یحیی یعقوب ‌نژاد روزدوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: 11 هزار و 100 میلیارد ریال از این درآمد مالیاتی به صورت مستقیم و 9 هزار و 400 میلیارد ریال آن غیرمستقیم بوده است.
وی ادامه داد: همچنین سه درصد از کل مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی، پیش از واریز به حساب خزانه توسط این اداره کل به صورت مستقیم به حساب شهرداریها و دهیاریهای خراسان رضوی واریز می ‌شود. از نیمه دوم سال 1387 که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد تا پایان دی ماه امسال بالغ بر 22 هزار 440 میلیارد ریال از وصولیهای مالیات ارزش افزوده به حساب دهیاریها و شهرداریهای سطح استان واریز شده است. این رقم واریزی برای شهرداریها 17 هزار و 100 میلیارد ریال و برای دهیاریها 5340 میلیارد ریال است‌.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان ‌رضوی گفت: درآمد مصوب مالیاتی امسال استان حدود 30 هزار میلیارد ریال است. این میزان حدود سه درصد درآمد مالیاتی کل کشور است و حدود 83 درصد از درآمد مالیاتی می باشد که باید تا دی ماه امسال وصول می شد.
وی افزود: از سال 1391 تا پایان دی امسال نیز 3300 میلیارد ریال در قالب استرداد، مالیات در بخش مستقیم و غی مستقیم به فعالان اقتصادی برگشت داده شده و با توجه به دستورالعمل هیات وزیران مودیانی که به نظام مالیاتی بدهکار و از دولت طلبکار هستند می‌توانند در قالب اوراق تسویه خزانه بدهی خود را تهاتر کنند.
یعقوب‌ نژاد ادامه داد: خراسان رضوی در این زمینه یکی از استانهای موفق بود. بر اساس اطلاع رسانی به فعالان اقتصادی استان امسال 475 میلیارد ریال از بدهی آنها از طریق اوراق تسویه خزانه با مطالبات از دولت تهاتر شده است. از این مبلغ تاکنون 265 میلیارد ریال به حیطه وصول درآمده و مابقی تا پایان سال دوباره برگشت کرده و به حساب درآمدهای مالیاتی استان منظور می‌ شود.
وی گفت: تا پایان دی ماه امسال هفت هزار میلیارد ریال از مجموع مطالبات مالیاتی در استان تقسیط شده است. با هدف حمایت از فعالیتهای تولیدی و معدنی در مورد 535 واحد تولیدی مالیات بیش از 12 ماه و برای بیش از 50 درصد از اشخاص حقوقی بیش از 6 ماه تقسیط مالیات لحاظ شده است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان ‌رضوی افزود: همچنین برای حمایت از فعالیتهای تولیدی، معدنی و مولد اشتغال معافیتهای قانونی مالیاتهای مستقیم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا طی سالهای 1390 تا 1394 برای اشخاص حقوقی 92 هزار و 304 میلیارد ریال و در بخش مشاغل 71 هزار و 225 میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی معافیت مالیاتی اهدا شده است.
وی به موضوع فرار مالیاتی هم اشاره و بیان کرد: معدل فرار مالیاتی حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور است که پیش بینی می شود این رقم در خراسان رضوی بین 10 تا 15 درصد است.
او همچنین در خصوص شمار اظهارنامه‌های مالیاتی امسال هم گفت: 280 هزار اظهارنامه مالیاتی در منابع مختلف دریافت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد رشد دارد.
400 هزار فعال اقتصادی در حوزه مشاغل خراسان رضوی دارای پرونده مالیاتی هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.