شیما جهان بخش در روزنامه ایران نوشت: کارشناسان بر این باورند که کشاورزان با روی آوردن به کشت نشایی می‌توانند عملکرد تولید را تا 3.5 تن برای هر هکتار افزایش دهند. از سوی دیگر، کم آبی و خشکسالی‌های چند ساله گذشته مزید برعلت شده بود که برخی کشاورزان عطای این همه دردسر را به لقایش ببخشند و به کشت محصولات دیگر روی بیاورند. اما آن‌طور که نتایج طرح‌های آزمایشی نشان می‌دهد این نوع کشت کاهش مصرف آب را به همراه داشته است، از این‌رو کشاورزان می‌توانند بدون نگرانی به کشت محصول پنبه ادامه دهند. زودرس بودن، بهبود تولید، افزایش عملکرد و تعیین تعداد بوته در هکتار به دلخواه کشاورز، از مهم‌ترین مزایایی است که کشاورزان را تشویق به کشت نشایی این محصول می‌کند. همچنین با کشت نشایی یک یا دوبار، سمپاشی نیز کاهش می‌یابد و مبارزه با آفات در سطح کوچکی از خزانه صورت می‌گیرد.
توسعه کشت نشایی یکی از راهکارهای افزایش تولید پنبه
ابراهیم هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش توسعه کشت نشایی را یکی از راهکارهای افزایش تولید پنبه در کشور اعلام کرده و گفته بود: در برنامه ششم توسعه از 100 هزار هکتار پیش‌بینی سطح زیر کشت پنبه، 40 هزار هکتار کشت نشایی و 60 هزار هکتار کشت مستقیم انجام خواهد شد.
قربانعلی روشنی، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور نیز چندی پیش گفته بود: امسال کشت نشایی پنبه در 120 هکتار از اراضی کشور انجام خواهد شد.

کاهش مصرف 20 درصدی آب
مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: در سال‌های اخیر علاوه بر معضل کم آبی، کشاورزان نیز تمایلی برای کشت پنبه نداشتند زیرا معتقدند دوره رشد این محصول زمانبر است و می‌توان محصولات دیگری را جایگزین آن کرد.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات مطرح شده، جهاد کشاورزی استان با جایگزینی کشت نشایی پنبه تلاش کرده کشت این محصول استراتژیک را در استان رونق ببخشد. در این روش به جای استفاده از ریشه لخت نشا، بذر پنبه در سینی‎های مخصوص نشا کشت شده و 20 تا 25 روز بعد از گذراندن مراحل اولیه رشد در خزانه، به زمین اصلی منتقل می‎شود. از این رو، دوره رشد کاهش پیدا کرده و کشاورز می‌تواند آب کمتری استفاده کند.
مهاجر افزود: کشاورزان می‎توانند با کشت زودهنگام بهاره و دیرهنگام تابستانه و درنهایت افزایش محصول سود بیشتری نیز به دست بیاورند.
کاهش مصرف 20 درصدی آب از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی در گلستان به حساب می‌آید. از طرفی رعایت دقیق تراکم بوته از خسارات آفات جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: درست است که کشت نشایی هزینه بیشتری نسبت به کشت زراعی دارد اما با توجه به میزان کاهش آب، کاهش دوره رشد و افزایش بازدهی محصول در نهایت سود بیشتری عاید کشاورز می‌شود.
کشاورزان نگران هزینه‌های سینی‌های کشت نباشند، زیرا در قبال این سینی‌ها پولی ازآنان نمی‌گیریم اما این سینی‌ها امانت است و انتظار داریم برای استفاده مجدد به جهاد کشاورزی استان برگردانده شود.

کشت نشایی برای نخستین بار در 100 هکتار از اراضی گلستان
مدیر جهاد کشاورزی گلستان افزود: این طرح بعد از دو سال کار تحقیقاتی امسال برای نخستین بار در 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انجام شد. با احتساب این میزان، کشت نشایی پنبه در کشور به 130 هکتار رسید. بازده تولید در این نوع کشت درهرهکتار 3 هزار و 600 کیلوگرم «وش» یعنی 3 برابر میزان کشت عادی است.
مهاجر با اشاره به کاهش 80 درصدی مصرف بذر در این روش، گفت: در نگاه اول خرید نشا هزینه‎ بیشتری دارد در حالی که در کشت نشایی پنبه مصرف بذر از 40 کیلوگرم در روش کشت مستقیم به 7 کیلوگرم کاهش خواهد یافت. کاهش 20 تا 30 روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه‌جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، کاهش مصرف بذر (از 40 به 6.7 کیلوگرم)، تراکم یکنواخت نشا در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت از مزایای کشت نشایی است.
این مسئول اظهار داشت: آفات یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزی است که سالانه باعث خسارت زیادی می‌شود اما از آنجایی که در این کشت، نشا بعد از 20 روز به زمین منتقل می‌شود و کشاورز قبل از انتقال نشا به زمین می‌تواند با مصرف میزان کمی سم مزرعه را از آفات پاک کند براحتی مشکل آفات فصل که باعث قطع کردن ساقه گیاه می‎شود از بین می‎رود. بیش از 60 درصد افزایش تولید داریم و طول رشد گیاه از 90 روز به 68 روز در زمین اصلی می‎رسد از طرفی میزان مصرف آب به نصف کاهش می‎یابد.

امکان کشت تابستانه
مهاجر ادامه داد: در سال‌های اخیر کشاورزان به علت دوره رشد زیاد و محدودیت در کشت پاییزه، رغبتی به کشت پنبه نداشتند اما اکنون این مشکل بخوبی رفع می‌شود. با این روش در کشت نشایی تا اوایل آبان ماه بیشترین میزان وش تولید شده برداشت می‎شود. از این‌رو کشاورزان می‌توانند پنبه بهاره را در تابستان بکارند اما در کشت مستقیم برداشت محصول تا اواخر آبان ماه ادامه دارد و به علت سرما و بارندگی‎های پاییزه کشاورز نمی‌تواند کشت جدید انجام دهد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.