محمد عفتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع تاکستان های بارور شهرستان شیروان را حدود ۳ هزار هکتار عنوان و اظهار داشت: پارسال ۳۵ هزار تن محصول از این سطح برداشت شده بود که پیش بینی می شد امسال نیز حدود ۴۵ هزار تن انگور برداشت شود، اما بیش از ۱۸ هزار تن این میزان تحقق نیافت.

وی با اشاره به اینکه امسال ۸۰ درصد باغ های انگور این شهرستان در اثر سرما خسارت دید، گفت: برخی از کشاورزان با کوددهی و تغذیه مناسب درختان سرمازده، آنان را به جوانه‌زنی مجدد واداشتند اما در نهایت تولید امسال نسبت به سال قبل ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سرمای بهاره همچنین موجب افت کیفیت محصول شده و تولید کشمش این شهرستان را کاهش چشمگیری داده، گفت: شیروان ۱۸ درصد باغ های انگور خراسان شمالی را دارد و ۵۰ درصد از انگور بیدانه استان در این شهرستان تولید می شود.

عفتی، بیشترین انگور تولیدی شیروان را گونه سلطانی عنوان کرد و افزود: برداشت این محصول از  شهریورماه آغاز و تا نیمه دوم مهرماه ادامه داشت که امسال به دلیل کمبود تولید،  قیمت آن مناسب بود و کشاورزان هر کیلوگرم آن را ۵۰ هزار ریال فروختند.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از آسیب های سرما و کاهش خسارات تاکداران، کشت ۲۹ گونه جدید انگور در استان در دستور کار قرار گرفته که مقاومت بیشتری نسبت به تنش های محیطی و برخی بیماری ها دارند و به تدریج جایگزین ارقام سنتی خواهند شد.

عفتی افزود: تغییر روش کاشت این محصول از خزنده و زیرخاکی به شیوه فراز در باغ ها از برنامه های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای تاکداران استان است.

شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

استان خراسان شمالی با ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان جایگاه پنجم کشور را از نظر کاشت و رده دهم را از لحاظ میزان تولید انگور را دارد که بیش از ۴۲ درصد باغ ها و ۵۷ درصد تولیدات باغی این استان به انگور اختصاص دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.