ابراهیم اکبرزاده کاسانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا ، به کشاورزان توصیه کرد که برای جدا کردن بذرهای کاملاً پر و سنگین از بذرهای پوک و نیمه پر، باید بذر مورد نظر را در محلول آب و نمک قرار دهند و بدین منظور می بایست به آب نمک اضافه کرده تا غلظت آب افزایش یابد بطوریکه یک تخم مرغ به اندازه یک سکه بالای آب قرار گیرد دراینصورت غلظت آب نمک برای بوجاری مناسب می باشد.
وی ادامه داد: بذرها در داخل محلول آب نمک ریخته شده و هم زده شود، بذرهایی که در بالای آب قرار گرفته و یا در وسط آب غوطه ورند، به طور غالب ناسالم و غیر بذری اند و باید توسط یک آبکش از بذرهای سالم جدا و برای مصارف غیربذری استفاده شوند ولی بذرهایی که کاملاً ته نشین می شوند، بذرهای مناسب برای کاشت بوده که باید سریعاً از آب نمک خارج و چند مرتبه با آب معمولی شستشو شوند بطوریکه نمک از بذر کاملا جدا شود تا هیچگونه اثر سوئی بر روی جوانه زنی بذر بوجود نیاورد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین ادامه داد: به منظور پیشگیری و کاهش اثرات بیماری­های قارچی بذرزاد، بذرها با سموم قارچ­کش مجاز ضدعفونی شوند و بدین منظور بذرها را به مدت 12 تا 24 ساعت برای جذب آب در آب شیرین خیسانده سپس بمدت 24 ساعت در محلول سم توصیه شده برای ضدعفونی قرار می دهند.
به گفته اکبرزاده؛ چنانچه بذر داخل گونی باشد، در طول 24 ساعت باید سه تا چهار نوبت آن را از محلول سمی بیرون آورده و به آرامی تکان و سپس در داخل محلول سم قرار داد در غیر اینصورت باید سه تا چهار نوبت محلول آغشته به سم را که بذر داخل آن قرار دارد، با چوب و یا وسیله دیگری هم زده تا اولاً هوای بیشتری به بذر برسد و از طرف دیگر محلول حالت یکنواختی خود را حفظ و سم تاثیر بهتری روی قارچ ها داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: بذر برای جوانه زدن در مجموع نیاز به 100 درجه سانتی­گراد حرارت دارد که باید در مدت زمان دو تا سه روز دریافت کند به همین منظور باید روی بذر پوشش مناسب قرار داده یا اینکه در گرمخانه نگهداری تا گرمای مناسب تامین شود.
اکبرزاده افزود: درجه حرارت مناسب برای جوانه زنی 30 تا 35 درجه سانتیگراد بوده و در دمای 41 درجه سانتیگراد عمل جوانه زنی متوقف می شود و برای بهتر جوانه زدن بذر ضرورت دارد که در داخل هر کیسه 60 کیلویی حدود 20 تا 30 کیلوگرم بذر ریخته شده تا جابجایی درون کیسه به راحتی صورت گیرد.
وی یادآور شد: روزی دوبار آب ولرم (کمتر از 37 درجه سانتی­گراد) بر روی کیسه ها پاشیده و به آهستگی کیسه ها را حرکت داده تا باعث تامین اکسیژن و تامین گرمای یکنواخت برای بذرها شود؛ بذرها پس از سه تا چهار روز جوانه دار شده و آماده بذرپاشی می شوند.
اکبرزاده طول مناسب جوانه های ریشه (ریشه چه) را در این هنگام حدود یک تا دو میلیمتر ذکر و اضافه کرد: آغشته کردن بذرها با محلول حاوی کود بیولوژیک (باکتری هایی مانند ازتوباکتر و آزوسپریلیوم و ...) قبل از انتقال به خزانه توصیه می شود زیرا این باکتری ها به عنوان محرک های رشد به وسیله مکانیسم های مختلف به طور مستقیم و یا غیر مستقیم رشد گیاهان را افزایش می دهند.
گیلان 238 هزار هکتار زمین شالیزار و 300 هزار شالیکار دارد و بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.