شاهین شاهی زاده روز چهارشنبه درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: پارسال چهار هزار و 200 هکتار از اراضی استان به کشت مکانیزه گندم اختصاص داشت که امسال این میزان به شش هزار هکتار افزایش می یابد.
وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت مکانیزه، خاطرنشان کرد: کاهش سختی کار، صرفه‌جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول و بهره‌وری از نیروهای کارگری و کاهش هزینه‌های تولید از مهمترین مزایای کشت مکانیزه است.
شاهی زاده با اشاره به حمایت های این سازمان از توسعه کشت مکانیزه، گفت: متقاضیان می توانند با استفاده از 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون اقدام به خرید ادوات لازم از جمله انواع خطی کار ، ریزدانه کار ، کود پاش، کفکار و کمباین ها اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه کشت مکانیزه سبب افزایش چشمگیر تولید می‌شود، به کشاورزان توصیه کرد: به جای کاشت سنتی محصولات به سمت کشاورزی مکانیزه و از ماشین آلات به روز در این عرصه استفاده نمایند.
رئیس اداره امور فناوری ها و مکانیزه کشاورزی سازمان جهان کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: کاهش واحد سطح و افزایش بهره وری در کشت گندم از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.
هرمزگان به دلیل شرایط آب وهوایی وداشتن اراضی حاصلخیز نقش مهمی در تولید گندم با کیفیت در کشور دارد.
شهرستان حاجی آباد با داشتن سطح زیرکشت 10هزارو 500هکتار رتبه اول تولید گندم را در استان دارد و شهرستان های رودان ،میناب ، بندرعباس ، بستک و پارسیان از دیگر مناطق مهم تولید گندم در هرمزگان هستند.
کاشت گندم در هرمزگان از اوایل آبان ماه آغاز وتا پایان آذر ماه ادامه دارد و برداشت آن از اواخر اردیبهشت شروع و تا تیر ماه ادامه خواهد داشت.
نیاز سالیانه استان هرمزگان به بذر گندم دو هزار و 700 تن است که سال گذشته با برنامه ریزی های انجام شده در راستای خودکفایی بذر گندم ،سه هزار تن بذر گندم در هرمزگان تولید شد.
سطح زیر کشت گندم در هرمزگان در حدود 13 هزار هکتار است که به طور میانگین حدود 62 هزار تن هر سال از این سطح گندم برداشت می شود.
به طور متوسط میزان گندم مورد نیاز هرمزگان در طول سال 200 هزار تن است.
گندم محصولی بسیار مهم و استراتژیک است که خودکفایی کشور در تولید گندم در دولت تدبیر و امید محقق شد که این موفقیت به سبب تلاش کشاورزان به دست آمد.
شهرستان حاجی آباد یکی از قطب های مهم کشاورزی در 170کیلومتری شمال بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.