هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر در ساوه و زرندیه مانند همتایان خود در سراسر کشور مطالبات و خواسته هایی دارند که برای رفع آنها به مجلس یازدهم و نماینده منتخب شان چشم امید دوخته اند.

زیرساخت های فرهنگی و هنری در شهرستان های ساوه و زرندیه به خصوص در حوزه امکانات سخت و نرم افزاری و همچنین بودجه و اعتبارات کاستی هایی دارد و متناسب با جمعیت رو به افزایش این مناطق مهاجرپذیر و صنعتی نیست.

در زرندیه خبری از سینما نیست و مشکل مشترک هر ۲ شهرستان نیز نبود سالن های تخصصی و گالری برای هنرهای نمایشی و تجسمی و... است.

در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ۲ تن از هنرمندان از شهرستان های ساوه و زرندیه در مورد انتظاراتی که از نماینده منتخب مردم در خانه ملت دارند، گفت و گو کردیم.

انجمن های هنری هفتگانه ساوه محروم از سالن و گالری های تخصصی

«جواد روستایی» از هنرمندان عرصه تئاتر شهرستان ساوه به ایرنا، گفت: همه هفت انجمن هنری این شهرستان از مشکل مشترکی به نام نداشتن سالن های تخصصی و گالری برای تمرین، اجرا و عرضه دستاوردهای خود رنج می برند.

وی افزود: هنر تئاتر در ساوه با وجود ظرفیت های بالا و هنرمندان توانمند، سالن تخصصی ندارد و تنها سالنی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت اکنون تبدیل به سینما شده است.

وی اظهار داشت: فقط یک سالن «بلک باکس» با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر وجود دارد که هرگز جوابگوی جمعیت زیاد تماشاگران علاقمند ساوجی به هنر تئاتر نیست. 

روستایی گفت: این معضل برای سایر گروههای هنری فعال در زمینه های موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و... نیز صادق است و در ساوه یک گالری برای عرضه و نمایش دستاوردهای هنرمندان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هنرمندان این شهرستان به یک سالن تخصصی «قاب صحنه ای» نیاز دارند و لازم است که نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم به این مشکل و مواردی که مطرح شد، توجه لازم را داشته باشد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر اهل ساوه در ادامه مشکلات هنرمندان حوزه موسیقی را یادآور شد و گفت: علاوه بر نبود سالن تخصصی آکوستیک برای تمرین و اجرا، یکی از معضلات این عرصه بی توجهی به موسیقیدانان بومی و استقبال از خوانندگان پاپ سایر شهرها به خصوص تهران است که به صورت مرتب در ساوه کنسرت اجرا می کنند و پول خانوارهای این شهرستان به جیب آنها و عوامل دست اندرکار این اقدامات می رود که در واقع ظلم به هنرمندان توانمند و شاخص این دیار است.

وی گفت: نماینده منتخب مردم در خانه ملت لازم است فضا را برای اجرای برنامه های موسیقی هنرمندان بومی و محدود کردن خوانندگان پاپ  غیربومی فراهم کند و برای تقویت بودجه های فرهنگی شهر و اختصاص آن به انجمن های هنری تلاش کند زیرا انجمن ها در صورت داشتن بودجه مستقل می توانند برنامه های خود را به نحو شایسته تهیه و اجرا کنند.

روستایی گفت: شهرستان ساوه با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر به یک تالار شهری و هنری که در آن سالن سینما، گالری، سالن های بلک باکس و قاب صحنه ای تئاتر وجود داشته باشد، نیاز شدید دارد تا پاسخگوی جمعیت شهر باشد و این مورد از انتظارات و خواسته های جامعه هنری از نماینده آینده است.

وی تاکید کرد: در حوزه فرهنگی هم نیاز است که فرهنگسرایی شامل مجتمع فرهنگی و هنری شبیه به پردیس های سینمایی با طبقات تجاری ایجاد شود تا درآمد حاصل از بخش اقتصادی آن برای امور هنری و فرهنگی و تولید آثار مرتبط با این عرصه ها صرف شود و تحقق این مساله در گرو اهتمام مسئولان شهرستان و حمایت نماینده مجلس است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نامزدهای این دوره از انتخابات وعده هایی برای برآورده کردن نیازهایی که به آنها اشاره شد، به جامعه هنری داده اند، گفت: بسیاری از نامزدها در دیدار به هنرمندان وعده رفع این مشکلات را داده اند اما معتقدم که این قول ها صرفا جنبه شعاری داشته و مصرف آن تا بعد از انتخابات است. 

نماینده منتخب صدای جامعه هنری زرندیه باشد

«نادر توکلیان» از هنرمندان عرصه شعر و ادب شهرستان زرندیه نیز به ایرنا، گفت: از نماینده منتخب مردم این شهرستان ها می خواهم که یک بار به دور از کلیشه های موجود در رسوم اداری و کلامی کشور، نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران زمین بیندازد تا بداند که ضرورت امروز کشور ما نه در حوزه اقتصاد بلکه در زمینه فرهنگ است.

وی اظهار داشت: البته منظور بنده این نیست که اقتصاد ربطی به فرهنگ ندارد بلکه معتقدم که رابطه ای تنگاتنگ و دوطرفه با هم دارند اما در اوضاع اقتصادی و معیشتی این روزها، آنچه می تواند ما را از شرایط کنونی نجات دهد، بیش از آن که اقتصادی باشد، فرهنگی است.

این هنرمند اهل زرند، گفت: اگر نگاه نماینده منتخب مردم این دیار در مجلس یازدهم به فرهنگ همان نگرش کلیشه ای باشد که سال ها آزموده شده و نتیجه ای هم به همراه نداشته، لازم است که در نوع نگرش خود از اکنون تجدیدنظر کرده و با اهل فرهنگ، کارگران و مهندسان فرهنگی  این عرصه مشورت و تعامل داشته باشد.

توکلیان با بیان اینکه فرهنگ یک اتمسفر است که افراد در آن رشد کرده و تمدن می سازند، اظهار کرد: این فرهنگ است که احاطه مستقیم و غیرمستقیم بر امور زیستی دارد؛ به عنوان مثال لازمه صنعتی شدن در شهرستان های ساوه و زرندیه مطالعه فرهنگی و شناسایی چگونگی صنعتی شدن این مناطق است اما زمانی که این بستر تحقیقی فراهم نمی شود، پدیده های جانبی صنعتی شدن مانند مهاجرت می تواند فرهنگ بومی را به مخاطره انداخته و برای سالهای آینده فاجعه بار باشد. 

 وی افزود: ساوه و زرندیه توان بسیار بالایی در زمینه های مختلف نظیر گردشگری و تولید محصولات فرهنگی دارند که لازم است سیاست کلی در این مناطق مورد بازنگری قرار گیرد.

این هنرمند اهل زرندیه گفت: نامزدهای انتخابات در ساوه و این شهرستان حتما در جلساتی که در ایام تبلیغات با مردم داشته اند، نسبت به کاستی ها آگاه تر شده اند و شاید نیاز به گفتن نباشد که در زرندیه حتی یک سالن سینما و اجرای تئاتر هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این شهرستان همچنین مکانی برای اجرای موسیقی و جُنگ وجود ندارد و به نمایندگی اهالی فرهنگ زرند از نماینده منتخب درخواست می کنم که بعد از جلوس بر صندلی مجلس با دلسوزان و کارگران فرهنگی رابطه ای نزدیک و مشورتی داشته باشد و این مسائل را به صورت هفتگی و حتی روزانه رصد و پیگیری کند.

۲۴۶ هزار و ۲۹۳ تن از واجدین شرایط رای در شهرستان های ساوه و زرندیه روز جمعه، دوم اسفند با حضور در پای صندوق های رای یک نماینده را به خانه ملت معرفی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.