به گزارش روز جمعه ایرنا علیرضا یزدانی در هشتمین کمیته فنی چغندر قند استان گلستان در گرگان افزود: در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و دست یافتن به خوداتکایی در تولید چغندر قند کشت پاییزه این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، بطوری که بعد از کشت بهاره در 22 استان کشور با اجرای سیاست تغییر الگوی کشت در 12 استان توسعه کشت پاییزه را در دستور کار قرار دادیم.
وی تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت در استان خوزستان است و پس از آن استان ‌های فارس، اصفهان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و گلستان قرار دارد که گلستان در چند سال اخیر وارد الگوی کشت شده است.
یزدانی یادآور شد: ما در طرح توسعه کشت پاییزه چغندر قند در استان ‌هایی که اقلیم اجازه دهد و بتوانیم از آب باران استفاده کنیم کشت پائیزه انجام می دهیم، زیرا با این نوع کشت 40 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه ‌جویی خواهد شد و در تناوب کشت هم مناسب است.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی افزود: در سیاست‌ های حمایتی با توجه به طرح خوداتکایی شکر، تاکنون به ضریب 75 درصد خوداتکایی رسیده ‌ایم و در برنامه سه تا چهار ساله به طرح کامل خود کفایی در تولید شکر خواهیم رسید.
وی بیان داشت: دولت برای حمایت از کشت پاییزه پرداخت 50 درصدی یارانه بذر را درنظر گرفته و همچنین طرح به زراعی و بهره وری افزایش آب و طرح آبیاری 'تپ' را در نظر گرفته است و همچنین در بخش فنی 10 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می شود.
به گفته وی؛ دولت در راستای توسعه مکانیزاسیون کارنده ‌ها، دقیق کارها و دستگاه ‌های برداشت و نشاکارها را برای افزایش سطح زیر کشت و توسعه کشت با 30 تا40 درصد یارانه در اختیار کشاورزان قرار می‌ دهد.
یزدانی یادآور شد: در سال گذشته رکورد 120 ساله کشت چغندرقند در کشور شکسته شد و بیش از 6 میلیون تن شکر تولید شد و امسال پیش ‌بینی می ‌شود بیش از هفت میلیون تن شکر در کشور تولید شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: در راستای تناوب زراعی کشت جایگزین و افزایش درآمد کشاورزان، کشت چغندر قند را در برنامه قرار دادیم که امسال پیش‌ بینی 6 هزار هکتار را داریم، که تاکنون 1400هکتار آن کشت شده است.
مختار مهاجر افزود: متوسط برداشت چغندر قند در استان بین 55 تا 60 تن بوده و تا 110 تن هم قابل افزایش است که درآمدی بین 180 تا 200 میلیون ریال برای کشاورزان به همراه داشته و در برابر کشت شالی بسیار مناسب است.
وی اضافه کرد: سال قبل در این استان قرارداد یکهزار هکتار بسته شد که با توجه به شرایط آب و هوایی حدود 750 هکتار کشت شد.
مهاجر ادامه داد: چغندرهای تولیدی گلستان به استان ‌های همجوار ارسال و در 3 تا 7 روز پول کشاورزان پرداخت شد.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.