رضا جهینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از بارش های خوب یک هفته گذشته و ذوب شدن برف مناطق کوهستانی این شهرستان به دلیل افزایش دمای هوا، دبی ورودی آب 2 سرشاخه سد مهاباد افزایش چشمگیری یافته و به 35 مترمکعب بر ثانیه رسیده است در حالی که این میزان در سال گذشته 14 مترمکعب بود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 90 درصد حجم مخزن سد مهاباد آبگیری شده است، اضافه کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در پشت دریاچه سد به 177 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با 147 میلیون مترمکعب سال قبل 30 میلیون مترمکعب بیشتر است.
وی بیان کرد: اگر حجم آب ذخیره شده در این سد به بیش از 195 میلیون مترمکعب برسد، آب سد سرریز می کند و در صورت بروز بارندگی شدید در مناطق بالادستی نیز خروج آب از کنترل خارج می شود.
رییس اداره امور آب مهاباد اظهار داشت: با توجه به اینکه فصل بارندگی ها در این منطقه تا خرداد سال آینده است و حجم باقی مانده (خالی) سد بسیار کم است، رهاسازی آب در این فصل اجتناب ناپذیر و ضروری است.
جهینی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در فضای مجازی و بعضی خبرگزاری ها در مورد اینکه نباید آب سد مهاباد به سمت دریاچه رها شود، گفت: این موضوع مساله ای کاملا فنی و تخصصی بوده و افراد غیرمتخصص در این زمینه نباید اظهار نظر کنند.
به گزارش ایرنا، برخی کاربران در روزهای اخیر در فضای مجازی از رهاسازی آب سد مهاباد انتقاد کرده بودند.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری در 2 مرحله رهاسازی آب از سد مهاباد انجام شده که در مرحله نخست در آذر ماه 28 میلیون مترمکعب و در مرحله دوم در بهمن ماه 40 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد رهاسازی شده است.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در مهاباد 409 میلی متر بارندگی ثبت شده که بارش های مهاباد در مقایسه با 274 میلی متر بارندگی پارسال 49 درصد افزایش یافته است.
سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ یکی از نزدیکترین سدها به مناطق مسکونی به شمار می آید.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.