حمیدرضا دهقانی پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ذخیره آب سد درودزن اکنون به 305 میلیون متر مکعب کاهش یافته و پیش بینی می شود تا پایان مهر ماه به 285 میلیون متر مکعب کاهش یابد از این رو این سد آبی برای رها سازی کشاورزی ندارد.
وی با بیان اینکه این موضوع گوشزدی برای کشاورزان است که امسال در زیر دست این سد مبادرت به کشت محصول گندم نکنند گفت: کاشت بی رویه گندم در زیر دست درود زن با شرایط کنونی قطعا دچار خسارت خواهد شد.
دهقانی اظهار داشت: خشکسالی بر جریانات آب سدها و رودخانه های استان فارس اثر گذاشته و آن را کاهش چشمگیر داده است، حجم کل آب موجود در سد های استان فارس اکنون 1207 میلیون متر مکعب است در حالیکه در مدت مشابه سال قبل سدهای فارس1435میلیون متر مکعب آب داشتند.
مدیر عامل سازمان آب منطقه ای استان فارس بیان کرد: حجم موجود مفید آب سدها که قابل برداشت است در همه سدهای استان فارس 743میلیون متر مکعب است در حالی که این رقم در سال گذشته 959 میلیون متر مکعب بوده است.
دهقانی با بیان اینکه برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی این منابع آب را آسیب پذیر کرده است گفت : در سال آبی گذشته حدود 5 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در استان فارس وجود داشت در حالی حجم آب استفاده شده بالای 8 میلیارد متر مکعب بوده است، حدود سه میلیارد متر مکعب از ذخیره آبهای زیر زمینی بیش از ظرفیت برداشت شده است.
سد درود زن با حجم مخزن حدود یک میلیارد متر مکعب آب در فاصله 65 کیلومتری شمال شیراز در حاشیه روستای درود زن و در شهرستان مرودشت قرار دارد ، این سد حدود 25 درصد از آب شرب شیراز و 85 درصد از آب شرب شهر مرودشت را نیز تامین می کند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.