در این روز تاریخی ماندگار، حکومت دو هزار و 500 ساله سلطنتی در کشورمان به نظام جمهوری اسلامی تغییر یافت و با استقرار نظام مردمسالاری دینی شکوفایی، بالندگی و پیشرفت ایران اسلامی در جای جای این مرز و بوم آغاز شد.
دستاوردهای انقلاب اسلامی در خطه خراسان در قلمروهای مختلف قابل بازشماری است بطوری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاخصهای عدالت اجتماعی و ارتقای خدمات آب، برق و گاز به ویژه در مناطق محروم و روستایی خراسان از رشد چشمگیری برخوردار شده است.
خراسان سال 1383 طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تقسیم شد. خراسان رضوی که بارگاه قدسی حضرت ثامن الحجج(ع) در آن قرار دارد هم اینک به لحاظ مساحت پنجمین استان کشور به شمار می رود و دارای افزون بر شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است. یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در سه هزار و 300 روستای این استان سکونت دارند. خراسان رضوی دارای 73 شهر و 2300 دهیاری است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال تلاشهای صورت گرفته طی چهار دهه گذشته هم اکنون ضریب خدمات رسانی آب، برق، گاز و تلفن در روستاها و مناطق محروم این استان بالای 85 درصد است.
این در حالی است که بر اساس سرشماری سال 1355 تنها حدود چهار درصد جمعیت خراسان دسترسی به نیروی برق داشتند، پنج درصد دارای آب لوله کشی 40 درصد دارای دبستان بوده و تنها دو درصد خراسانیان از خدمات درمانگاه برخوردار بودند.

* رشد شاخصهای عدالت اجتماعی دستاورد جمهوری اسلامی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: دوازدهم فروردین ماه 1358 در قالب همه پرسی که به فرمان امام راحل در کشور برپا شد بالاترین میزان مشارکت در کشورمان شکل گرفت.
سیدجواد حسینی افزود: 98.2 درصد از ملت ایران در این همه پرسی شرکت کردند و بیش از 99.3 درصد از شرکت کنندگان به جمهوری اسلامی ایران رای 'آری' دادند که این میزان مشارکت و رای مثبت در دنیا بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از رژیمهای سیاسی در 40 سالگی خود با مشکل حاد، بحران مشروعیت و مقبولیت مواجه می شوند اما جمهوری اسلامی که با مشارکت حداکثری مردم شکل گرفت و هم اکنون نیز که بیش از چهار دهه عمر خود را پشت سرگذاشته همچنان مقتدرانه پیش می رود.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی در قلمروهای مختلف قابل بحث است. رتبه نخست جهان در سرعت رشد علم، افزایش 22 برابری جمعیت دانشجویان، رتبه نخست جهان در زمینه برخی جراحیها مانند قلب کودکان، موفقیت در انرژی هسته ای و هوا و فضا بخشی از جمله دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند.
وی عدالت اجتماعی و به ویژه توسعه و آبادانی در مناطق محروم را دیگر دستاورد مثبت نظام جمهوری اسلامی توصیف و بیان کرد: هم اینک ضریب برخورداری خدمات آبرسانی، برقرسانی، گازرسانی و پوشش مخابرات در مناطق مختلف خراسان رضوی و روستاها بین 85 تا 95 درصد است.
حسینی افزود: هر ساله شاهد اجرای پروژه های مختلف در مناطق مختلف استان به ویژه در مناطق محروم هستیم بطوری که دهه فجر امسال 228 طرح در قالب محرومیت زدایی با هزینه هزار و 643 میلیارد ریال افتتاح شد که مقاومسازی خانه های روستایی و طرحهای اشتغالزایی از جمله آنها بوده اند.
وی ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده، بطور کلی شاخصهای عدالت اجتماعی در رسیدگی به مناطق محروم، به کشاورزان، به روستاها، شاخص عدالت نسبت زنان و مردان و مناطق حاشیه نسبت به متن در خراسان رضوی وضعیت مناسبی دارند.
معاون استاندار خراسان رضوی کاهش فاصله طبقاتی و شاخص فقر مطلق را که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خراسان رضوی و کشور عنوان و بیان کرد: ضریب 'جینی' که شاخص فاصله طبقاتی است از 50 در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم اینک به 38 و شاخص فقر مطلق نیز طی این مدت از 46 به 5.9 درصد کاهش یافته اند.
وی گفت: بطور مثال با اقدامات انجام شده در حوزه باسوادی و آموزش و پرورش اختلاف میزان با سوادی در بین زنان و مردان در خراسان رضوی بیش از 40 درصد کاهش و پوشش تحصیلی در مناطق عشایری به بالای 99 درصد افزایش یافته است و رشد 13 برابری تعداد دهیاران زن را شاهد بوده ایم.
حسینی افزود: کمک به ساماندهی حاشیه شهر مشهد، کاهش آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد، اشتغالزایی 23 هزار معلول، اجرای 251 طرح اقتصاد روستایی، سه برابر شدن پرداختیهای کمیته امداد و بهزیستی و ایجاد 100 مرکز یادگیری و یادهی در روستاها نیز از اقداماتی هستند که در جهت محرومیت زدایی در خراسان رضوی طی دولت تدبیر و امید انجام شده اند.

* رشد 64 درصدی برخورداری از آب سالم در روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال اقدامات انجام شده شاخص برخورداری از آب سالم و بهداشتی در روستاهای این استان رشد 64 درصدی یافته است.
محمد دانشگر افزود: شاخص بهره برداری از آب شرب سالم و بهداشتی در روستاهای خراسان پیش از انقلاب هشت درصد بود اما هم اینک در چهل سالگی انقلاب اسلامی به 72 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با هدف تامین آب شرب سالم و بهداشتی در سطح روستاها، سال 1377 تاسیس شد و اکنون 92 درصد جمعیت روستایی خراسان رضوی را زیر پوشش دارد. پیش از تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی ساکنان اکثر روستاهای استان دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی نداشتند و اغلب فاقد شبکه توزیع آب بودند و یا از طریق شبکه های توزیع به صورت خودگردان اداره می شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: هزار دستگاه کلرزن در سطح استان برای گندزدایی آب آشامیدنی فعال است و با اقدامات انجام شده مطلوبیت میکروبی و کلر باقیمانده آب در این خطه به بیش از 98 درصد افزایش رسیده است.

* پوشش آبرسانی به همه شهرها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 19 شهر استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار بودند اما این تعداد اکنون به 73 شهر افزایش یافته که همه شهرستانهای خراسان رضوی را شامل می شود.
حسین اسماعیلیان افزود: در این مدت حجم مخازن ذخیره آب در خراسان رضوی هفت برابر رشد داشته است.

* انقلاب در گازرسانی شهری و روستایی
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت هم اکنون تامین کننده گاز دو میلیون و 120 هزار و 262 مشترک در سطح استان است که افزون بر یک میلیون و 700 هزار مشترک از این تعداد شهری و 400 هزار مشترک روستایی هستند.
حمید فانی افزود: با اقدامات انجام شده هم اینک 99.9 درصد جمعیت شهری خراسان رضوی از مزایای شبکه گازرسانی برخوردارند. این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی تنها مشهد آن هم فقط بخشی از این شهر به شبکه گاز دسترسی داشت.
وی ادامه داد: هم اینک ساکنان همه 72 شهر خراسان رضوی از مزایای شبکه گازرسانی بهره مندند و فقط شهر 'بار' نیشابور گازرسانی نشده که عملیات گازرسانی این شهر نیز امسال پایان می یابد.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: هیچ روستایی نیز در این استان پیش از انقلاب اسلامی گازدار نبود اما به دنبال تلاشهای صورت گرفته ضریب کنونی نفوذ گاز روستایی در خراسان رضوی به 83 درصد رسیده است. هم اینک از دو هزار و 530 روستای بالای 20 خانوار جمعیت در این استان هزار و 789 روستا به شبکه گازرسانی متصل شده اند و تا پایان امسال همه روستاهای واجد شرایط از این مزیت برخوردار می شوند.

* شاخص 96 درصدی باسوادی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: با اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان باسوادی در این استان رشد چشمگیری یافت بطوری که اکنون میزان باسوادی در بازه سنی 10 تا 49 سال 96 درصد و در بازه سنی بالای 6 سال 89.1 درصد است.
علیرضا اسدی افزود: اوایل انقلاب بیسوادی در کشور 53 درصد بود. هم اکنون میزان سواد ایرانیان در گروه 10 تا 49 سال برابر با 94.7 درصد و در بازه بالای 6 سال 87.6 درصد است. باسوادی با سه محور افزایش قابلیت مقابله با فقر، برخورداری از زندگی سالم و بهبود مشارکت سیاسی و اجتماعی و ترویج جامعه سالم ارتباط دارد که طی چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی در این مسیر تلاش شده است.
وی به شاخصهای نرخ تبعیض جنسیتی در تحصیل هم اشاره و بیان کرد: هم اکنون نرخ جلوگیری از تبعیض جنسیتی در خراسان رضوی 5.8 درصد و در کشور 6.8 درصد و بدان معنا است که بانوان این استان یک درصد باسوادتر از بانوان کشور هستند.

* برقرسانی به همه روستاها
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان هم به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت تامین برق سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را برعهده دارد و هم اکنون دارای سه میلیون و400 هزار مشترک است.
محمدحسین متولی زاده افزود: در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی تنها 187 روستا در خراسان به نیروی برق دسترسی داشتند اما هم اکنون پنج هزار و 609 روستا در استانهای سه گانه خراسان از مزایای شبکه برقرسانی بهره می برند.
وی ادامه داد: هم اینک همه روستاهای بالای 10 خانوار جمعیت در خراسان رضوی برقدار هستند.

* ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان تحولات چشمگیری در حوزه سلامت و وضعیت بهداشتی کشور و خراسان رضوی به ویژه در مناطق محروم رخ داده است.
دکتر محمدرضا دارابی افزود: افزایش شاخص امید به زندگی، کاهش مرگ و میر زنان باردار و نوزادان، پوشش کامل واکسیناسیون، حذف بیماریهای واگیردار، ساخت خانه های بهداشت روستایی، افزایش تعداد تختهای بیمارستانی، افزایش دانش آموختگان پزشکی و جلوگیری از اعزام بیماران به خارج کشور از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
وی ادامه داد: هم اینک در همه روستاهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد 'خانه های بهداشت' با فعالیت افزون بر هزار و 300 بهورز دایر هستند و جشن تکمیل خانه های بهداشت روستایی این دانشگاه پارسال برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اجرای طرح پزشک خانواده روستایی، فعالیت دندانپزشکان در روستاها، ارائه خدمات بهداشتی رایگان و مراقبتهای فعال بهداشتی در حاشیه کلانشهر مشهد و شهرهای کم جمعیت نیز از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت خراسان رضوی هستند.
وی افزود: هم اکنون شش دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در شهرهای مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، سبزوار و تربت جام فعالیت دارند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزون بر چهار میلیون نفر از جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

* بازسازی 200 هزار خانه روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حدود 200 هزار خانه روستایی در کل روستاهای استان با بهره گیری از تسهیلات با کارمزد پایین بازسازی شده اند.
سیدرضا موسوی نیا افزود: طرحهای هادی از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان فعالیت دولت یازدهم برای تمامی دو هزار و 524 روستای دارای بیش از 20 خانوار جمعیت خراسان رضوی تهیه و در سطح هزار و 32 روستا اجرا شده اند.

* خدمات مخابرات در روستاها
مدیر شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم ایک دو هزار و 980 روستا در سطح این استان به انواع ارتباطات مخابراتی مجهز شده اند.
علی کارگزار افزود: از این تعداد دو هزار و 577 روستا دارای تلفن ثابت در منزل، دو هزار و 786 روستا دارای تلفن همراه اول و هزار و 833 روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند و بقیه روستاها نیز توسط سایر خطوط مخابراتی پشتیبانی می شوند.
وی ادامه داد: در مجموع 14 هزار و 829 کیلومتر فیبرنوری در خراسان رضوی اجرا شده که هشت هزار و 189 کیلومتر از آن فیبرنوری روستایی است. 940 دهیاری و هزار و 895 نهاد و دستگاه دولتی در این استان نیز به شبکه دیتای پرسرعت متصل هستند.

* 400 هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: شکل گیری این نهاد حاصل و نتیجه انقلاب اسلامی و تفکر هوشمندانه امام راحل است. 400 هزار نفر هم اینک در خراسان رضوی زیر پوشش حمایتهای کمیته قرار دارند.
محمد مسعودیان افزود: فعالیتها و خدمات گسترده کمیته امداد چرخه فقر را شکسته است. معضلی به نام فقر که تا پیش از انقلاب نسل به نسل به شکل موروثی در خانواده ها استمرار می یافت امروز با پیشرفت و رشد تحصیلات مددجویان تحت پوشش و فرزندان آنان در حال از بین رفتن است.
وی توانمندسازی و خودکفایی را از برنامه های اخیر کمیته امداد ذکر و بیان کرد: طی سنوات گذشته هر سال تا 6 هزار خانوار در خراسان رضوی به مرحله خودکفایی و خوداتکایی رسیده و از زیر پوشش حمایتی کمیته امداد خارج شده اند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی ادامه داد: دهه نخست فعالیت کمیته امداد بر حوزه فعالیتهای معیشتی متمکرکز بود و در دهه دوم نظام نامه های حمایتی در این نهاد پیاده شدند. در دهه سوم نیز فعالیت این نهاد مددکاری به شکل تخصصی و رویکرد توانمندسازی ادامه یافت و هم اکنون شاهد رشد و فعالیت کمیته امداد در عرصه های نوین و حمایتهای جامعه هستیم.

* رشد خدمات بهزیستی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان بهزیستی سال 1359 با تجمیع موسسات و بنیادهای خیریه متعدد غیردولتی تشکیل شد و هم اکنون 470 هزار نفر در خراسان رضوی زیر پوشش این سازمان هستند.
حمیدرضا پوریوسف افزود: حمایت از محرومان و آسیب دیدگان اجتماعی به ویژه معلولان مهمترین رسالت این سازمان به شمار می رود لذا هم اکنون فعالیتهای بهزیستی در همه روستاهای خراسان رضوی در جریان است.
وی ادامه داد: 156 فعالیت در قالب 38 برنامه توسط بهزیستی اجرا می شوند که نشانگر وسعت و تنوع بالای کار است. اقدامات توانبخشی، کاهش آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد، کاهش معلولزایی و پیشگیری از معلولیتها، حمایت از بیماران روانی مزمن و مداخله در آسیبهای اجتماعی از مهمترین فعالیتهای بهزیستی هستند. هم اینک در بهزیستی تغییر رویکردهای کاری حمایتی به رویکرد تخصصی توانمندسازی به شدت مورد توجه است.

* گسترش چشمگیر بزرگراهها و خطوط ریلی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی هم در تشریح دستاوردهای 40 ساله جمهوری اسلامی، به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون این استان 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که شش هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
ابراهیم نصری افزود: 112 کیلومتر از این مقدار مربوط به دو آزادراه مشهد- باغچه و کنارگذر شمالی مشهد و حدود هزار و100 کیلومتر نیز بزرگراه است. این در حالی است که پیش از انقلاب جاده ای با شاخصه های آزادراه و بزرگراه در خراسان وجود نداشت.
وی ادامه داد: هم اینک سالانه 25 میلیون تن کالا و 20 میلیون مسافر از طریق جاده های خراسان رضوی جا به جا و منتقل می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی هیچ آزادراهی در خراسان وجود نداشت و طول راههای اصلی در کل خراسان 531 کیلومتر، طول راههای فرعی هزار و 484 کیلومتر و طول راههای روستایی آسفالته فقط 118 کیلومتر بود.
محمدرضا اخوان عبداللهیان طول کنونی آزادراههای خراسان رضوی را 111 کیلومتر اعلام و بیان کرد: هم اکنون هزار و 63 کیلومتر بزرگراه در این استان دایر است.
مدیرکل راه اهن خراسان هم از رشد چندین برابری طول خطوط ریلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در آخرین سالهای عمر حکومت شاهنشاهی طول خطوط ریلی خراسان فقط 333 کیلومتر بود اما هم اکنون به هزار و 500 کیلومتر افزایش یافته است.
محمدهادی ضیایی مهر افزود: پیش از انقلاب اسلامی تنها خط آهن تهران - مشهد با جا به جایی سالانه 80 هزار تن کالا و یک میلیون و 600 هزار مسافر فقط بین این دو شهر سفرهای مستقیم را انجام می داد.
وی ادامه داد: امروز تعداد مقاصد ریلی مسافری منتهی به مشهد به 28 شهر و مرکز استان افزایش یافته و آمار جا به جایی بار و مسافر در سال به ترتیب به هفت میلیون تن و 13 میلیون مسافر رسیده است.
3027/7489/7496/7505/7507/3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.