مهندس حمیدرضا دهقانی سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برای حذف رسوبات و گل و لای موجود در آب ، دریچه های تحتانی سد سلمان فارسی امروز از ساعت 10 باز می شود تا گل و لای معلق در آب خارج شود و کار رسوب زدایی به اتمام برسد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با بیان اینکه این سد اکنون 686 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده دارد گفت: ورودی به سد سلمان فارسی حدود 21 متر مکعب بر ثانیه است.
وی با بیان اینکه سیلاب های اخیر و بارش های مطلوب در بالا دست حجم وسیعی از آب را در پشت دریاچه این سد مهار کرده است گفت: موضوع رها سازی آب به ستاد بحران و به فرمانداری های شهرستان ها اعلام شده تا در آمادگی کامل باشند ضمن آنکه بازرسان و نیروهای امدادی شرکت آب نیز موضوع را تحت پایش دارند و آن را رصد م یکنند و هیچ تهدیدی برای روستاهای پایین دست رودخانه قره آغاچ نیست.
دهقانی پیش بینی کرد که حدود 128 هزار متر مکعب آب از دریچه های تحتانی سد سلمان فارسی تخلیه شود .
سد مخزنی سلمان فارسی (قیر) در استان فارس و جنوب غربی شیراز بر روی رودخانه قره آغاج که از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد در محل تنگه کارزین احداث شده است.
فاصله محل احداث سد تا شیراز حدود 200 کیلومتر و از شهرهای فیروزآباد و جهرم نیز به ترتیب حدود 75 و 100 کیلومتر است.
تامین آب شرب شهرهای واقع در منطقه طرح به میزان 60 میلیون متر مکعب در سال ، تامین آب کشاورزی اراضی دشت های قیر و کارزین ،علی آباد ،افزار و لاغر به میزان 32 هزار هکتار ، تولید انرژی برقابی توسط دو دستگاه توربین با ظرفیت هردستگاه 6.5 مگاوات و تولید سالانه در حدود 50گیگاوات ، کنترل سیلاب و احیاء اراضی شور وقلیایی دشت های با قابلیت توسعه از اهداف اصلی این سد است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.