به گزارش ایرنا؛ هوشنگ بازوند روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و اشتغال استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات امید استانداری با بیان اینکه بودجه سال 97 کشور یک بودجه کاهشی است که این کاهش شامل تمام استان ها می شود، افزود: در این میان بودجه سال 97 استان کرمانشاه نیز یک روند کاهشی داشته است که این کاهش با توجه به نرخ بالای بیکاری در کرمانشاه، قابل قبول نیست و برای اصلاح آن نیازمند رایزنی و پیگیری مداوم هستیم.
وی اظهار کرد: اصلاح این بودجه در صحن مجلس با توجه به رقابت فشرده میان استان ها، کاری بسیار دشوار است و باید در فرصت باقی مانده از طریق رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و از طریق اصلاحیه این کاهش جبران انجام شود.
وی گفت: کاهش بودجه عمرانی کشور در سطح کلان یک تصمیم قابل پذیرش است ولی نباید این میزان کاهش بودجه عمرانی استان، بالاتر از میانگین کشوری باشد.
استاندار کرمانشاه یادآور شد که در بودجه سال 97 دو ردیف به مناطق زلزله زده و بافت فرسوده اختصاص داده شده که طبق توافق قبلی قرار است این ردیف ها به کرمانشاه اختصاص داده شود و برای اطمینان بیشتر باید با رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی از طریق اصلاحیه حتما نام کرمانشاه در این ردیف گنجانده شود.
بازوند اظهار کرد: رقمی که برای درآمدهای مالیاتی استان در نظر گرفته می شود باید با توجه به واقعیت های اقتصادی استان و به صورت کاملا کارشناسی تعیین شود.
وی افزود: استان کرمانشاه دارای نرخ بالای بیکاری است و در این شرایط وضعیت درآمدهای استان مطلوب نیست و تحقق این درآمدهای مالیاتی باید به شکلی باشد که به مردم، تولیدکنندگان و صنعتگران فشار نیاید زیرا این کار با روح ستاد تسهیل مغایرت دارد.
وی یادآوری کرد که تعیین بودجه بر اساس درآمد، هزینه، در صورتی کارشناسی است که زیرساخت های استانی در یک شرایط عادلانه فراهم شده باشد.
او گفت: استان های دیگر در طول سال های جنگ زیرساخت های خود را با ارز هفت دلاری فراهم کرده اند و در آن دوران کرمانشاه از این موهبت محروم بود و حتی زیرساخت های موجود هم تخریب شد و در این شرایط باید نظام درآمد، هزینه، باید با ضرایبی خاص در نظر گرفته شود و بخشی از درآمدهای مالیاتی استان های برخوردار، صرف توسعه استان هایی مانند کرمانشاه شود که در دوران جنگ محروم از ارز هفت دلاری بوده اند.
وی همچنین افزود: وصول درآمدهای مالیاتی در استانی که مشکل بیکاری دارد نباید به شکلی باشد که به تولیدکنندگان فشار بیاورد.
وی با بیان اینکه شورای توسعه استان کرمانشاه به زودی به ریاست وزیر کشور تشکیل و موضوع عقب ماندگی های استان به صورت ویژه دنبال می شود، گفت: این شورا فرصتی برای جبران کاهش بودجه استان از طریق ردیف های متفرقه است و نمایندگان و مدیران باید از فرصت ردیف های متفرقه به خوبی استفاده کنند.
او همچنین تصریح کرد: موضوع ایجاد بندر خشک در کرمانشاه در ابلاغیه وزارت کشور قید شده است که بسیار دلگرم کننده است.
وی افزود: از هفته آینده جلسه ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده جایگزین ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده می شود و نشست های این ستاد به صورت هفتگی دنبال می شود.
او گفت: تسهیلات و کمک های بلاعوض بسیار مناسبی برای بازسازی مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده است که باید از این فرصت برای ایجاد اشتغال در استان در استان بهره گرفت.
وی افزود: پیمانکاران پروژه های مناطق زلزله زده باید از نیروهای بومی منطقه استفاده کنند تا بتوانیم از این فرصت برای اشتغال جوانان منطقه استفاده کنیم.
استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: دولت در زمینه زلزله اعتبارات بسیار مناسبی به استان کرمانشاه اختصاص داده است و مجمع نمایندگان نیز یک اصلاحیه بسیار خوب در این زمینه در مجلس داشته اند که جای تقدیر بسیار دارد.
بازوند اظهار کرد: شوک زلزله باعث شد مدیران دستگاه های مختلف به صورت شبانه روزی درگیر این حادثه بزرگ شوند و پیگیری ها برای افزایش بودجه دستگاه ها کمرنگ شود که با این وجود این دستگاه ها و به ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید این موضوع را با جدیت بسیار بیشتری پیگیری می کردند، البته هنوز فرصت هست و باید تلاش نمود از طریق ردیف های متفرقه این کسری ها جبران شود.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.