لطف الله رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهم بخش کشاورزی از آب تولیدی در استان سمنان در حال حاضر حدود 930 میلیون مترمکعب در سال است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها حدود 30 درصد تا میزان 200 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
وی اصلاح الگوی کشت را اولین راهبرد فنی برای کاهش مصرف آب در استان سمنان عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده با شناسایی و انجام تحقیقات فنی درباره میزان مصرف آب بذرهای گوناگون برای توصیه و معرفی به کشاورزان برای کشت متناسب با نوع خاک و اراضی هدفگذاری نهایی این بخش است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: توسعه نشاکاری گلخانه ای نیز دیگر راهبرد است که به کشاورزان توصیه می شود ابتدا نشای گیاه را در گلخانه پرورش دهند و نشای 20 روزه از گلخانه به مزرعه منتقل شود که به این ترتیب تا سه نوبت آب‌دهی به گیاه تا 30 درصد صرفه‌جویی می‌شود.
وی با اشاره به لزوم تولید علوفه برای تغذیه دام در تولید گوشت، اضافه کرد: جایگزین کردن رقم های کم‌مصرف مانند کینوا که در برابر کم آبی و شوری آب مقاوم بوده به طوری که تا 2 برابر جو در برابر شوری آب مقاوم است و در جای خشک و شورآب که هیچ علوفه ای قابل کشت نیست، این گونه می‌تواند جایگزین شود.
رضایی ادامه داد: کشت زیرپلاستیک به ویژه برای جالیز در باغ ها و مزارع و استفاده از هر تجهیزات سایه‌دار که باعث حفظ رطوب خاک شود دیگر راهبرد جهادکشاورزی سمنان در صرفه‌جویی از آب است.
وی گفت: ترغیب کشاورزان برای کشت پاییزه به جای کشت بهاره نیز دیگر برنامه این حوزه است، چون بیشتر مباحث کم آبی مربوط به کشت بهاره و گرمای فصل تابستان است، انتقال کشت به فصل پاییز به ویژه برای محصولات خاص مانند انواع گیاهان دارویی که ارزش افزوده دارند و کلزا می تواند با بهره مندی از بارندگی‌های پاییز و زمستان تا 40 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان به استفاده از ارقام مقاوم در برابر کم آبی و بذرهای اصلاح شده به عنوان دیگر برنامه فنی حوزه جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه یک نوع بذر اصلاح شده پسته قادر است تا 200 میلی‌موس شوری آب را تحمل کند و در یک سوم آب کمتر نیز قابل پرورش است که استفاده این گونه ارقام برای تولید بیشتر، مصرف آب کمتر و ایجاد ارزش افزوده بیشتر مفید است.
وی بیان کرد: امروزه استفاده از روش های نوین آبیاری روشی علمی و پذیرفته شده برای کاهش مصرف آب است و بررسی ها نشان می هد بدون افزایش سطح قابلیت افزایش 40 درصد تولید و کاهش مصرف آب از طریق استفاده از روش های نوین آبیاری میسر است.
وی اضافه کرد: عملیات به زراعی و به باغی نیز با هرس به موقع و تقویت به هنگام خاک در مزارع و باغ ها می تواند به پرورش گیاه با مصرف آب کمتر، رشد بهتر و تولید بیشتر کمک کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، خاکبرداری و خاک‌ورزی حفاظتی را دیگر راهکار کاهش مصرف آب کشاورزی برشمرد و گفت: کشت بر روی بقایای گیاه قبلی، شخم‌نزدن زمین به منظور حفظ ارگانیسم و رطوبت باقی‌مانده در خاک از کشت قبلی در این روش کاربردی است، به طوری که گیاه در کشت جدید می تواند از رطوبت حاصل از آخرین آبیاری گیاه قبلی استفاده و رشد کند و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.
وی با بیان اینکه تناسب اراضی به معنای طبقه‌بندی کردن خاک از نظر شوری و رطوبت برای شناخت نوع کشت متناسب با خاک نیز در صرفه جویی آب تاثیر زیادی دارد، گفت: رعایت تاریخ کشت دیگر راهبردی است که در این راهکار کشاورزان اگر از شرایط آب و هوایی اطلاعات لازم داشته باشند، با تغییر زمان کشت، می توانند در چند نوبت آبیاری صرفه‌جویی کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: بهورزی زراعی نیز راهکاری است که در قالب توصیه های علمی و تحقیقاتی به کشاورزان، به تقویت تولید و سلامت کشت گیاهان در استان کمک می‌شود.
با وجود کمبود آب و سهم بالای بخش کشاورزی از مصرف آب کشور، صرفه جویی علمی بر مبنای راهبردهای تحقیقاتی در دستور کار جهادکشاورزی استان سمنان قرار گرفته است، استان سمنان حدود 190 هزارهکتار اراضی کشاورزی دارد که بیش از یک میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات از آن برداشت می‌شود، اکنون حدود 2 هزار و 200 هکتار سامانه آبیاری نوین در حال اجرا است، در سفر کاروان تدبیر و امید سال 95 به سمنان بیش از 40 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه آبیاری نوین به این استان اختصاص یافت.
وزارت جهاد کشاورزی طرحی 10 ساله برای نصب سامانه های آبیاری در چهارمیلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور در برنامه دارد.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.