به گزارش ایرنا معاون متوسطه آموزش و پرورش دزفول گفت:میانگین نمرات دروس کتبی پایه سوم در شهرستان دزفول در خردادماه نسبت به پارسال 22/0 افزایش یافته است این درحالی است که درصد قبولی خردادماه 95 پایه سوم 36/4 افزایش یافته است ولی نسبت به میانگین کشوری 9/0 پائین تر هستیم .
** رتبه نخست دزفول بین 26 منطقه خوزستان در نمرات فنی و حرفه ای
حسن مرتضوی با بیان اینکه شهرستان دزفول در 40 منطقه استان در نمرات دروس کتبی پایه سوم در رتبه نهم قرار دارد گفت:در دروس فنی و حرفه ای نیز نمرات امسال دانش آموزان دزفولی نسبت به خردادماه پارسال 61 درصد پیشرفت دارد.
وی گفت:درصد قبولی دانش آموزان فنی و حرفه ای در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته 63/6 درصد پیشرفت داشته است و از 10 هنرستان برتر استان خوزستان سه هنرستان در شهرستان دزفول واقع هستند که هنرستان نرجس یکی از این نمونه هاست که در بین 150 هنرستان استان خوزستان از نظر درصد قبولی و میانگین نمره کنکور در رتبه اول استان خوزستان قرار دارد.
وی به تشریح وضعیت نمرات کنکور در رشته ریاضی فیزیک پرداخت و گفت:در رشته ریاضی فیزیک درصد قبولی دانش آموزان دختر دزفولی 1/51 است در حالی که درصد قبولی دانش آموزان استانی 54 و درصد قبولی دانش آموزان کشوری 56 درصد است.
مرتضوی ادامه داد :درصد قبولی دانش آموزان پسر در رشته ریاضی فیزیک در سال گذشته 1/48 درصد بوده در حالی که رتبه دانش آموزان پسر استان در رشته ریاضی فیزیک 9/49 درصد و در کشور 5/56 درصد بوده است .
وی به تشریح وضعیت کنکور در رشته تجربی در دزفول پرداخت و گفت:پارسال یک هزار و 955 نفر از دانش آموزان دختر دزفول در رشته علوم تجربی کنکور شرکت کردند که از این تعداد 281 نفر معادل 4/14 درصد در دانشگاه های دولتی پذیرش شدند این درحالی است که در استان سهم داوطلبان دختر در کنکور علوم تجربی پارسال 23 هزار و 521 نفر بوده که دو هزار و 793 نفر آنها معادل 9/11 درصد در دانشگاه های دولتی پذیرفته شدند .
وی اضافه کرد:در سطح کشور نیز 303 هزار و 419 دانش آموز دختر داوطلب شرکت در کنکور علوم تجربی بودند که از این میان 48 هزار و 701 نفر معادل 1/16 درصد پذیرفته شدند .
معاون مدارس متوسطه مدیریت آموزش و پرورش دزفول بیان کرد:پارسال 852 دانش آموز پسر دزفولی داوطلب شرکت در کنکور سراسری تجربی بودند که از این تعداد 106 نفر معادل 4/12 درصد پذیرش شدند ضمن اینکه در استان 9 هزار و 10 دانش آموز پسر در رشته تجربی کنکور به رقابت پرداختند که یک هزار و 138 نفر از آنها معادل 6/12 درصد پذیرفته شدند .
وی به بررسی نتایج کنکور رشته انسانی نیز اشاره کرد و گفت:1/45 درصد از دانش آموزان دختر در رشته انسانی پذیرفته شدند در حالی که در استان این آمار 5/34 درصد و در کشور 2/44 درصد بوده است و این نشان می دهد آمار پذیرفته شدن دانش آموزان دختر در رشته انسانی بالاتر از آمار استانی است در حالی که 6/48 درصد دانش آموزان پسر دزفولی در رشته انسانی پذیرفته شده اند .
مرتضوی به بررسی وضعیت دانش آموزان رشته هنر در کنکور پارسال پرداخت و گفت: پارسال 5/14 درصد دانش آموزان دختر دزفولی در رشته هنر در دانشگاه های دولتی پذیرفته شدند در حالی که این آمار در استان 5/10 درصد و در کشور 1/12 درصد بوده است و این نشان می دهد وضعیت قبولی دانش اموزان دختر رشته هنر دزفول نسبت به استان و کشور مطلوب است.
وی گفت:همچنین 7/66 درصد دانش آموزان پسر رشته هنر در دزفول در دانشگاه های دولتی پذیرفته شده اند این در حالی است که سهم استان خوزستان 1/69 درصد و 9/69 درصد می باشد.
معاون متوسطه شهرستان دزفول اضافه کرد:در رشته زبان های خارجه نیز 3 درصد داوطلبان دختر دزفول در کنکور پذیرش شدند که این آمار در استان هفت درصد و در کشور پنج درصد بوده است این در حالی است که 2 درصد داوطلبان پسر دزفولی در رشته زبان های خارجی در کنکور پذیرش شدند.
***پذیرش 40 درصد دانش آموزان دزفولی در کنکور 95
وی ادامه داد:40 درصد دانش آموزان شهرستان دزفول در کنکور پارسال در دانشگاه های دولتی پذیرش شدند ،40 درصد دانش آموزان استان خوزستان و 44 درصد دانش آموزان کل کشور در کنکور سراسری پارسال پذیرفته شده اند و این به این معناست که از هر 2 دانش آموز دختر رشته ریاضی یک نفر در دانشگاه دولتی پذیرفته شده و از هر هفت دانش آموز دختر یک نفر قبول شده است.
وی افزود:این آمار با توجه به اینکه 6 مدرسه خاص در دزفول وجود دارد آمار مناسبی نیست و باید برنامه دقیقی برای کنکور در دزفول داشته باشیم .
** 36 درصد دانش آموزان دزفولی در مدارس خاص تحصیل می کنند
مرتضوی گفت:6مدرسه خاص هیات امنایی،شاهد،تیزهوشان در دزفول وجود دارد که 36 درصد کل دانش آموزان دزفولی در این مدارس تحصیل می کنند و 64 درصد دیگر در مدارس عادی به تحصیل مشغولند .
عظیم سرافراز رئیس شورای اسلامی شهر و عضو شورای آموزش و پرورش دزفول نیز ضمن انتقاد از رتبه دانش آموزان دزفولی در کنکور گفت:باید وظایف ارگان های مختلف در خصوص ارتقای وضعیت کنکور دزفول مشخص و دستورالعمل صادر شود تا کلیه ارگان ها در بهبود این وضعیت سهیم باشند .
وی افزود:باید مشکلات این امر در کمیته ای آسیب شناسی شود تا به صورت هفتگی به این مسایل که از جمله مسایل مهم شهرستان دزفول است پرداخته شود.
*** مشکل اصلی مسایل کنکوری در دزفول نبود اعتبار است
عبدالمحمد جرجانی مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز گفت:قرار بود پارسال بین 2 تا چهار میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکلات کنکوری به دزفول داده شود که هنوز هیچ اعتباری داده نشده است و آموزش و پرورش با بضاعت اندک مالی کارها را پیش برده است.
وی افزود:نگاه مصرفی نسبت به آموزش وپرورش باید برداشته شود و هزینه در این امور با نگاه پیشرفت زیربنایی و تولیدی باشد .
وی ضمن استقبال از تشکیل کمیته ای مخصوص در این خصوص گفت:اگر مشکل مالی حل شود بخش بزرگی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.
به گزارش ایرنا 'رضا محمدی خبار' یکی دیگر از اعضای شورای آموزش و پرورش دزفول نیز گفت:حاصل تلاش بیش از پنج هزار پرسنل آموزش و پرورش و 70 هزار دانش آموز در خردادماه و پس از کنکور اعلام می شود که این نتیجه حاصل تلاش نه یک سال بلکه 12 سال است .
وی افزود:آموزش و پرورش سرمایه شهرستان است و همه ارگان ها باید در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.
حمید نظیفی نماینده موسسین مدارس غیردولتی دزفول نیز گفت:35 درصد دانش آموزان دزفولی در هنرستان ها تحصیل می کنند در حالی که کلیه برنامه ها متوجه 65درصدی است که در مدارس رشته های نظری تحصیل می کنند و با این وجود دانش آموزان هنر دزفول در استان در رتبه اول قرار دارند.
وی افزود:توجه بیش از حد به رشته تجربی باعث شده امسال دانش آموزان بسیاری تقاضای تغییر رشته خود از تجربی به دیگر رشته ها را داشته باشند لذا با این مسایل اگر بخواهیم تغییری در رتبه کنکور ایجاد کنیم باید از ایستگاه هدایت تحصیلی ورود کرد .
وی گفت:باید در هدایت تحصیلی استعدادیابی شود و رشته تحصیلی دانش آموز مطابق استعدادهای وی انتخاب شود تا در آینده دچار پشیمانی و افت تحصیلی نباشیم.
احیا پاشا یکی دیگر از اعضای شورای اموزش و پرورش دزفول نیز گفت:باید بار روانی دانش آموزان در زمان کنکور موردتوجه قرار گیرد زیرا در روزهای کنکور دانش آموزان از اضطراب و نگرانی بسیاری رنج می برند و همین امر موجب کاهش عملکرد آنها خواهد شد.
وی افزود:باید مشاوران مجربی در مدارس به کار گرفته شود تا دانش آموزان را در انتخاب رشته تحصیلی و رسیدن به وضعیت ایده آل روانی کمک کنند و مطابق با سلیقه و استعداد خود تحصیل کنند.
وی افزود:نگرش مدیران مدارس نیز باید نسبت به رشته های تحصیلی تغییر کند زیرا در حال حاضر تحصیل در رشته های هنر و کارو دانش از نظر برخی مدیران مدارس کسر شان محسوب می شود که این نگرش منفی در آینده تحصیلی دانش آموزان مشکل ساز خواهد شد.
74 هزار دانش آموز دزفولی فصل امتحانات پایان سال تحصیلی را سپری می کنند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.