محمد رضایی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهار سال ۹۹ شاهد افزایش رشد سطح مبارزه با سن گندم هستیم چرا که در زمستان سال ۹۸، سرما و یخبندان ضعیف بوده که تلفات سن در اماکن زمستان گذرا کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه سال ۹۷، شاهد کمترین سطح مبارزه با سن گندم در مزارع بوده ایم گفت: سال گذشته جمعیت سن گندم در مزارع این شهرستان، زیر حد استاندارد بوده که با آن زیاد مبارزه نشد و وقتی سن تغذیه می کند به سمت ارتفاعات بر می گردد که این خود نیز علل دیگر افزایش آن در بهار است.

رضایی افزود: سال ۹۷، ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و دیم در این شهرستان کشت شد که مبارزه با آن در سطح، سه هزار و ۳۴۰ هکتار از اراضی انجام شد و امسال سطوح زیر کشت این محصول، ۲۱ هزار هکتار است که با توجه به افزایش جمعیت سن، پیش بینی سطح مبارزه در ۶ هزار هکتار از اراضی می شود.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تا اواخر بهمن ماه میزان بارندگی در این شهرستان، ۴۸ میلی متر بوده که در مدت مشابه سال قبل این میزان، ۱۰۸ میلی متر بوده که نشان از کاهش ۵۵ درصدی دارد از سویی تعداد روزهای یخبندان امسال نسبت به مدت سال گذشته بیشتر بوده ولی از لحاظ دمایی و برودت خیلی کم تر در مقایسه با سال قبل بوده است.

رضایی با بیان اینکه کاهش بارندگی و کمبود یخبندان روی آفات اثر منفی دارد افزود: امسال به همین دلایل شاهد کاهش مرگ و میر آفات بر اثر یخبندان کم تر هستیم که فعالیت آنان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر خواهد بود، همچنین کاهش بارندگی در سطوح زراعت باعث تاخیر رشد گندم و جو شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد این محصول ضعیف تر خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با سن گندم توسط کشاورزان افزود: سطح سبز زراعت گندم و جو در سال زراعی جاری ضعیف است و چنانچه آفتی بیاید توان مقابله با سن گندم را ندارند که مبارزه آن در مناطق سرحد و تکمران اواخر اسفندماه و مابقی مناطق از اواسط اسفندماه شروع می شود.

شیروان ۱۰۵ هزار  هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.