حسین صالح جهرمی شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : این موضوع بیانگر تاثیر زیاد خشکسالی بر آب های زیرزمینی است ، بنا بر این در برنامه ریزی های انجام شده اولویت نصب کنتورهای هوشمند روی 35 درصد مابقی چاه ها متمرکز شده است ، این تمرکز ها روی مناطقی است که می توانند برداشت بیش از پروانه داشته باشند.
وی یکی از عوامل اضافه برداشت از منابع زیرزمینی را چاه های غیر مجاز دانست و گفت: در سالهای گذشته حدود سه هزار حلقه چاه غیر مجاز در فارس پر شده است، در عین حال همچنان 17 هزار حلقه چاه غیر مجاز دراستان فارس وجود داردو
صالح جهرمی گفت: البته افت سفره های آب زیرزمینی و اضافه برداشت از این سفره ها ، چاه های غیر مجاز موجود را هم به خشکی رسانده ضمن اینکه هر گونه احتمال کف شکنی و توسعه این چاه ها تحت پایش قرار می گیرد و کنترل می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان فارس ادامه داد: بر اثر تداوم خشکسالی بیش از 10 هزار چاه مجاز در استان فارس خشک شده و مجوزهای کف شکنی دریافت می کنند اما تاثیر خشکسالی بر روی این چاهها بلند مدت است و به رغم کف شکنی باز هم نمی توانند مطابق با پروانه بهره برداری آبی برداشت کنند.
صالح جهرمی اضافه کرد: در منطقه ارسنجان 800 چاه غیر مجاز وجود دارد که 700 چاه آن خشک شده است و دستگاههای حفار مجوز ارائه خدمات به این چاه ها را ندارند ، دستگاههای حفار تحت نظارت بازرسان و ماموران قرار دارند و همه تحرکات آنها رصد و پایش می شود.
وی گفت: گروه های گشت و بازرسی هم در استان فارس فعال است ، به ازای هر یک هزار چاه موجود یک گروه گشت و بازرسی در همه دشت های استان بر برداشت از چاه های آب نظارت می کنند.
وی گفت: در 75 درصد از مناطق استان فارس صرفا با دستگاه های پیشرفته حفاری می توان چاه زد و استفاده از روش های دستی برای حفر چاه در این مناطق امکان پذیر نیست، صرفا در برخی از مناطق شمال غرب و بالا دست سد درودزن می توان از چاه های دستی برای برداشت آب استفاده کرد بنا بر این با کنترل دستگاه های حفار نظارت دقیقی بر حفر چاه های غیر مجاز اعمال شده است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.