به گزارش ایرنا رضا نمازی روز یکشنبه در نشست حفاظت از منابع آب این شهرستان اظهار داشت: از این تعداد 176 حلقه چاه در دشت سملقان، 123 حلقه در دشت مانه و 137 حلقه نیز در دشت قوری میدان است که باید برای پر کردن آنها اقدام شود.
وی افزود: سالانه 30 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از چاه های آب شهرستان صورت می گیرد که 25 میلیون متر مکعب آن مربوط به چاه های مجاز است.
نمازی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، با همکاری دهیاران و بخشداران 230 دستگاه موتور تلمبه از روستاهای آغمزار و کلاین جمع آوری شد که اقدامی موثر در مدیریت برداشت های غیرمجاز از رودخانه ها بود.
وی با بیان اینکه تاکنون 284 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شده افزود: سهمیه استان در سال جاری بستن 500 حلقه چاه غیرمجاز است که سهم مانه و سملقان از آن 42 حلقه است.
وی شمار چاه های آب تک مالکی این شهرستان را 63 حلقه عنوان کرد و افزود: سالانه هفت میلیون مترمکعب آب از این چاه ها برداشت می شود که باید به درستی مدیریت شود.
فرماندار مانه و سملقان نیز گفت: این شهرستان به عنوان قطب کشاورزی استان در سال های اخیر با خشکسالی روبه رو شده و ضروری است در مصرف آب کشاورزی مدیریت صحیحی صورت گیرد.
غلامرضا عوض زاده اظهار داشت: ترویج اجرای سویه های نوین آبیاری و یکپارچه سازی کشتزارها از روش هایی است که می تواند مصرف آب را کاهش دهد.
وی افزود: امسال اجرای طرح های نوین آبیاری در سطح 2 هزار هکتار از کشتزارهای شهرستان با اعتباری افزون بر 470 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در دست اجرا است.
عوض زاده تاکید کرد: به هیچ وجه مجوزی برای حفر چاه جدید داده نمی شود و برای پر کردن چاه های غیرمجاز نیز باید به گونه ای تدبیر و برنامه ریزی شود که معضلات اجتماعی ایجاد نشود.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد، 85 هزار هکتار کشتزار و چهار هزار هکتار باغ دارد.
7183/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.