مهدی میرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین با توجه به وجود یکسری از رقابت های بین المللی نیاز به برآوردهای صحیح و دقیق ازمحیط بین المللی داریم که درآن الگوهای دوستی و دشمنی باید مشخص و رقبا و متحدان نیز شناسایی شوند.
وی در این رابطه بیان داشت: برای مثال رقابت هند و پاکستان از یک سو، هند و چین از سوی دیگر و رقابت ایدئولوژیک اعراب با ایران و رقابت ژئوپلیتیکی پاکستان و ایران در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.
میرزاده یاد آورشد: با توجه به همسایگی و محوریت ژئوپلیتیکی پاکستان در تعارض با کشورهای منطقه به خصوص هند و افغانستان توجه به ایجاد بستر امن برای سرمایه‏ گذاری، ضروری است که منافع ایران و پاکستان همسو دیده شود.
این کارشناس حوزه جغرافیای سیاسی عنوان کرد: توسعه مکران با هدف ایجاد تغییرات فرهنگی، پویایی، تحرک اقتصادی و جمعیت ‏پذیری منطقه می تواند بستری برای توسعه پایدار، متوازن و جامعه ‏محور فراهم سازد.
وی ابراز داشت: از ظرفیت های دریای عمان به عنوان راهی برای احداث پایانه و توسعه پسکرانه ها نام برد که وابستگی کشور ما را به خلیج فارس کمتر می کند.
این مدرس دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: توسعه سواحل مکران و بندرگاه ها از نگاه بازرگانی، امنیتی و راهبردی باعث می شود یک گام به سوی کاهش وابستگی به خلیج فارس برداریم.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.