وحید خرمی عصر یکشنبه در گفتگو با ایرنا بیان داشت: به دلیل بارش‌ های اخیر در حوضه آبریز بالا دست سد سفیدرود ، ذخیره سد مذکور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و امروز 18 فروردین ماه 1398 سد سفید رود سر ریز شد .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان تاکید کرد: به دلیل سر ریز شدن سد سفیدرود و رها سازی آب ، برای جلو گیری از حوادث ناگوار، گردشگران و شهروندان گیلانی از مستقر شدن در کنار این رودخانه خودداری کنند.
وی همچنین ضمن هشدار به کشاورزان و روستاییان افزود: به دلیل احتمال افزایش حجم آب رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری گیلان و خطر غرق شدن، کشاورزان و روستاییان از ورود به حریم و بستر رودخانه‌ها و کانال‌های کشاورزی خودداری کنند.
خرمی با بیان اینکه سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است، تصریح کرد: در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز 172 هزار هکتار از مجموع 238 هزار هکتار شالیزارهای موجود در استان به سد سفیدرود وابسته و از این منبع تامین می‌شود.
مومنی مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای گیلان نیز گفت: یک میلیارد و 52 میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود جمع شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 220 میلیون مترمکعب بیشتر است.
وی ورودی لحظه ای آب سد سفیدرود را 570 مترمکعب بر ثانیه و خروجی لحظه ای را 382 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.
به گفته مومنی ؛ با توجه به رهاسازی آب کشاورزی در تونل آب بر فومن از امروز و تا ساعاتی دیگر در کانال چپ سنگر ، از کشاورزان گیلانی می خواهیم از وضعیت مطلوب فعلی در راستای تسریع در امر کشاورزی خود نهایت بهره را ببرند.
سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده و ظرفیت فعلی آن، یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.