عطیه رزازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: سبد توزیع شده شامل برنج، ماکارانی، نخود، لوبیا قرمز و چیتی، عدس، پنیر، سویا، بلغور جو، خرما، روغن مایع و مرغ بوده است.
وی، ارتقای سلامت مادران و کودکان به منظور پیشگیری و کنترل سوء تغذیه در زنان باردار و شیرده را از اهداف اجرای این طرح دانست و ادامه داد: توزیع سبدهای حمایتی از اردیبهشت ماه جاری و در مذاکره و نشست های مشترک بین دانشگاه و بنیاد علوی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مردادماه نیز مرحله نخست آن اجرایی شد.
رزازی اضافه کرد: این طرح تحت نظارت مستقیم بنیاد علوی انجام و زنان باردار از ابتدای شروع بارداری تا 6 ماه بعد از بارداری سبد کالایی دریافت می کنند.
این مسئول در خصوص شرایط بهره مندی زنان باردار از سبدهای حمایتی، افزود: نیازمند بودن مادر، نداشتن بیماری (شرایط منع مطلق بارداری) و دارا بودن یکی از شاخص های بهداشتی تغذیه ای شامل BMI کمتر از 18، وزن کمتر از 45 کیلوگرم در قبل از بارداری، وزن گیری نامطلوب دوران بارداری براساس جدول میزان افزایش وزن بر حسب BMI و هموگلوبین کمتر از 5/10 گرم در دسی لیتر (طی سه ماهه دوم بارداری)، 2 قلویی و بیشتر و فاصله بارداری کمتر از 3 سال تا زایمان قبلی از شرایط بهره مندی از این حمایت غذایی است.
رزازی یادآور شد: شناسایی مادران باردار واجد شرایط در مناطق روستایی و کم برخوردار حاشیه شهرها از جمله مادران دارای وزن گیری نامطلوب، کم وزنی و کم خونی توسط کادر بهداشتی مستقر در مرکز خدمات جامع سلامت انجام می شود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان اظهار داشت: پس از تایید
زنان باردار توسط کارشناس تغذیه و پزشک، از سوی مراکز خدمات جامع سلامت برای دریافت سبد غذایی معرفی تا ضمن دریافت آن، از سایر مراقبت ها و آموزش های مرتبط و لازم نیز بهره مند شوند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.