به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در اراک، افزود: تقویت تریبون های مردمی، امکانات زیرساختی چون خانه های جوان و مشابه آن بستری برای گفتمان سازی اجتماعی و تقویت پیوست های جامعه است.
وی بیان کرد: با وجود تمام تلاش های شبانه روزی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی هنوز تا اهداف ترسیم شده فاصله زیادی مانده و نیاز است که با مشارکت مردم و بهره گیری موثر از توان تشکل های مردمی در این خصوص اقدام شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: سرعت ناهنجاری های اجتماعی بالا است و باید با تمرکز بر آسیب ها، برنامه محوری و هم افزایی توان بین بخشی سرعت تحقق اهداف ترسیم شده را افزایش داد.
آقازاده تصریح کرد: ساماندهی آسیب های اجتماعی راهبرد اولویت دار کشوری است و کارشناسان دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد باید این موضوع را به صورت ویژه رصد و بررسی کنند.
استاندار مرکزی اضافه کرد: نشاط اجتماعی از نیازهای ضروری جامعه است که در سایه بهبود مولفه های سرمایه اجتماعی حاصل می شود و همه باید در این راستا به صورت هدفمند گام بردارند.
آقازاده در بخش دیگری از سخنانش به راه اندازی خط پروازی بین اراک - تهران اشاره کرد و گفت: این پرواز با سختی ها زیادی دایر شده و استمرار آن حمایت های دستگاه های اجرایی و کارآفرینان صنعتی را می طلبد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: تهیه برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی فرصت زیادی برده است و کاری ارزشمند است و می طلبد که در حوزه اجتماعی و فرهنگی بیشتر به اثربخشی برنامه ها توجه شود.
«سعید فرخی» بیان کرد: ساماندهی ارزیابی های متعدد دستگاه های اجرایی و ایجاد همپوشانی موثر برای آن ضروری است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: خانه گفتمان شهر اراک برای اجرای برنامه ریزی های اجتماعی در دست راه اندازی است.
«غلامرضا فتح آبادی» افزود: ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در اراک و ساوه با رویکرد اجتماعی محور و مشارکت جامعه محلی در سکونتگاه های غیر رسمی و مرحله اول طرح ملی مجازیار در استان در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه عمل در نمایه اجتماعی استان مرکزی از اردیبهشت ماه امسال در این استان با مشارکت دستگاه های اجرایی کلید خورده و به امضای استاندار مرکزی رسیده و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: مهمترین جهت گیری این برنامه افزایش ۲۰ درصدی فعالیت های حوزه اجتماعی نسبت به سال گذشته، توجه به اثر بخشی برنامه ها، تقویت و رویکرد بین بخشی در فعالیت ها و توزیع متعادل برنامه ها است.
فتح آبادی ادامه داد: مهمترین دستاوردهای این طرح تاکنون ادغام ۱۸۲ شورا، ستاد و کمیته در سطح استان و شهرستان ها است که معادل ۱۶۱ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت در وقت مدیران صرفه جویی شده است.
وی تصریح کرد: تقویت کارکرد بخش اجتماعی و فرهنگی فرمانداری های تابعه از طریق تعیین مسئول مجرب و ایجاد انسجام در فعالیت های این حوزه، برنامه ریزی برای پیوند دانشگاه ها با جامعه از طریق مطالبه گری و تعیین نقش آن ها برای راهبری و هدایت امور، برگزاری ۵۰ میزگرد تخصصی در خبرگزاری ها، ایجاد ۱۴ سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان، اجتماعی، گردشگری و سلامت، ایجاد خانه جوان و برگزاری ۱۰۰ نشست تخصصی در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی با رویکرد آسیب های اجتماعی، سرمایه اجتماعی، خانواده و مهارت های زندگی از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح است.
فتح آبادی گفت: طرح ورزش صبحگاهی در ۱۲ پارک مراکز شهرستان های استان برگزار شده و افزایش نقش ملی استان در برگزاری برنامه های اجتماعی و فرهنگی از اهداف این طرح است که تاکنون گام های بلندی در این راستا به اجرا درآمده است.
وی اظهار داشت: ایجاد دهکده خانواده در اراک نیز کلید خورده و بحث جانمایی آن دنبال می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: ایجاد سه خانه فرهنگ کار در مراکز تولیدی، پنج مهد کودک، ایجاد خانه هلال در ۴۰ دهیاری، راه اندازی ۱۰۰ کانون سلامت در استان، فعال سازی کمیته آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها، راه اندازی ۲ کلینیک مددکاری اجتماعی در شهرستان های ساوه و خمین، برگزاری المپیاد ورزشی در ۴۰مدرسه استان با مشارکت ۷۷ هزار دانش آموز و اجرای طرح حیاط پویا در ۴۶۶ آموزشگاه بخش دیگری از موفقیت ها است.
فتح آبادی گزارشی از عملکرد ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان استان مرکزی ارایه کرد و گفت: تشکیل این ستاد در این استان از سال ۸۸ با ۲ کارگروه عفاف و حجاب و حقوق شهروندی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: هدف این ستاد آگاه سازی مردم به حقوق و تکالیف شهروندی، پیشگیری از بروز تخلفات اداری و رسیدگی به شکایات، تقویت بازرسی ها و ارزیابی دستگاه های اداری، صیانت از حقوق شهروندان و حفظ کرامت آنان از سوی دستگاه های اجرایی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اضافه کرد: ارزیابی ها در حوزه صیانت از حقوق شهروندان در قالب ۹ برنامه و ۲۸ شاخص و حوزه ترویح فرهنگ عفاف و حجاب در قالب ۱۰ برنامه و ۳۰ شاخص در دستگاه ها انجام شده است.
فتح آبادی عنوان کرد: دستگاه های متولی امر در این ارزیابی پایین ترین نمره را کسب کردند که کف امتیاز کسب شده در این استان 57 بوده است.
در پایان این نشست از دستگاه های برتر در فعالیت های امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی تقدیر شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.