به گزارش ایرنا مرتضی بختیاری روز سه شنبه در نشست خبری افزود: بر اساس نظر فقها و شرع و سیره گذشتگان، موقوفات از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و شورای نگهبان نیز نسبت به این مهم نظر موافق دارد.
وی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مرحوم آیت الله واعظ طبسی از رهبر کبیر انقلاب نسبت به موضوع پرداخت مالیات، استفتایی گرفتند و امام راحل (ره) به صراحت فرمودند که آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف است.
وی اظهار کرد: پارسال تولیت آستان قدس رضوی برای رفع برخی ابهامات در مورد مالیات، دوباره استفتایی از رهبر معظم انقلاب گرفتند که در آن دوباره بر معاف بودن آستان قدس رضوی از مالیات تاکید شد اما در این مطلب دو نکته وجود داشت.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: طبق نظر رهبر معظم انقلاب، آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست اما از مالیاتی که به موقوفات مربوط باشد، معاف است.
بختیاری اظهار کرد: شرکت های اقتصادی آستان قدس رضوی، برای اینکه تصور نشود عدم پرداخت مالیات از سوی آنها در عرصه اقتصادی و شرکت در مناقصات، باعث کاهش قدرت دیگر شرکتها در رقابت می شود، باید مالیات را به صورت جمعی و خرجی پرداخت کنند.
وی افزود: ماموران مالیات به شرکت های آستان قدس رضوی می روند و پس از جمع آوری اسناد مربوط به مالیات، مبلغ پرداخت شده به خزانه دولت واریز می شود، اما دوباره از خزانه به آستان قدس رضوی بازمی گردد تا به صورت جمعی و خرجی براساس نیت واقفان هزینه شود.

* دولت 3400 میلیارد تومان به آستان قدس رضوی بدهی دارد
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: بدهی دولت به آستان قدس براساس آنچه که به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده، سه هزار و 400 میلیارد تومان است اما دولت یکهزار و 100 میلیارد تومان دیگر نیز به آستان قدس بدهکار است که هنوز مراحل قانونی آن طی نشده است.
بختیاری با اشاره به اینکه بخشی از بدهی های دولت به آستان قدس رضوی در سال 92 به صورت واگذاری شرکت های دولتی به آستان رفع شده است، افزود: با توجه به شرایط مالی دولت، آستان قدس آمادگی دارد برخی شرکت های دولتی را از طریق بورس و سازمان خصوصی سازی پذیرفته و از این طریق مطالبات خود را از دولت وصول کند.
وی 43 درصد از اراضی مشهد را متعلق به موقوفات آستان قدس رضوی دانست و گفت: تلاش ما خدمت به زائران در کنار شهرداری و همسو شدن با این نهاد در ارائه خدمات بهتر است با این تفاوت که آستان قدس باید از محل درآمد اراضی موقوفه به نیات واقف عمل و خدمت رسانی کند.
قائم مقام آستان قدس رضوی گفت: برای خدمت رسانی به زائران، ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس، مجمع مشورتی با ریاست تولیت و حضور مسئولان استان، ستاد سفر مستقر در استانداری از جمله نهادهایی است که آستان قدس در کنار سایر دستگاه ها برای خدمت رسانی به زائران نوروزی برنامه ریزی و تلاش می کند.
بختیاری اظهار کرد: برای خدمت رسانی به زائران محروم از مبداء تا مبداء، 2 پروژه زائرشهر رضوی و زائرسراهای ارزان قیمت توسط آستان قدس رضوی در مشهد اجرایی شد که مرحله نخست زائرشهر و مرحله نخست زائرسراهای ارزان قیمت در ایام عید آماده اسکان زائرین است.
وی افزود: مساحت زائرشهر 35 هکتار و در سه مرحله در دست اجراست که مرحله نخست آن 28 بلوک و هر بلوک 35 سوئیت دارد و تاکنون در بخشی از مرحله نخست که آماده بهره برداری شده، 15 هزار زائر اولی اسکان داده شده اند.
وی بیان کرد: تا پایان شهریورماه سال آینده، مرحله دوم زائرشهر به بهره برداری می رسد اما برای تامین هزینه های ساخت مرحله سوم، به صورت وقف مشارکتی آماده پذیرش نذور و خریداری سهام های این پروژه توسط خیران و واقفان هستیم تا بتوان اجرای این مرحله را تکمیل کرد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: مرحله نخست زائرسرا پذیرای هشت هزار زائر و مرحله نخست زائرشهر پذیرای 20 هزار زائر است.
خبر ادامه دارد...
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.