مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است که مصرف‌کننده آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و فروشنده موظف است آن را به خزانه دولت واریز کند.
از آنجائی که فروشندگان هنگام خرید کالا از تولید کنندگان یا فروشندگان عمده چنین مالیاتی را می پردازند در نتیجه هنگام واریز مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کنندگان به خزانه دولت ، مالیات پرداختی خود را کسر می کنند.
مالیات بر ارزش افزوده به تمامی کالاها و خدماتی تعلق می گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می شود مگر این که قانون برای آن شرایط ویژه از جمله تخفیف هائی در نظر بگیرد.
این نوع مالیات مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداری ها ، شهرداری ها و دولت‌ها محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد اسلامی عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان نوشهر افزود : هم اکنون اعتباراتی که از محل درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده برای استان در نظر گرفته می شود براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 است که پاسخگوی نیازهای مردم نیست.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 ، آمار جمعیت مازندران سه میلیون 280 هزار و 582 نفر اعلام شد.
گزارش های رسمی نیز حاکیست که مازندران سالانه پذیرای دستکم 40 نفر شب گردشگر و مسافر است .
استاندار مازندران گفت : با امکانات موجود به تناسب جمعیت ثابت نمی توان به خیل عظیم میهمانان ناخوانده خدمات ارائه داد و چنین وضعیتی زندگی را برای مردم استان دشوار و سخت کرده است.
وی افزود که برای توجه بیشتر دولت به مازندران بتازگی در باره موضوع افزایش سهم مازندران از مالیات بر ارزش افزوده با رئیس سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشته تا این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته و در بودجه سال 97 اعتبارات این بخش افزایش یابد.
** عدم استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت ها عامل بیکاری در مازندران
استاندار مازندران همچنین با اشاره به برخورداری این استان از ظرفیت ها و زیرساخت های فراوان مانند دریا ، جنگل ، بنادر ، فرودگاهها و دیگر زیرساخت ها ، گفت : متاسفانه استفاده نکردن از این زیرساخت ها برای شکوفایی و رونق اقتصادی زمینه ساز بیکاری در این استان شده است .
وی افزود : شیوه های فراوانی برای کسب درآمد و اشتغال در این استان وجود دارد و یکی از آن روش ها اجرای طرح گردشگری با ایجاد تاسیسات دریایی توسط بخش خصوصی است .
استاندار مازندران گفت : چنین طرحی با مشخصاتی مانند اسکله دریایی ، ایجاد مناطق شنا برای بانوان ، ورزش های آبی و تفریحی به عنوان نمونه در جوار هتل پارسیان خزر از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حال اجراست و این نهاد انقلابی آمادگی دارد در دیگر مناطق ساحلی این استان هم چنین طرحی را اجرا کند.
اسلامی ،حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی و فعالان پرورش ماهی در قفس های دریایی را از دیگر شیوه های ایجاد اشتغال در این استان معرفی کرد.
** ضعف زیرساخت ها در نوشهر
فرماندار نوشهر نیز در این نشست با ابراز نگرانی از پاسخگو نبودن امکانات و زیرساخت های شهرستان برای ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران ، خواستار توجه ویژه استاندار مازندران در این زمینه شد.
عبدالصمد صفرنژاد طرح ساخت راه دسترسی مستقیم به کجور را از مصوبات سفرهای استانی دولت های گذشته معرفی کرد و افزود : عملیات اجرایی این طرح از سال 1388 آغاز شد ولی بنا به دلایلی از جمله مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی به طور کامل اجرا نشده است.
وی ادامه داد : با اجرای کامل این طرح حدود 50 درصد از طول مسیر حدود 75 کیلومتر جنوب شرقی بخش کجور کاسته می شود و نقش تعیین کننده ای در تحولات اقتصادی این منطقه به همراه دارد.
استاندار مازندران در این نشست به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دستور داد تا موضوع از سرگیری عملیات اجرایی طرح راه دسترسی مستقیم نوشهر به کجور را در اولویت برنامه های کاری قراردهد و در این حوزه با مسئولان ادارات مرتبط مکاتبه کند.
خبرنگار : مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.