به گزارش ایرنا ، سرمای 2هفته پیش یک هزارو650میلیارد ریال خسارت به باغ های این شهرستان وارد کرد که با احتساب زیان های سرمازدگی بهار پارسال ، این آمار 2هزارو 800 میلیارد ریال است .
بهار پارسال همزمان با شکوفایی درختان میوه ، سرمای شدید بر این منطقه مستولی و بخش زیادی از تاکستان ها را نابود کرد.
هفته پیش نیز با وارد شدن توده هوای سرد به بخش های زیادی از کشور ، شرق استان سمنان هم از آن متاثر شد و برغم این که باغداران اقدامات حفاظتی زیادی انجام دادند، اما بخش زیادی از درختان آسیب دیدند.
فرماندار شاهرود گفت :سرمای اواخر فروردین از مجموع حدود 14 هزار و 500 هکتار باغ موجود این شهرستان به هفت هزار و 800 هکتار خسارت زده است در حالی که بهار سال گذشته 2 هزار و 500 هکتار باغ بر اثر سرما آسیب دید.
سید محمدرضا هاشمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا سطح باغ های خسارت دیده را 10 هزارو 300 هکتار اعلام کرد و افزود: پارسال 2هزارو500هکتار باغ های انگور یک هزارو 100میلیاردریال و امسال نیز هفت هزارو 800 هکتار باغ به میزان یک هزارو 650 میلیارد ریال خسارت دید.
معاون استاندار سمنان گفت: استاندار سمنان ، نماینده مردم شاهرود و میامی و مسوولان شهرستان با پیگیری های فراوان بدنبال جبران بخشی از خسارت های باغداران هستند و در این زمینه مکاتباتی با ستاد بحران کشور و برخی وزیران انجام شده است.
هاشمی با بیان این که هفته گذشته نشستی با رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، ادامه داد:در این نشست تصمیم هایی برای کمک به حل مشکل باغداران اتخاذ گردید.
وی از تلاش های استاندار سمنان برای پیگیری مشکلات باغداران تقدیر کرد و گفت: در نخستین روز پس از بروز سرمازدگی با حضور مسوولان استان ازباغ های شهرستان بازدید شد .
معاون استاندار سمنان از برگزاری شورای مدیریت بحران این شهرستان خبرداد و گفت: در این نشست مشکلات مربوط به سرمازدگی و نیز کمبود آب مناطق عشایری بررسی شد و راهکارهایی برای حل مشکلات موجود ارائه گردید.
فرماندار شاهرود از صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست در زودترین زمان خسارت باغدارانی که اقدام به بیمه باغ های خود کرده اند، پرداخت کند.
وی ادامه داد : عمق خسارت ها چنان زیاد است که پرداخت خسارت از سوی بیمه ها جبران این امر را نمی کند.
32 درصد باغ های استان سمنان معادل 14 هزار و 500 هکتار در شهرستان شاهرود واقع است.
هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
شرق استان سمنان قطب تولید گندم در استان سمنان نیز است.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.