شماری از کشاورزان شیروانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: خشکه کاری غلات که در سطح گسترده ای از زمین های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری انجام شده دارای علف های هرز است که در صورت نبود بارندگی موثر موجب غلبه این علف ها بر سطح سبز این محصولات می شود.

یکی از کشاورزان شیروانی گفت: سرما و یخبندان آن بخش از  سطح سبز غلات که در حالت پنجه زنی قرار نگرفته است خسارت زده است.

عباس رحیمی افزود: تاخیر در کشت و خشکه کاری باعث شده تا محصولات سبز شده در مرحله پنجه زنی قرار نگیرند و به علت ضعف ساقه، گیاه در برابر سرما آسیب پذیر شده است.

یک کشاورز دیگر  شیروانی گفت: علاوه بر نبود بارش های موثر، سرما، یخبندان و همچنین خشکسالی موجب وارد شدن خسارت به سطح سبز غلات شده است.

رجب مراد نژاد اظهار داشت: علیرغم خسارت های فراوانی که در فصول مختلف سال به حوزه کشاورزی وارد می شود غرامت ها هم به موقع پرداخت نمی شود و این مشکل را دوچندان کرده است.

 یکی دیگر از کشاورزان شیروان گفت: ۱۲ سال است که غلات کشت می کنم و در صورتیکه بارش های پاییزه موثر و به موقع در فصل خود صورت نگیرد کشاورز متحمل ضرر و زیان بسیاری می شود که هم اکنون باید منتظر روزهای پایان سال باشیم تا بارش موثر رخ بدهد.

کشاورزان شیروان از نبود بارش های موثر از ابتدای سال زراعی آبی تاکنون نگران کشت های انجام شده غلات بوده و معتقدند راندمان تولید گندم و جو در سال آینده کاهش خواهد داشت

مجتبی براتی افزود: نبود بارش های موثر در فصل پاییز فقط به کشاورزانی که غلات کشت می کنند خسارت وراد می کند و این وضعیت به طور قطع موجب کاهش تولید محصول گندم و جود در سال آینده خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال و نبود بارش موثر باران در این بازه زمانی موجب شد تا بیشتر کشاورزان شهرستان محصول جو را به صورت خشکه‌کاری کشت کردند.

محمد نقی کاظمیان  اظهار داشت: هم اینک سطح سبز جوآبی سه هزار و ۳۰۰ هکتار و جو دیم ۲ هزار هکتار است که مرحله رشد آن در این شهرستان مناسب نیست.

وی گفت: کشاورزان بهتر بود به خاطر تاخیر بارندگی های سال جاری کشت خود را زودتر به صورت خشکه کاری انجام می دادند و سطح سبز زودتر انجام می شد تا قبل از وقوع یخبندان سطح سبز در مرحله پنجه زنی قرار می گرفت.

کاظمیان افزود: تاریخ کشت باید پایان مهرماه باشد که قبل از وقوع یخبندان گیاه مقاوم و به رشد خود ادامه دهد و در صورتیکه تا پایان مهرماه بارندگی نداشته باشیم باید از دستگاه کشت کار مستقیم استفاده کرد که از سویی به رشد گیاه کمک می کند و از سویی هزینه های کشاورزی را برای سوخت به حداقل می رساند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه رعایت تاریخ کشت و استانداردها بیشترین تاثیر را در عملکرد دارند گفت: توصیه می شود که  کشاورزان در دیم زارهای استان از دستگاه عمیق کار  برای کشت استفاده کنند.

کاظمیان با اشاره به اینکه در خشکه کاری با اولین بارندگی محصول دیم سبز می شود افزود: همچنین فاصله مرحله رشدی گندم جلوتر است و خسارت سرما کم تر، گندم زودتر به مرحله ساقه افکن می رود و هنگام برداشت عملکرد اقتصادی بهتری خواهد داشت.

وی در خصوص دغدغه کشاورزان شیروان در خصوص نبود بارش های موثر گفت: بارش های فروردین و اردیبهشت ماه هم نتیجه خوبی برای کشاورزان خواهد داشت زیراکه محصولات دیم به مرحله چهاربرگی خواهند رسید که در مرحله رشدی خود نیاز به بارندگی های بیشتر دارند.

وی گفت: کشاورزانی که به موقع اقدام به کشت خشکه کاری کرده اند و گیاه به مرحله پنجه زنی رسیده نگران کاهش راندمان تولید نباشند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزانی که به موقع اقدام به خشکه کاری کرده اند و گیاه به مرحله پنجه زنی رسیده نباید نگران کاهش راندمان تولید محصولات خود در سال آینده باشند.

وی عنوان کرد: کشت زودهنگام به نفع کشاورز است ولی به کشاورزانی که به موقع کشت را انجام نداده اند توصیه می شود از کشت انتظاری حبوبات با ارقام جدید و یا کشت گیاهان علوفه ای داشته باشند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ارقام جو دیم کشت شده در این شهرستان را  شامل سهند، بهمن، ریحان ۰۳،  آبیدر و انصار عنوان کرد و گفت: برای جو آبی و دیم در مجموع کل ۳۳۲ تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

در سال زراعی جاری، سطح ابلاغی جو آبی چهار هزار و ۴۰۰ هکتار و جو دیم ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار بود که چهار هزار و ۲۸۰ هکتار جو آبی و پنج هزار و ۷۵۰ هکتار جو دیم در شیروان کشت شد.

امسال ۱۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان زیر کشت پاییزه گندم رفته که ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آن آبی است و از این سطح ۲ هزار و ۵۰ هکتار زیر پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است.

۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از گندمزارهای شهرستان دیم است.

 به گفته وی این شهرستان قطب تولید جو در خراسان شمالی است به طوریکه ۲۰ درصد سطح زیر کشت جو آبی و ۳۵ درصد جو دیم استان مربوط به این شهرستان است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال زراعی جدید تا چهارم بهمن ماه، شیروان، ۳۸ میلی متر بارندگی داشته است.

مهدی کمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته، میزان بارندگی شیروان، ۷۶.۳ میلی متر بوده که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: همچنین میزان بارندگی  امسال شیروان نسبت به دوره آماری بلند مدت، ۶۴.۳ میلی متر بوده که ۴۱ درصد کاهش داشته است.

کمالی افزود: از نظر دما، میانگین دمای شیروان از ابتدای سال زراعی جاری تا چهارم بهمن ماه، ۷ درجه بوده که میانگین دمایی مدت مشابه سال قبل، ۷.۶ درجه بوده، همچنین میانگین بلند مدت ۶.۱ درجه بوده که هشت دهم افزایش دما داشته ایم.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.