت ساخت قرار دارد.
وی ادامه داد: طی سال های 89 تا 92 شمار پروانه های ساختمانی صادره در بافت فرسوده رشد چشمگیری داشت که این روند قبل از سال 89 و بعد از سال 92 روند کاهشی داشته است.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس در سال های 89، 90، 91 و 92 به ترتیب 215،234، 202،و 145 فقره پروانه ساختمانی در بافت فرسوده زنجان صادر شده و این تعداد در سال جاری 61 مورد بوده است.
وی بیان کرد: با همکاری شرکت مادر تخصصی و عمران و بهسازی ایران، پنج طرح مطالعاتی بهسازی و توانمند سازی و علاوه بر آن 12 پروژه اجرایی در این استان در دست تهیه و یا پایان یافته است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: طی سال های 93،94،95 و 96 در مجموع برای یکهزار و 680 واحد واقع در بافت فرسوده از سوی بانکهای عامل تسهیلات داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده 992 هکتار بافت نارکارآمد شهری در محدوده تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و بافت میانی استان در چهار شهر زنجان ، ابهر ،خرمدره و قیدار وجود دارد.
مدیر کل راه و شهر سازی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه دولت بر جامعیت مصوبات ستاد باز آفرینی شهری تاکید دارد، گفت: هم اکنون 141 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که 30 درصد جمعیت شهرهای کشور و 18 درصد مساحت شهرها را در بر می گیرد.
کلیم الله وثوقی افزود: تراکم جمعیت در این مناطق نسبت به سایر مناطق شهری بیشتر بوده و نیازمند توجه بیشتری هستند.
وی یادآوری کرد: یکی از اولویت های اساسی دولت دراین بخش و تاکید وزارت راه و شهر سازی علاوه بر موضوع اعتبارات، اولویت و توجه اصلی به بحث باز آفرینی شهری و سکونتگاه های شهری است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه این موضوع مهم پیش بینی شده و کمیته های شهرستانی نیز به دستگاه های متولی پیشنهاد دهند تا اعتبارات لازم برای احیا و باز سازی بافتها تخصیص یابد.
وی اظهار کرد: شهرداری ها و شورای اسلامی شهرهای استان نیز در بخش پیش بینی اعتبارات عمرانی خود در سالهای آینده به مناطق بافت فرسوده توجه بیشتری داشته باشند.
وثوقی خاطر نشان کرد: دولت به تنهایی نمی تواند تمامی اعتبارات اجرای این کار را عهده دار باشد و از طرفی مشارکت نکردن اهالی واقع در این مناطق نیز ادامه اجرای برنامه ها را با کندی مواجه می کند.

**** شهرزنجان به عرصه تاخت و تاز کاسبکارانه تبدیل شده است
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر زنجان نیز ادامه داد: همه در یک محیط زنده، بهم پیوسته زندگی می کنند و بر این اساس باید تلاش کرد محیطی امن ، آرام ، سالم و با نشاط برای مردم فراهم شود.
امامعلی دادخواه افزود: احساس می شود نگرش ها در معاونت عمرانی مراکزی مانند شهرداری ها و راه شهر سازی کاربردی است.
وی بیان کرد: گاهی طرح های تهیه شده در این بخشها در راستای توسعه افقی و عمودی شهرها بوده و بر این اساس انتظار می رود در تهیه طرح های جامع و طرح های تفضیلی روح زنده حاکم بر شهر و انتظارات مردم و آینده شهر مورد توجه قرار گیرد.
این عضو شورای شهر زنجان ادامه داد: با تحقق این امر سطح زندگی مردم و میزان نشاط و سلامتی آنها افزایش می یابد و به نوبه خود مسائل و مشکلات شهری کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: بخش زیادی از آسیبهای اجتماعی از نارسایی هایی موجود در شهر نشات می گیرد، چرا که نتوانستیم فضای آرام و با نشاطی را که مردم احساس همبستگی و هویت داشته و بتوانند سالم زندگی کنند را فراهم کنیم.
دادخواه افزود: طرح های تهیه شده در این بخش نیز باید با آینده نگری و جامعیت در نظر گرفته شود و علاوه بر آن به هیج وجه نباید اجازه داد 2 اهرم مهم شامل صاحبان قدرت و صاحبان ثروت بلاهای مختلفی را برسر شهر وارد کنند.
وی اظهار کرد: گاهی اوقات شهر به عرصه تاخت و تاز کاسبکارانه تبدیل می شود و ساخت وسازهای غیرمجاز انجام می گیرد، غافل از آنکه این کار پیامدهای مختلفی به همراه دارد.
کارشناسان، گسترش فقر شهری در کشور را زمینه ساز شکل گیری حاشیه نشینی و بروز انواع آسیب های اجتماعی مانند بزهکاری، سرقت و اعتیاد و جرائم مربوط به مواد مخدر می دانند.
بر این اساس بازآفرینی شهری سیاستی است که وزارت راه و شهر سازی برای پاسخگویی به چالش ها ایجاد شده برگزیده است.
این بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای پاسخگویی به مشکلات شهرهاست به نحوی که قابلیت زیست پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا داده و کاهش فقر شهری یکی از کلیدی ترین آن در این بخش بشمار می رود.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان سه منطقه شهرداری و 430 هزار نفر جمعیت دارد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.