به گزارش خبرنگار ایرنا ، شپش حشره کوچک و بدون بال است که فرد در هر سن و جنسی و با هر سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود ، این حشره انگلی برروی سر، مژه و ابروها یافت می شود و برای زنده ماندن روزانه چندین بار از خون انسان استفاده می کند.
به گفته کاشناسان امر بهداشت، این حشره فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می شود ، اگرچه شپش ها می توانند باعث خارش پوست سر شوند اما بیماری های دیگری هم وجود دارند که می توانند باعث خارش سر شوند.
به گفته کارشناسان سه نوع شپش وجود دارد که هر سه آنها علائم تقریبا مشابهی را ایجاد می کنند اما شایع ترین آن ها شپش سر است که روی سر، گردن و گوش ها زندگی می کندو از
روی لباس یا تختخواب منتقل می شود.
مدرسه ها که دانش آموزان مختلفی از اقشار مختلف در آن تحصیل می کنند، محیط های مناسبی برای گسترش آن هستند.
برخی والدین بر این باورندکه درقرن 21 که پیشرفت های چشمگیر بشری را شاهد هستیم، شیوع شپش در برخی مدرسه بیانگر عدم رعایت بهداشت فردی و بی توجهی آموزش و پرورش به این موضوع است.
حسین عباسی پدر دانش آموز شاهرودی گفت که، هفته ای 2 بار با دقت شستشوی سر فرزندش را انجام می دهد با این حال در مدرسه دچار شپش سر شده است.
وی ادامه داد: با توصیه اولیای مدرسه موهای سر فرزندم را با تیغ تراشیده و برای درمان به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کردم .
عباسی با بیان اینکه روند درمان این بیماری را با توصیه پزشکان پیگیری می کند، تاکید کرد : پس از تراشیدن مو ، فرزندش به خاطر خجالت از همکلاسی ها به اجبار در کلاس حاضر می شود و از حضور در اماکن عمومی و جمع همسالان خودداری می کند.
وی گفت: احساس می کنم این کار موجب شده فرزندم به نوعی افسردگی دچار شده باشد .
مریم عبدیان مادر یکی دیگر از دانش آموزان گفت:در مدرسه ابتدایی دخترانه در یکی از شهرک های حاشیه شاهرود شیوع شپش باعث اضطراب دانش آموزان و والدین شده است.
وی افزود: اگربرای قرار دادن لباس های گرم دانش آموزان جایگاه جداگانه و یا حتی پلاستیکی جدا در نظر گرفته شود ، انتقال شپش به لباس و موی دیگر دانش آموزان کمتر خواهد شد.
عبدیان با بیان اینکه شیوع شپش در مدارس حاشیه شهر بیشتر از نقاط مرکز است، ادامه داد : درمان با برخی شامپو های داخلی و خارجی گران قیمت ضد شپش معیشت خانواده را با مشکل روبرو کرده است.
یک مادر شاهرودی دیگر نیز در این راستا گفت : به خاطر شیوع شپش در مدرسه دخترم ، با دستور مدیر مدرسه موی سر دختران کوتاه شده است.
وی که خواست نامش فاش نشود ، افزود: متاسفانه این بیماری به سرعت دربین اعضای خانواده شیوع پیدا کرده و هزینه هایی بر آن ها تحمیل نموده است.
وی تاکید کرد : تمامی اعضای خانواده موهای سرشان را کوتاه کرده اند و در محل کار و مهمانی ها با مشکل مواجه هستند ، چرا که افراد حاضر در مکان های عمومی از آنها دوری می کنند.
او گفت: برغم این که یک ماه برای برطرف کردن این مشکل تلاش های زیادی کردیم ، با این همه بار دیگر این موضوع دامنگیر خانواده شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درصد شیوع شپش در بین دانش آموزان شاهرودی نسبت به سایر شهر های کشوربالاتر نیست.
احسان بینش افزود: براساس دستور العمل های وزارت بهداشت ، آموزش مهم ترین کار برای پیشگیری از آلودگی به شپش و شیوع آن است.
وی با اشاره به اینکه آموزش بوسیله کارشناسان این دانشگاه به عموم مردم ،دانش آموزان و والدین انجام می شود ، تاکید کرد: اولویت اصلی این مهم بیشتر توانمند سازی و ارتباط و تعامل موثر با معلمان بهداشت در مهد کودک ها و مدارس است.
وی تاکید کرد: شناسایی و درمان افراد مبتلا به شپش در گام بعدی اولویت قرار دارد و افراد مبتلا برای درمان خود و جلوگیری از انتقال به دیگران در مراکز بهداشتی و درمانی این دانشگاه به صورت رایگان درمان می شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت:پارسال طرح ضربتی مبارزه و رفع آلودگی با شپش در مدارس شاهرود انجام شد که در نتیجه شیوع آن افت پیدا کرد.
بینش راه انتقال شپش را از طریق تماس با فرد آلوده یا لباس های آلوده وی دانست وادامه داد: شست و شوی دست ها و رعایت نظافت شخصی،قرار دادن لباس ها ی دانش آموزان در نایلون یا کمد جداگانه و استفاده از شانه های ریز دانه موی سر برای خارج نمودن تخم و خود شپش از لای موها است.
وی آموزش،قطع زنجیره انتقال ،تشخیص و درمان شپش را مراحل انجام شده توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی برشمرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت:کچل کردن سر دانش آموزان از نظر سلامت روان اثرات جبران ناپذیری برای فرد دارد و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این مورد را توصیه نمی کند.
خبرنگاران ایرنا مراجعه حضوری و تماس های متعدد تلفنی برای بدست آوردن توضیحات مسوولان آموزش و پرورش شاهرود انجام دادند.
با این همه مسوولان این دستگاه اجرایی هیچ توضیحی در خصوص علت موضوع، تعداد مدرسه های آلوده و دانش آموزان مبتلا و نیز اقدامات انجام شده ارائه نکردند.
به گزارش ایرنا، 2 هزار و 400 دانش آموز در دوره اول متوسطه و 2 هزار و 800 نفر در دوره ابتدایی در شهرستان شاهرود سال تحصیلی جاری را آغاز کردند.
31 هزار دانش آموز شاهرودی در50 پیش دبستانی، 176 مدرسه دولتی و 32 مدرسه غیردولتی تحصیل می کنند، 12 مدرسه هم 2نوبته فعال است.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.