حمید علوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نظام یکپارچه معاملات ارزی یا سامانه نیما ساز و کار متناسب با دوران تحریم نیست، با توجه به این که اکنون باید راهکاری برای دور زدن تحریم ها اتخاذ شود، این سامانه مسیرها را در چارچوبی برای صادرکنندگان تعریف می کند که به سود آنان نیست.
وی با بیان این که سامانه نیما منجر به کندی صادرات محصولات تولیدی کشور می شود، تصریح کرد: با تعریف این سامانه در شرایط حاضر مسیرهای بازگردانی ارز به کشور طولانی شده است.
علوی بیان کرد: نتیجه این مساله این است که صادرکنندگان کوچک به علت بازگشت دیرهنگام سرمایه به چرخه فعالیت، از صادرات محصولات تولیدی منصرف می شوند.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان، بر لزوم واگذاری های بیشتر در حوزه صادرات به بخش خصوصی در ارتباط با مسائل اقتصادی برای روان تر شدن عرصه اقتصادی تاکید کرد.
علوی خاطرنشان کرد: نرخ ارز باید واقعی و توسط بازار مشخص شود چرا که پایین یا بالا بودن غیرواقعی نرخ ارز آسیب های جدی به بدنه صادرات وارد می کند و برای صادرات بحران آفرین است.
وی یادآور شد: واقعی شدن نرخ دلار باعث کاهش تمایل به واردات و افزایش رغبت صادرکنندگان می شود که به سود اقتصاد کشور است و تولید داخلی را رونق می بخشد.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان افزود: با آزادشدن نرخ دلار و قبول نرخ واقعی آن، صادرات غیرنفتی افزایش می یابد که ارزآوری بیشتر کشور، پایداری اقتصادی و اشتغالزایی را به همراه دارد.
به گزارش ایرنا، در استان سمنان 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن وجود دارد و بهره وری به همت دولت تدبیر و امید در این استان به 45 درصد افزایش یافته است.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.