کمیته امداد استان قزوین در این چندسال گذشته قدم‌های بسیار خوبی در حوزه توانمندی اقشار ضعیف و آسیب دیده برداشته است.

از احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بر پشت بام منازل مددجویان گرفته تا فروش دستگاه‌های میوه خشک کنی برای زنان سرپرست خانوار، حمایت از مشاغل دامداری، زنبورداری، قالی بافی و غیره بخشی از خدمات کمیته امداد در این چندسال گذشته است.

نوروز امسال تودیع و معارفه مدیرکل کمیته امداد استان قزوین در دفتر نمایندگی ولی فقیه برگزار شد و به علت شیوع بیماری کرونا، رسانه‌ها نتوانستند در یک مراسم رسمی شنوای نتایح اقدامات این نهاد و سیاست‌های مدیرکل جدید باشند.

اگرچه یک نشست خبری در ۳۱ فروردین ماه سال جاری از سوی مهرعلی حق گویان مدیرکل جدید کمیته امداد استان قزوین برگزار شد، اما اهم موضوعات آن به رزمایش همدلی برای ایران همدل و همچنین کمک مومنانه مربوط می‌شد.

اینکه سیاست مدیرکل جدید برای توانمند سازی مدجویان چیست و چه اولویت‌هایی پیش رو قرار دارد، ما را بر این داشت تا مصاحبه‌ای انجام دهیم:

ایرنا. برنامه جدید شما برای توانمندی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در استان قزوین چیست؟

یکی از برنامه‌های اساسی ما برای مددجویان تحت پوشش، توانمندسازی است که نه در یک حوزه خاص، بلکه در تمام حوزه‌ها باید اجرایی شود، به طوری که فرد نیازمند هنگامی که به کمیته امداد می‌آید و مددجو می‌شود، از ابتدا باید تحت رصد و حمایت ویژه قرار گیرد تا به نقطه توانمندی برسد.

نگاه کمیته امداد به توانمندسازی فرآیندی است، یعنی انسان استعداد لازم برای رشد در زمینه‌های مختلفی زندگی را دارد، خداوند در همه انسان ها توانایی خاصی قرار داده که پس از شناسایی باید از طریق مشاوره‌های تخصصی و فنی در کمیته امداد مورد هدایت واقع شود.

بررسی مشکلات ریشه‌ای خانواده‌های تحت پوشش از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار قرار خواهیم داد، چون مشکلات هر خانواده متفاوت از یکدیگر است، بنابراین نگاه ما برای توانمندسازی مددجویان به داشته‌ها و توانایی‌های خانواده مربوط می‌شود و نسخه‌های متفاوتی به کار خواهیم بست.

ایرنا. بین مردان و زنان مددجو کدام یک زودتر توانمند می‌شوند؟

به نظرم بستگی به استعدادهای خود مددجو دارد، اینکه ظرفیت‌های خانوادگی او تا چه اندازه می‌تواند زمینه رشد و توانمندی مددجو را فراهم کند، البته زیرکی مددکاران نیز بسیار مهم است و باید استعدادهای فرد مددجو را به درستی تشخیص دهند.

به نظرمن فقیر کسی است که نمی‌تواند از استعدادهای خودش در راستای تامین نیازهای اقتصادی استفاده کند، هیچ کس در ذات خودش فقیر نیست، همه غنی هستند و فقط کافی است که شناسایی استعدادها به درستی اتفاق بیافتد.

فقیر کسی است که نمی‌تواند از استعدادهای خودش در راستای تامین نیازهای اقتصادی استفاده کند، هیچ کس در ذات خودش فقیر نیست، همه غنی هستند، فقط استعدادهای افراد باید کشف شود.

ایرنا. در حوزه اقتصادی و اشتغال چه مدلی را برای مددجویان در دستور کار قرار داده‌اید؟

اگر فرد یا خانواده‌ای قابلیت اشتغال داشته باشد، مطمئن باشید توانمند خواهندشد، اما به طور کلی اشتغال مددجویان کمیته امداد در یک فرآیند خاصی تعریف شده است، ابتدا فرد شناسایی می‌شود، مشاوره صورت می‌گیرد، پس از مشاوره و تشخیص استعدادها مددجو وارد مرحله آموزش شده و در مواردی اگر لازم باشد مدتی در یک کارگاهی حضور می‌یابد، سپس اینکه تا چه اندازه مددجو نیاز به آموزش و یادگیری دارد، وظیفه مشاوران است که بتوانند فرد را برای ورود به بازار کار آماده کنند.

بدون شک اینطور نیست که مددجویی تقاضای شغل جوشکاری داشته باشد و سریعا به محل کار معرفی شود، ابتدا فرد مورد آموزش و آزمایش قرار می‌گیرد تا مهارت لازم را کسب کند، بعدا شغل او از نظر بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با تمام ارزیابی‌ها مددجوی جویای کار آماده پذیرفتن شغل مورد نظر می‌شود.

ایرنا. اعتبار خاصی برای اشتغالزایی مددجویان قزوینی در سال جاری فراهم کرده‌اید؟

امسال ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی پنج هزار مددجو در استان قزوین در نظر گرفته شده و ۱۷ اداره کمیته امداد در سطح استان برای شناسایی استعدادها و انجام مشاوره‌های تخصصی آمادگی لازم را کسب کرده‌اند.

نکته مهم اینجاست که آموزش‌های شغلی از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد و اگر مهارتی سنتی باشد، از طریق خود کمیته امداد با واسطه گری استادکار شرایط آموزش را فراهم خواهیم کرد.

بعد از آموزش، اگر اشتغال فرد متکی به کارآفرینی و خود اشتغالی باشد، از تسهیلات برخوردار خواهد شد، در همین رابطه تسهیلات کمیته  امداد در اشتغال خرد، خانگی، صنعتی، کارفرمایی، خودکفایی و کارآفرینی قابل استفاده بوده و متقاضیان می‌توانند در سامانه‌های مربوطه ثبت نام ‌کنند.

برای تشویق صنایع به جذب نیروهای مددجو نیز برنامه‌های ما نسبت به سال گذشته پررنگ‌تر خواهد بود، اگر واحدی یک فرد مددجو را استخدام کند، از تسهیلات بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان برخوردار شده و در کنار آن از مزایای معافیت پرداخت حق بیمه استفاده می‌کند.

ایرنا. به غیر از اشتغال، توانمندی یک مددجو از چه راه‌های دیگری محقق می‌شود؟

توانمندی فقط به اشتغال و اقتصاد خلاصه نمی‌شود، یک فرد ممکن است با خرید یک کالا و مسکن توانمند می‌شود، مخصوصا در حوزه مسکن فراموش نکنیم که بیشتر هزینه‌ها را امروز به خود اختصاص داده است و اگر خانواده‌ای در حوزه مسکن تامین شود، سایر نیازهای خودش را بهتر می‌تواند برآورده سازد.

تامین جهیزیه برای دختران، تامین اقلام دارویی و درمانی برای مددجویان دارای بیماری خاص و در نهایت همه نیازهایی که ممکن است که فرد در طول زندگی داشته باشد، در کمیته امداد قزوین مورد توجه قرار می‌گیرد.

فراموش نکنیم که اقدامات کمیته امداد اورژانسی است نه ماندگار، یعنی هر فرد در زمان نیازهای خود از احتیاجات لازم برخوردار شده و پس از توانمندی باید از سازمان جدا شود، تنها افراد مسن و ناتوان جسمی هستند که امکان توانمند شدن آنها وجود ندارد و همواره تحت حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرند.

اقدامات کمیته امداد اورژانسی است نه ماندگار، یعنی هر فرد در زمان نیازهای خود از احتیاجات لازم برخوردار شده و پس از توانمندی باید از سازمان جدا شود.

ایرنا. فرد نیازمند در جامعه برای رفع احتیاجات چگونه باید از سوی کمیته امداد پذیرش شود؟

پذیرش به چند روش صورت می گیرد، در روش اول فرد نیازمند خودش را معرفی می‌کند و پس از بررسی کارشناسی نیازهای وی را برطرف خواهیم کرد.

دوم وظیفه خود کارمندان کمیته امداد است که باید افراد نیازمند را در جامعه شناسایی کنند، چون خیلی از مردم دارای عزت نفس هستند و قبول نمی کنند که به کمیته امداد مراجعه کنند و این افراد توسط خود پرسنل کمیته امداد شناسایی و تحت حمایت قرار می‌گیرند.

روش سوم خیران، مددکاران، سازمان‌ها و عامه مردم مواردی را به سازمان معرفی می‌کنند و ما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

هم اکنون ۴۲۰ خانوار زندانی در استان قزوین تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که درصدد هستیم در یک فرآیند زمانی این خانواده‌ها را به مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها ارتباط داده تا بهتر بتوانیم نیازهای آنها را برطرف سازیم.

ایرنا. با توجه به اهمیت کار مددکاران اجتماعی در مراکز نیکوکاری، به نظر می‌رسد تعداد آنها بسیار اندک است، آیا برنامه‌ای برای جذب نیروی مددکار در دستور کار دارید؟

کمیته امداد از نیرو انسانی محدودی برخوردار است و سهمیه جذب نیز با محدودیت اجرایی می‌شود، سیاست کمیته امداد این است که نیروهای کارمندی افزایش پیدا نکنند، چون با افزایش نیروهای اداری هزینه ها بالا رفته و اعتبارات به جای اینکه به جامعه هدف برسد در مسیر هزینه‌های جاری صرف می‌شود، بنابراین سیاست کمیته امداد برای خدمات بهتر، واگذاری برخی امورات به بخش خصوصی است.

هم اکنون ۴۷ مرکز نیکوکاری در استان قزوین وجود دارد که برنامه ریزی کردیم این تعداد تا پایان سال جاری به ۱۲۰ مرکز افزایش یابد، این مراکز به صورت خودجوش به جذب مددکار اقدام خواهند کرد.

ایرنا. عده‌ای معتقدند که ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار می‌تواند آنها را توانمند سازد، چه فرهنگسازی برای ازدواج مجدد آنها در دستور کار قرار داده‌اید؟

یکی از برنامه‌های کمیته امداد در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، فراهم کردن زمینه لازم برای ازدواج مجدد این افراد است، مشوق‌هایی مانند تامین جهیزیه و اشتغال نیز در نظر گرفته شده و خدما ت نیز پس از ازدواج برای این خانواده ها ادامه خواهند داشت.

یکی از موضوعاتی که باید به عنوان فرهنگسازی در دستور کار جامعه قرار گیرد، ایجاد انگیزه برای توانمندی افراد تحت پوشش کمیته امداد و مستقل شدن از خدمات سازمان است، اینکه فرد مددجو به این باور برسد که تحت پوشش قرار گرفتن او موقتی است و باید روزی بتواند مستقل شده و در قالب یک تولید کننده ظاهر شود.

ایرنا. عده‌ای معتقدند فرهنگ صدقه دادن در جامعه کمرنگ شده است؟ شما با این نظر موافقید؟

من معتقدم صدقه دادن کمرنگ نشده است، بلکه شیوه صدقه دادن تغییر کرده و با استفاده از شیوه الکترونیکی پرداخت ها به شکلی انجام می‌شود که کمتر به رویت عموم جامعه می‌رسد.

حتی امروزه صدقه دادن به شکل کار عملی تبدیل شده است، یعنی آموزش، اشتغال و حمایت‌ها از مددجویان بر اساس سلیقه جای صدقه دادن را گرفته است.

خوشبختانه روز به روز اعتماد مردم به کمیته امداد افزایش می‌یابد و لازم به توضیح می‌دانم که هیچ نوع صدقه‌ای از استان خارج نمی‌شود و همگی در راستای توانمندی مددجویان داخل استان هزینه خواهد شد.

ایرنا. سخن آخر شما با مخاطبان ایرنا:

افراد توانمندی که امروز در عرصه اقتصادی می‌خواهند از نیروی انسانی با تجربه و ماهر استفاده کنند، ما حاضریم در طرح راهبران شغلی این فرصت و زیرساخت را فراهم کنیم تا در قالب قانون کار و موارد قانونی از ظرفیت مددجویان نیز استفاده شود، فقط کافی است همت جمعی در جامعه برای توانمندی مددجویان وجود داشته باشد، باقی امورات خود به خود حل خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.