استاندار قزوین روز چهارشنبه در دیدار با علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کشور که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: امروزه بار اقتصاد و اشتغال روستاها بر گردن شهرها افتاده که متاثر از بی‌توجهی به اقتصاد خرد و روستایی است.
هدایت الله جمالی پور افزود:دامپروری و گله‌داری از مهمترین ارکان اقتصاد خرد در کشور هستند که باید در روستاها رونق پیدا کنند.
وی افزود: امروز نسبت جمعیت روستا به شهر به ترتیب ۲۵ به ۷۵ درصد است، درحالیکه این نسبت قبلاً برابر بود و بار کمتری روی دوش شهرها قرار می‌گرفت.
استاندار قزوین با بیان اینکه از اواخر دهه ۷۰ دامداری در کشور رها شده است، اظهار داشت: دامداری از سال‌های ۶۵ تا ۷۵ پررونق بود و به عنوان یک رقابت بزرگ بین اقوام ایران محسوب می‌شد.
جمالی پور با اشاره به دلایل رکود دامداری در کشور افزود:عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند این شغل از جایگاه پایینی برخوردار است، در حالیکه دامداری در کشورهای توسعه یافته به یک رشته تخصصی دانشگاهی تبدیل شده است.
استاندار قزوین با بیان اینکه به اقتصاد روستایی کم توجهی شده است، گفت: پس از جنگ تحمیلی نیز آموزش‌ باغداری و کوددهی در حوزه کشاورزی برای اقشار مختلف اجتماعی به فراموشی سپرده شد و مشاغل جدیدی جای آن را گرفت.
جمالی پور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا روستاها پر از گله‌های گوسفند و دامپروری شود، اظهار داشت: برنامه ریزی ما در حوزه دامی متناسب با موقعیت‌ها و ظرفیت‌ها حرکت نکرده است و همین موضوع موجب شده روستاها تخلیه شود و فرد ساکن در روستا انگیزه کار کردن را از دست بدهد.
جمالی پور خاطرنشان کرد: بی‌توجهی گذشته به حوزه اقتصاد خرد باعث شده تا امروز کلان شهرها نیز از حرکت ایستاده و با چالش‌های فراوانی مانند حاشیه نشینی و معضل بیکاری دست به گریبان باشند که رفع آنها نیازمند فرهنگ‌سازی است.

۹۹۲۵*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.