فرماندار شهرستان جاسک از روند شتاب تصاعدی توسعه پروش میگو در شهرستان جاسک خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، محمد رادمهر اظهار کرد: با توجه نظر به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه، پرورش میگو ازلحاظ اقتصادی در این شهرستان توجیه‌پذیر و به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری طلایی محسوب می‌شود.

وی افزود: شهرستان جاسک سهم بسزایی از تولید میگو را به خود اختصاص داده است و در این شهرستان حدود ۸۶۴۰ هکتار مزرعه مستعد پرورش میگو شناسایی شده است؛ جاسک با سه سایت زیر کشت میگو و ۱۶ مزرعه حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت دارد که در سفر اخیر استاندار و نماینده عالی دولت در استان و وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان جاسک ۱۶۰ هکتار افتتاح شد و این روند توسعه‌ای ادامه دارد.

فرماندار شهرستان جاسک تصریح کرد: در هر هکتار کشت میگو به‌طور میانگین به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲/۵ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود از این منظر می‌توان اذعان داشت که تولید میگو هم در بحث درآمدزایی و هم در رابطه با اشتغال‌زایی قدرت مانوری بسیار بالایی دارد از سویی دیگر ارزش بسیار بالای غذایی این آبزی انکارناپذیر است و بازارپسندی خوبی در کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد.

رادمهر عنوان کرد: هدف حمایتی فرمانداری جاسک از طرح‌های کشت میگو در راستای اقتصاد مقاومتی و بحث درآمدزایی مردم, اشتغال‌زایی جوانان, توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور و همچنین جذب سرمایه‌گذار است؛ خوشبختانه پروش میگو در این شهرستان روندی تصاعدی به خود گرفته است و بحث توسعه‌ای این مهم در دستور کار این فرمانداری قرار دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخلاف گذشته اکنون راهکارهای خوبی برای مدیریت برداشت میگو پیش پای تولیدکنندگان قرار دارد.

فرماندار شهرستان جاسک بیان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت تدبیر و امید بحث رونق کسب‌وکارهای زودبازده است. نظر به اینکه پرورش میگو حدود ۱۲۰ روز طول می‌کشد تا قابلیت برداشت داشته باشد لذا این مهم با درآمدزایی بالا , ظرف کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذار و کشاورز بسیار قابل صرفه است.

رادمهر ابراز کرد: سایت‌ها و مزارع پرورش میگو یکی از مهم‌ترین راه‌های تولید اشتغال جوانان بر پایه اقتصاد مقاومتی هستند که جایگاهی ارزشمندی در تولید، ارزآوری و صادرات به بازارهای جهانی دارند.

فرماندار شهرستان جاسک اضافه کرد: امروزه صنعت پرورش میگو به یکی از صنایع رایج و درآمدزای شیلاتی تبدیل شده به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به ورود به این صنعت پردرآمد دارند؛ در شهرستان جاسک طرح‌های پرورش میگو در حال گسترش است و مناطق جدیدی شناسایی و همچنین در جهت واگذاری در مراحل مطالعه، احداث و بهره داری قرار دارند و ما در رابطه با اجرای چنین طرح‌های زودبازده و درآمدزا در شهرستان استقبال و حمایت می‌کنیم.

رادمهر اظهار کرد: نظر به مقوله اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، در حال حاضر موضوع شیلات یکی از اساسی‌ترین دستگاه‌های اجرایی در این زمینه است که برای اشتغال‌زایی می‌توان از آن مدد گرفت.

وی افزود: در ماه جاری طی سفر استاندار و نماینده عالی دولت و وزیر جهاد کشاورزی پروژه ۱۶۰ هکتاری با اعتباری بالغ‌بر ۳۵۰ میلیارد ریال در شهرستان جاسک به بهره‌برداری رسید که توسط بخش خصوصی در کمتر از یک سال راه‌اندازی شد؛ این مزرعه ۱۶۰ هکتاری بیش از ۱۰۰ استخر یک هکتاری را شامل می‌شود و میزان تولید در این استخرها با استفاده از روش‌های مدرن و دستگاه‌های مکانیزه طی دو دوره پرورش در سال بالغ‌بر هزار و 200 تن است؛ این سایت نقش مهمی در کاهش فشار بر ذخایر آبزیان خلیج‌فارس و افزایش آبزی‌پروری دارد.

فرماندار شهرستان جاسک تصریح کرد: نگاه استاندار هرمزگان به مقوله سرمایه‌گذاری و  تولید با توجه به موضوع مهم رونق تولید و اقتصاد مقاومتی نگاهی توسعه محور است که خروجی تمرکز وی بر روی این مقوله در عمل شاهد پیشرفت و تسریع اجرای پروژه‌های مختلف که مرتبط با موضوع رونق تولید هستند در مناطق مختلف استان هستیم.

رادمهر عنوان کرد: بحمدالله سرمایه‌گذاران به این منطقه دارند ورود پیدا می‌کنند و برآورد می‌شود مزارع پرورش میگو در سال جاری حدود ۱۸۰۰ هکتار توسعه کشت پیدا کنند و از سویی در بحث صادرات بازار مصرف میگوی بسیار خوبی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد.

وی تبدیل زمین‌های لم‌یزرع  به حاصلخیز را فرصتی طلایی در توسعه روستایی توسط صنعت پرورش میگو دانست و خاطرنشان کرد: رشد میگو پروری در شهرستان جاسک بسیار امیدوارکننده بوده و می‌توان درآمدزایی خوبی را برای این صنعت پیش‌بینی کرد.

فرماندار شهرستان جاسک بیان کرد: اجرای این‌گونه طرح‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های توسعه‌ای و اشتغال‌زایی در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.

رادمهر ابراز کرد: به‌طور کل در صنعت آبزی‌پروری ما امیدوار هستیم که بیش‌ازپیش با آخرین ابزارهای نوین این صنعت حرکت کنیم چراکه فن‌آوری‌های نوین راه‌حل جدیدی در جهت رسیدن به اهداف توسعه آبزی‌پروری پایدار است.

وی اضافه کرد: در بحث پروش میگو میانگین وزن، درصد بقاء، قیمت فروش و ضریب تبدیل غذایی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در اقتصاد یک مزرعه هستند که این‌ها از پارامترهای مهم این صنعت بشمار می‌آیند.

فرماندار شهرستان جاسک اظهار کرد: ما انتظار داریم ضمن تأمین بخشی از نیاز داخلی، صادرات میگو نیز از این شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عملیاتی شود و ضمن توسعه اقتصادی شهرستان ارزآوری خوبی برای کشور از طریق این صنعت به ارمغان آید.

رادمهر افزود: با رایزنی‌هایی که انجام شده خوشبختانه اخیراً سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این مورد اقدام کرده‌اند این استقبال نشان می‌دهد طرح‌های پرورش میگو توجیه دارد چون برگشت سرمایه آن ۳.۵ تا ۴ سال است.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم به‌زودی سایر طرح‌های پرورش میگو در شهرستان جاسک به بهره‌برداری برسند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.