وحیدرضا فریدونی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وضعیت تحویل گندم با ثبت نام دقیق کشاورزان و همچنین ثبت مقادیر تولید و تحویل گندم به مراکز خرید رصد می شود.
وی گفت: امسال گندم تنها از طریق سامانه های خرید و از کشاورزان که نسبت به ثبت نام در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرده اند تحویل گرفته می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان از هم اکنون با مراجعه به مراکز سازمان جهاد کشاورزی شهرستان ها نسبت به ثبت مشخصات خود، سطح زیر کشت و میزان محصول تولیدی در سامانه پهنه بندی اقدامات لازم را انجام دهند تا در زمان تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی دچار مشکل نشوند.
فریدونی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان برای سال زراعی جاری به میزان یکهزار و 700 ریال در هر کیلوگرم است که در مقایسه با پارسال 30 درصد افزایش دارد.
وی گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی همانند سال های گذشته متولی خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی است و به منظور رفاه حال کشاورزان مراکز خرید با تجهیزات و امکانات لازم آماده ارائه خدمات لازم در سطح استان است.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خرسان شمالی در سال زراعی امسال انتظار تولید 330 هزار تن گندم است.
در پاییز پارسال، 47 هزار هکتار گندم آبی و 99 هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.
پیش بینی می شود 250 تا 290 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان خریداری شود این در حالی است که پارسال 91 هزار تن از گندم کاران استان خریداری شده بود.
سه هزار هکتار کلزا آبی و دیم نیز در استان کشت شده است که انتظار می رود حدود 6 هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود، پارسال دو هزار تن کلزا از سطح حدود چهار هزار هکتار از کشتزار های استان برداشت شده بود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: 300 هزار تن ظرفیت ذخیره گندم در این استان وجود دارد.
از مجموع ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان 75 هزار تن سیلوی بتنی، 95 هزار تن سیلوی فلزی، 95 هزار تن انبارهای مکانیزه و 35 هزار تن انبار های نیمه مکانیزه است.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.