هادی اسعدی روز دوشنبه  به خبرنگار ایرنا در شیروان اظهار داشت: میزان غرامت کشاورزان در حال بارگذاری است تا پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد باغ های انگور استان بر اثر سرما دچار خسارت شدند گفت: در سال زراعی ۹۶ -۹۷، ۱۳۰ میلیارد ریال در بخش های زراعی، باغی و دامی و در سال ۹۷-۹۸ هم، بیش از۱۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد که بخش زیاد آن ناشی از خسارت سرما و خشکسالی بود.

اسعدی افزود: تاکنون، بیش از ۵۰ درصد باغ های انگور خراسان شمالی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اما این میزان در مجموع باغ های استان تنها ۲۵ درصد است.

گستره باغ های استان حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ هکتار است که ۱۸ هزار هکتار آن تاکستان است.

 معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون بیمه طرح فراگیر باغ های  انگور در دست اجرا است، گفت: در اجرای این طرح، هزینه بیمه هر هکتار باغ انگور آبی چهار میلیون و ۶۱۰ هزار ریال است که باغ دار تنها ۲۰۰ هزار ریال آن را پرداخت می کند و مابقی از محل کمک های فنی استانداری پرداخت می شود.

اسعدی با اشاره به اینکه پرداخت بیمه در ارقام انگور متفاوت است افزود: در انگور دیم برای هر هکتار حق پرداختی بیمه باغدار، ۵۰ هزار ریال است که تاکنون، در شهرستان های بجنورد و فاروج استقبال از بیمه خوب بوده است.

وی در ادامه گفت: پوشش بیمه ای امسال باغ های شیروان در مقایسه با پارسال ۵ درصد افزایش داشته که هم اینک ۱۰ درصد باغ های این شهرستان تحت پوشش بیمه قرار دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.  این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.