به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در آیین افتتاحیه این آزمایشگاه با اشاره به تلاش‌های دوساله هیات‌های ایران و ایتالیا برای راه‌اندازی آن گفت: نیاز دانشگاه به چنین مرکزی بسیار ضروری و جدی است.
یدالله رحمانی افزود: برهمین اساس طی تحقیقات صورت‌ گرفته، مذاکراتی بین شرکت ایتالیایی ایتالبز و دانشگاه شیراز صورت گرفت که در نهایت به انعقاد تفاهم ‌نامه‌ و تجهیز آزمایشگاه منجر شد.
وی با بیان اینکه براساس تفاهم‌ نامه یادشده تأمین تجهیزات با شرکت ایتالیایی و فراهم کردن امکانات برعهده دانشگاه شیراز قرار گرفت، ابراز داشت: افزون بر تفاهم در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، تفاهم ‌نامه‌ای نیز در زمینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت تولید 7مگاوات برق در دانشگاه و همچنین دیگر زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.
مشاور استاندار فارس همچنین با اشاره به بروز برخی مشکلات در گمرک بیان کرد: این مسائل به دلیل منحصربه‌ فرد بودن دستگاه‌ها و تجهیزات رخ داد و از همین رو در مقررات و قوانین ضابطه‌ای برای واردات این کالاها وجود نداشت که طی رایزنی‌های صورت گرفته رفع شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمام این تجهیزات دانش بنیان است درتلاشیم بتوان بدون پرداخت عوارض و با معافیت‌های گمرکی آن‌ها را وارد کنیم.

** سرمایه ‌گذاری 60میلیون دلاری در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی
رحمانی میزان سرمایه‌ گذاری شرکت ایتالبز را 60میلیون دلار اعلام کرد و افزود: تاکنون 12میلیون دلار از این مبلغ تأمین شده است و پیش‌بینی می‌شود براساس مذاکرات صورت‌ گرفته تا 100 میلیون یورو تجهیزات در این زمینه وارد شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اشتغال‌زایی این واحد دانشگاهی را حداقل 350 تا 400 نفر در سطح تحصیلات تکمیلی برآورد و بیان کرد: راه‌اندازی این مرکز از فرار مغز‌ها و نیز از دست‌رفتن سرمایه‌های انسانی جلوگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه 160 مرکز آموزش عالی و تحقیقاتی در استان فارس مشغول تربیت متخصصان هستند، بیان کرد: از 250هزار دانشجوی استان، 40درصد متعلق به دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی است.
رحمانی ادامه داد: همچنین از بیش از 700 هسته فناور در استان بیش از 120 شرکت دانش‌بنیان موفق به اخذ تأییدیه معاونت فنی شده‌اند و 200 شرکت نیز در نوبت ثبت هستند که برای تجاری‌ سازی این شرکت‌ها نیز فعالیت‌های مثبتی رخ داده است.
وی ساخت و تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز را در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: بیش از 262 بسته سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، زیر بنایی و زیرساخت‌ها در دست تهیه است که بیش از 28 میلیارد دلار برآورد اولیه آن است و در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت تا در هر زمینه ممکن سرمایه‌ گذاری صورت گیرد.
همچنین رئیس دانشگاه شیراز گفت: افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز بر اساس نیازهای دانشی و آموزشی درون ‌دانشگاهی و برون ‌دانشگاهی صورت گرفته است.
حمید نادگران افزود: از قریب به دو سال پیش دانشگاه به این جمع‌بندی رسید که برای هدایت تحقیقات در حوزه آکادمیک و غیر آن و جهت دار کردن تحقیقات اصحاب صنایع به آزمایشگاه مرکزی نیاز دارد و بر این اساس در قسمتی از کمپ دانشگاه شیراز اقدام به احداث ساختمان کرد.
وی بیان داشت: در زمینه تجهیز این آزمایشگاه ایده همکاری با کشور‌های اروپایی با توجه به رشد و گسترش تأملات بین‌المللی و تولید دانش برای تولید ثروت و رفاه مطرح شد و از همین رو با برخی شرکت های خارج از کشور تعاملاتی صورت گرفت.
نادگران اهمیت این مرکز را در کمک شایان به پژوهش‌های کاربردی برای حل مشکلات جامعه دانست.
مدیرعامل شرکت ایتالبز نیز در این مراسم با بیان اینکه این شرکت از تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز احساس غرور می‌کند، گفت: باتوجه به فرصت فراهم شده برای سرمایه‌گذاری در مقیاس کلان امیدواریم بتوانیم در ادامه فرآیند تکمیل این پروژه را به انجام رسانیم.
آتوره آگوستینی افزود: متخصصانی که در این پروژه فعالیت می‌کنند، می توانند زمینه های همکاری بیشتر با این شرکت را فراهم آورند.
وی به بازار خوب این فعالیت‌ها در ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد بتوان در دیگر نقاط کشور نیز چنین مراکزی را تجهیز کرد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.