محمد رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اکنون مبارزه در سطح 100 هکتار از عرصه ها در بخش مانه از توابع شهرستان مانه و سملقان شروع شده است.
وی افزود: کانون های ملخ در مراتع استان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و بارش های مناسب شکل گرفته که با توجه به وفور تغذیه، اگر مبارزه با آن به صورت جدی انجام نشود، حالت طغیانی و تهاجمی به خود خواهد گرفت.
وی گفت: تعلل در مبارزه با ملخ های مراتع، می تواند خسارات این آفت را متوجه عرصه های زراعی و باغی کند.
رضایی، عمده کانون های آلوده به ملخ در سال گذشته را مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و مانه و سملقان عنوان کرد و افزود: با رصد دایمی، این کانون ها در زمان مناسب سمپاشی خواهد شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: متاسفانه کانون های ملخ در اراضی مانه و سملقان کوچک و پراکنده است که این امر مبارزه را بسیار سخت و هزینه بر کرده است.
وی افزود: عمده آلودگی های کانونی ملخ استان در سال گذشته در مناطق سخت گذر و ارتفاعات بود که بعضا در برخی از مناطق مبارزه ای هم با آن انجام نگرفت.
رضایی، ملخ های این منطقه را از نوع بومی و مراکشی دانست و افزود: بارندگی های مناسب سال زراعی جاری محرکی برای باز شدن کپسول تخم این آفت شده است.
وی از دامداران و کشاورزان استان خواست تا در صورت مشاهده کانون های ملخ، آنرا به کارشناسان جهاد کشاورزی گزارش دهند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه با ملخ، به عنوان یک اقدام حاکمیتی، از اولویت های کاری این سازمان است.
وی با اشاره که کمبود اعتبارات این بخش گفت: 28 میلیارد ریال اعتبار برای کانون کوبی و مبارزه با آفت ها و بیماری ها در حوزه کشاورزی مورد نیاز است.
رضایی گفت: از مجموع این رقم یک میلیارد و 200 میلیون ریال تنها برای مبارزه با کانون های ملخ نیاز است.
وی افزود: پارسال در سطح 6 هزار و 900 هکتار از عرصه های طبیعی این استان در بجنورد، شیروان و فاروج با ملخ مبارزه شده بود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز و مابقی باغ است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.