هرساله وقت برداشت انبه به میناب رفته و پای درد و دل باغداران می‌نشینیم و هرسال وضعیت همان است که بود و بلکه مشکلات بیشتری نیز گریبان گیر باغ‌های انبه می‌شود.

کم‌آبی، بارندگی‌های شدید، افزایش دما، عدم رسیدگی دولت، نداشتن هزینه بیمه و سم‌پاشی هرسال چالش‌های جدیدی برای باغ‌های میناب و درختان انبه به وجود آورده و تولید انبه روزبه‌روز با کاهش بیشتری مواجه است.

امسال نیز تصمیم گرفتیم سری به باغ‌های میناب بزنیم و حال باغداران و انبه‌هایشان را بپرسیم؛ برای بررسی کم و کیف برداشت انبه در سال جاری فاصله 108 کیلومتری بندرعباس تا میناب و روستا فخرآباد را طی کردیم تا در هوای گرم یکی از روزهای تابستان و در دمای بیش از 40 درجه به باغ یکی از مردم ساده و بی‌ریا این منطقه برویم و با "عباس جعفرپور" هم‌کلام شویم:

یکی از باغداران میناب، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 37 سال است به کار باغداری در باغ انبه مشغولم، اظهار کرد: امسال وضعیت ثمردهی باغ‌های انبه خوب نبود، باران شدید محصولات را سیاه و خشک کرد و محصول ما به‌اندازه سال‌های گذشته نبود.

عباس جعفرپور با بیان اینکه از اسفندماه انبه‌ها کم‌کم بزرگ شده و تا تیرماه محصول به‌دست‌آمده و باید چیده شود، افزود: محصول چیده شده را به دلال می‌فروشیم و دلال به قیمت بسیار بالاتری در بازار می‌فروشد، اگر هم فروش انبه سودی داشته باشد، برای دلالان است نه کشاورزان!

این باغدار مینابی با اشاره به اینکه اگر دولت کمک کند و تسهیلات بانکی در اختیارمان قرار دهد بیشتر می‌توانیم به باغ‌ها رسیدگی کنیم، اضافه کرد: هرچه آب بیشتر و کود مناسب‌تری به درختان انبه دهیم محصول بیشتری خواهد داشت.

جعفرپور با بیان اینکه از آغاز جوانی کارم باغداری، انبه چینی و خرما چینی بوده است، ابراز کرد: آل مهتری، چارک، کلک سرخ ، کلانفر، خیاری، مشک و هلیلی از انواع درختان انبه کشت شده در باغات میناب است.

این باغدار مینابی با اشاره به اینکه برای آبیاری باید در باغ استخر آب تعبیه کرده و آن را با آبی که ساعتی می‌خریم پر کنیم، بیان کرد: پس از خرید آب و پر کردن استخر با یک موتور سیار آب را به‌پای درختان می‌رسانیم؛ در بیشتر مواقع استخر خالی است چراکه قدرت خرید آب را نداریم.

جعفرپور خاطرنشان کرد: هزینه لوله‌کشی و خرید شلنگ‌ها به عهده خود باغداران است و جهاد کشاورزی هیچ کمکی در این زمینه نمی‌کند، بنابراین مجبوریم برای خشک نشدن درختانمان هم که شده این هزینه را متحمل شویم و سهمیه‌ای را هم که 8 ماه یک‌بار می‌دهند، کفاف درختان انبه در این گرما و آفتاب شدید تابستان میناب را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ریشه درختان انبه آن‌قدر باریک نیست که با کمی آب سیراب شده و باید به روش غرقابی   آبیاری شوند، اظهار کرد: باید هفته‌ای یک‌بار آب بخریم و استخر باغ را پر کنیم.

این باغدار مینابی ضمن درخواست از مسئولین برای کمک رساندن به کشاورزان و باغداران، اضافه کرد: میناب شهری بندری نیست و دسترسی به دریا در آن وجود ندارد و تنها راه درآمد مردم به‌خصوص در روستاها، کشاورزی و باغداری است، در صورت ادامه این روند زمین‌ها و باغ‌هایمان از بین می‌رود و راه دیگری برای گذران زندگی نداریم.

جعفرپور با اشاره به اینکه درخت‌ها انبه باغش بیش از 50 سال دارند و خودم و پدرم زحمات زیادی کشیدیم تا به اینجا رسیده‌اند، تصریح کرد: با این وضعیت عدم‌حمایت مسئولین، زحمات چندین ساله‌ای که عمرم را پای آن گذاشته‌ام در حال نابودی است و قدرت تأمین معاش خود را ندارم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی عدم‌حمایت دولت در تهیه سم است؛ دولت باید سم‌پاشی کند تا ما بتوانیم محصول خوبی به دست آوریم.

این باغدار مینابی با اشاره به اینکه دولت یک سال به ما سم داد و دیگر این مسئله تکرار نشد، افزود: دولت در صورتی خسارت پرداخت می‌کند که درختان خود را بیمه کنیم، اما برای بیمه باید پول داشته باشیم که پرداخت کنیم.

جعفرپور عنوان کرد: امسال از 5 هکتار زمینی که در آن کار می‌کنم تنها 600 کیلو انبه سبز برداشت کردم که درآمدش به 10 میلیون تومان هم نرسید درصورتی‌که در سال گذشته حدود 30 میلیون تومان درآمد داشتم.

وی خاطرنشان کرد: به علت نداشتن سم و سم‌پاشی نکردن انبه‌ها کرم زده و خراب شده و همه باغ‌ها به همین وضعیت دچار شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب نیز در گفت‌وگو با ایسنا، پیش‌بینی کرد امسال بیش از ۱۷ هزار تن انبه از باغ‌های این شهرستان برداشت شود که نسبت به پارسال تغییری نداشته است.

عباس مؤیدی گفت: ۳۰ درصد محصول انبه به‌صورت سبز و ۷۰ درصد آن به‌صورت رسیده و تازه خوری برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت انبه رسیده از اواخر خرداد آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد، اظهار کرد: بیش از ۵۰ نوع انواع انبه در شهرستان میناب وجود دارد که مرغوب‌ترین آن، کلانفر، خیاری، آلمهتری، کلک سرخ و هلیلی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب با تأکید بر اینکه روستا‌های تمبانو، دهوسطی، شهوار، فخرآباد، گلشوار و بازیاری مهم‌ترین مناطق کشت انبه در میناب است، اضافه کرد: انبه میناب علاوه در بازار استان به استان‌های هم‌جوار و تهران ارسال می‌شود.

مؤیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر انبه رسیده در بازار میناب، هر کیلو ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بفروش می‌رسد، تصریح کرد: شهرستان میناب با سطح زیر کشت هزار و ۷۰۰ هکتار باغ انبه مقام نخست تولید و سطح زیر کشت را در استان به خود اختصاص داده است.

گزارش از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

 

*** برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.