ناهید یزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح از سال 95 ویژه افراد 30 تا 60 سال به منظور بررسی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: در قالب این طرح، مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت بر حسب جنسیت، سن، روش زندگی و داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت مورد بررسی قرار گرفته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی برای آنها تعیین می شود.
یزدی ادامه داد: در این بررسی ها افراد به تناسب میزان خطر احتمال ابتلا به بیماری، در صورت خطر زیر 10 درصد کارت سبز، زیر 20 درصد کارت زرد، زیر 30 درصد کارت نارنجی و بالای 30 درصد کارت قرمز دریافت می کنند.
یزدی خاطر نشان ساخت: افراد با خطر بالای ابتلا به سطح 2 ارجاع می‌شوند و برای همه افراد اقدامات پیشگیرانه و کنترلی با نظر کارشناس مستقر در مراکز بهداشتی از جمله مشاوره تغذیه و فعالیت بدنی انجام می شود.
وی اظهار داشت: از بین افراد بررسی شده تاکنون، 92.5 درصد آنها کارت سبز، 3.3 درصد کارت زرد، نیم درصد کارت نارنجی و 3.8 درصد کارت قرمز گرفته اند.
یزدی افزود: بر اساس نتایج این بررسی ها افراد با خطر زیر 10 درصد باید یک سال بعد مجددا مراجعه کنند و زمان مراجعه افراد با خطر زیر 20 درصد 9 ماه بعد، افراد با خطر بین 20 تا 30 درصد پس از 6 ماه و افراد پرخطر سه ماه بعد خواهد بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون آمار مرگ بر اثر بیماری های قلبی و عروقی در سنین 30 تا 60 سال افزایش یافته است، افزود: وزارت بهداشت با این طرح به دنبال کنترل و بررسی آن است که در پنج تا 10 سال آینده خطر ابتلا به این بیماری ها به چه نحوی بالا خواهد رفت.
7388*6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.