به گفته کارشناسان استفاده از پیوند پوست بهترین راه درمانی برای سوختگی‌های وسیع است و می تواند التیام بخش درد و رنج بیماران آسیب دیده از سوختگی باشد.
سوختگی پوست در نتیجه قرار گرفتن در معرض منابع مختلف حرارتی از جمله آب داغ یا بخار،اشیای داغ و شعله و یا مواد شیمیایی ، برق و حتی قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید ناشی می شود.
آنچه دراین میان بیش از پیش اهمیت می یابد ترویج فرهنگ اهدای پوست بیماران مرگ مغزی است ، خانواده ها می توانند با تکمیل کارت اهدای عضو و با فرهنگ سازی نسبت به اهدای عضو مشارکت بیشتری دراین کار حسنه داشته باشند.
اگر چه جامعه ما هنوز برداشت درستی از اهدای پوست ندارد و برخی چنین می انگارند که در صورت اعلام موافقت برای اهدای پوست بیمار مرگ مغزی، همه پوست بدن او را بر می دارند و می کَنند، در صورتی که این پندار درستی نیست و به هیچ وجه در ظاهر متوفی اتفاق خاصی نمی‌افتد و خانواده این بیماران از این بابت نگرانی نداشته باشند.
رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی و ترمیم امیرالمومنین شیراز دراین زمینه گفت: پوست مورد نیاز برای بیماران سوختگی از قسمت‌های ران، پشت ساق و تنه، بازو و ساعد بیماران مرگ مغزی با ضخامت دو تا چهار دهم میلی متر به وسیله دستگاه درماتوم شارژی برداشته و به بیماران سوختگی پیوند زده می‌شود.
دکتر عبدالخالق کشاورزی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :امسال، بیش از 20 مبتلا به سوختگی بالای 60 درصد، با انجام روش پیوند پوست از مرگ حتمی نجات پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال 95 تا کنون بیش از 80 خانواده رضایت به اهدا پوست از بیماران مرگ مغزی داده اند گفت:دریکسال گذشته حدود 50 مورد اهدا پوست انجام شده که منجر به نجات جان بیماران شده است.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به دستیابی به علم پیوند پوست، به عنوان خدمتی ارزشمند، درباره بانک پوست در شیراز گفت: طی سال های گذشته در این زمینه منطبق با استانداردهای دنیا پیش رفته ایم اما برای آشنایی و استقبال بیشتر مردم، نیاز به اطلاع رسانی بیشتر داریم.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این‌که پوست افراد مبتلا به مرگ مغزی در صورت رضایت خانواده به بیماران سوختگی پیوند زده می‌شود گفت : این امر در کاهش هزینه و دوران نقاهت مؤثر بوده ‌طوری که در سراسر ایران رتبه قابل قبولی را به خود اختصاص داده ایم.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواستار اطلاع‌ رسانی گسترده ‌تر رسانه‌ها شد و اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن دچار مرگ مغزی می‌شود، تا اندازه ای نسبت به موضوع بی‌اطلاع هستند و گمان می‌کنند پوست متوفی، به صورت کامل جدا می‌شود، در حالی که برداشت پوست اهدایی فقط از قسمت های خاص و با ضخامت مشخص صورت می گیرد.
کشاورزی رضایت 50 خانواده نسبت به اهدای پوست بیمار مرگ مغزی در یک سال گذشته را در مقایسه با گذشته امیدوار کننده دانست و گفت : پیشرفت خوبی دراین زمینه به دست آمده و انتظار می رود این رقم افزایش یابد.
این مقام بهداشتی با بیان اینکه خدمات پیوند پوست تحت پوشش بیمه قرار دارد و اغلب حادثه‌دیدگان سوختگی جوان هستند، اضافه کرد : با پیوند به موقع پوست اهدایی، هزینه سرسام آور پوست وارداتی و پانسمان ها کاهش می یابد و همچنین مرگ و میر بیماران نیز کمتر می شود؛ این در حالی است زمان کافی برای استفاده از پوست خود بیمار به عنوان پیوند دائمی فراهم می شود.
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) ادامه داد : ماهانه به‌طور میانگین، 130 نفر در این مرکز بستری می‌شوند که میزان سوختگی حدود 30نفر از آنها بالای60‌درصد است و با تلاش تیم جراحی این مرکز، از مرگ حتمی نجات پیدا می کنند.
او از انجام ماهانه 70 عمل پیوند پوست در این بیمارستان سخن گفت و افزود: از این تعداد، حدود 40درصد به اهدای پوست برای پانسمان اولیه نیاز دارند، اما در حال حاضر موجودی پوست اهدایی در بانک ذخیره پوست،فقط برای حدود یک هفته اعمال جراحی کافی است.
کشاورزی از علاقه مندان به نام نویسی برای تکمیل کارت های اهدای عضو و مشارکت در این حرکت خداپسندانه، دعوت کرد که اهدای پوست را نیز جزو گزینه ها انتخاب کرده و از ثواب این امر نیک نیز برخوردار شوند.
وی گفت:‌راه اندازی مرکزی خیریه برای کمک به مبتلایان به سوختگی، از برنامه های آینده مجموعه سلامت استان است که امیدواریم به زودی به ثمر برسد، بیماران پس از انجام جراحی و نجات از شرایط بحرانی، نیازهایی دارند و هزینه های مالی نباید موجب توقف روند درمان و بهبودی کامل بیماران شود.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.