به گزارش ایرنا، شماری از مسئولان و مردم فرهنگدوست استان فارس در نخستین ساعات کاری شنبه 20 آبان 96 آستین های همت را بالازدند و برای قدردانی از مرحوم زین العابدین بلادی، کتابفروشی وی را بازگشایی کردند.
کتابفروشی قدیمی بلادی که از سی ام شهریور 96 یعنی زمان درگذشت زین‌العابدین ‌بلادی صاحب این کتابفروشی بسته شده بود، با حضور اهالی فرهنگ گشوده شد.
بلادی یکی از قدیمی های شیراز بود، شناخته‌ شده ترینشان. در مغازه‌ای قدیمی ‌تر در خیابانی کهنسال.همه‌ این صفت‌های خاک‌ روزگار خورده مارا می ‌رساند به کتابفروشی کوچکی که چراغش تا در ذهن کتاب‌خوان‌های شیرازی است، همواره روشن بوده است.
کتابفروشی بلادی که حالا با گذشت بیش از 50 روز از درگذشت زین‌العابدین بلادی بازگشایی شده، بوی خوش خاطرات و صفحه‌های تازه و نو کتاب‌ها را روانه ذهن و مغز ما می کند.
بلادی به گواه رهگذران همیشگی خیابان زند که از دیرزمانی برای خرید کتاب‌هایشان به این خیابان سر می‌زدند، مکانی به ‌یاد‌ماندنی است.
مرحوم بلادی تا همین اواخر عمر که قریب به 90 سال می‌شود، هر روز درِ این کتابفروشی را برای علاقه ‌مندان و مشتریان همیشگی‌اش می‌گشود و این مغازه کوچک جایگاهی بود برای گردهم آمدن و سخن گفتن و سخن شنیدن و خواندن.
پس از درگذشت مرحوم بلادی، این کتابفروشی خاطره‌انگیز در سوگ فقدانش، بسته شد و شنبه 20 آبان‌ در نخستین روز از هفته کتاب به همت انجمن ناشران و کتابفروشان فارس و با حضور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دوستداران و خانواده او دوباره گشوده شد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز امیدواری کرد چراغ این محفل فرهنگی همیشه به عنوان کتاب روشن بماند.
مهدی امید بخش گفت:‌پاسداشت زین‌العابدین بلادی افتخاری برای فرهنگدوستان است.
همچنین برادر مرحوم بلادی، حاج‌ سید عباس بلادی از تلاش‌های مانای برادرش یاد کرد و گفت: قدیم‌تر‌ها که برخی کتاب‌های تازه دیرتر به شیراز می‌رسید، می‌شد آن‌ها را در این کتابفروشی یافت. در آن زمان کتاب‌های روز ادبیات جهان و ایران به ‌صورت امانت در اختیار مردم گذاشته می‌شد و همین موضوع باعث رونق اندیشه در میان اندیشه ‌ورزان شیراز بود.
در این مراسم، مدیر انتشارات نوید گویی، این مغازه کوچک هفتا دساله را از بهترین‌های شیراز خواند و آن را مرکزی مهم و تأثیرگذار نامید که در رونق اندیشه ‌ورزی و مطالعه نقشی بسزا داشته است.
داریوش نویدگویی بیان کرد: بسیاری از استادان دانشگاه از این مکان بهره‌ها برده‌اند و به مدارج بالایی رسیده‌اند و از همه مهمتر اینکه ایشان با تفکر و دانشی که داشت باعث ترویج فکر و اندیشه شده و این چراغ باید بماند چون کتابفروشی ستون فرهنگ جامعه محسوب می‌شود.
زین‌العابدین بلادی زاده 1305 شیراز، از قدیمی‌های کتابفروش شیراز بود که مغازه‌اش در خیابان کریم‌خان زند شیراز نزدیک خیابان انوری از دیرباز محفل دوستداران کتاب بود.
او علاوه‌ بر کتابفروشی در صحافی کتاب نیز دست داشت و در سال 1322 در خیابان لطفعلی‌ خان زند، در سه‌راه‌ نمازی شیراز کارگاهی صحافی دایر کرد.
در دهه 40 خورشیدی با تغییر کارگاه به کتابفروشی علاوه ‌بر فروش کتاب،‌کتاب‌هایی را نیز به کتاب‌خوانان کرایه می‌داد. دفترچه امانات او که از 60 سال پیش را دربر می‌گیرد را می‌توان جزو میراث معنوی فرهنگی شیراز دانست.
خبرنگار:‌ سمیرا میتن نژاد ** تنظیم :‌غلامرضا مالک زاده
1876 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.