گزارش جی پلاس/ نتایج جالب تحقیقات جدید؛

مکمل های ویتامین خاصیت پیشگیری ندارند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی که اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند، تأثیر پایداری روی سلامت بدن ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ مطالعات اخیر حاکی از آن است که انواع مولتی‌ویتامین‌ها، ویتامین D، کلسیم و ویتامین C که از معمول‌ترین مکمل‌های ویتامین مصرفی محسوب می‌شوند، هیچ مزیتی در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، حملات قلبی، سکته یا مرگ زودرس ندارند. به طور کلی، این قبیل مکمل‌های ویتامین و موادمعدنی باید به موادمغذی داخل غذا افزوده شوند.

محققان دانشگاه تورنتو معتقدند با وجود این که این قبیل مکمل‌ها آسیبی به بدن وارد نمی‌کنند، مزیتی هم به دنبال ندارد. این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف اسیدفولیک به تنهایی و ویتامین‌های خانواده B به همراه اسیدفولیک، احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته را کاهش می‌دهند. در این میان، نیاسین و آنتی‌اکسیدان‌ها اثر خفیفی روی افزایش احتمال مرگ و میر دارند.

این یافته‌ها بیانگر آن است که مردم باید نسبت به ویتامین‌های مکملی که مصرف می‌کنند، آگاه باشند و تنها در صورتی که تجویز پزشک معالج باشد، آنها را مصرف کنند. محققان تمام انواع مکمل‌های ویتامین شامل ویتامین‌های A، B1، B2، B3 (نیاسین)، B6، B9 (اسید فولیک)، ویتامین‌های C، D و E و نیز کاروتن، کلسیم، آهن، روی، منیزیم و سلینیوم را مورد مطالعه قرار دادند. واژه مولتی‌ویتامین به طور کلی به مکمل‌هایی اطلاق می‌شود که حاوی بیشتر ویتامین‌ها و موادمعدنی موجود باشد.

به گزارش جی پلاس؛ محققان اعلام کرده‌اند، به غیر از اسیدفولیک که در کاهش ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی اثرگذار است، بیشتر مکمل‌‌های ویتامین‌ و موادمعدنی اثر خاصی ندارند و بهتر است افراد به جای مصرف این مکمل‌ها، روی مصرف موادغذایی مقوی و مختلف تمرکز کنند. در واقع، تاکنون هیچ تحقیق نتوانسته به مکملی سالم‌تر و تأثیرگذارتر از انواع موادغذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های خوراکی اشاره کند.

دیدگاه تان را بنویسید