به گزارش ایرنا، سید عمار الحکیم روز یکشنبه در نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های کشورهای اسلامی در مشهد افزود: اسلام دارای تمدن بسیار بزرگ و هویت اصیل است و در آیات قرآن به مولفه های تمدن سازی اسلامی از جمله ساخت سدهای بزرگ و پل های عظیم اشاره شده است.
وی اظهار کرد: رسانه های ما امروز باید در مسیر احیای فرهنگ اصیل اسلامی حرکت کنند و به دنبال ایجاد وحدت اسلامی باشند.
وی با بیان اینکه وحدت یک شعار و رویا نیست، گفت: وحدت برای همه مسلمانان یک راه عملی است و باید رسانه ها پیرو هر مذهب و هر گرایشی که هستند برای شکل گیری این وحدت تلاش کنند.
حکیم افزود: رسانه های متعهد هرگز به دنبال مطرح کردن مسائل غیر حقیقی نیستند بلکه حقایق را برای امت اسلام بیان می کنند و در این میان سید حسن نصرالله به عنوان الگوی وحدت بخش جهان اسلام به شمار می رود.
وی اظهار کرد: مسائل و موضوعاتی که توسط رسانه ها انتخاب می شود باید شرافتمندانه باشد و مسائل و موضوعات مهم جهان اسلام مد نظر قرار گیرد.
وی مبارزه با گروه های تکفیری را یکی دیگر از اولویت های رسانه های اسلامی دانست و گفت: رسانه های متعهد باید تولید کننده خبر باشند و با آگاهی و شناخت مسیر واقعی را برای امت اسلامی تشریح کنند نه اینکه تحت تاثیر رسانه های دیگران قرار گیرند.
حکیم افزود: قدرت امت اسلامی تنها در ابعاد نظامی و سیاسی خلاصه نمی شود بلکه در زمینه های اقتصادی نیز باید امت اسلام جایگاه خود را ارتقا دهد.
وی عمل منصفانه را از جمله رویکرد های رسانه های اسلامی ذکر کرد و گفت: ممکن است اختلاف نظر در بین گروه های مختلف اسلامی وجود داشته باشد اما رسانه ها باید به دنبال همگرایی و ایجاد وحدت بین گروه های اسلامی باشند.
وی اظهار کرد: تکیه بر نقاط مشترک می تواند آینده درخشان برای امت اسلامی رقم بزند.
رئیس ائتلاف ملی عراق افزود: رسانه ها باید عزت و کرامت اسلامی را مطرح کنند و بدون توجه به هیاهوی رسانه های بیگانه مسیر درست برای پیشرفت جهان اسلام ترسیم کنند تا مزدوران نتوانند کوچکترین خدشه ای به آرمانها و اهداف جهان اسلام وارد کنند.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای اسلامی باید در ابعاد مختلف بسیج شوند گفت: مناسک حج یکی از نشانه های بسیج امت اسلامی است و در این میان باید در حوزه های مختلف همچون حوزه های فرهنگی و سیاسی نیز بسیج مردمی شکل گیرد.
وی اظهار کرد: در شرایط فعلی اسلام واقعی به دست برخی جریانهای تندرو ربوده شده و به همین دلیل باید تلاش کنیم اسلام حقیقی احیا شود.
حکیم افزود: داعش تنها یک گروه تروریستی نیست و ما امروز با داعش سیاسی، داعش تبلیغاتی و داعش فکری روبرو هستیم.
وی ادامه داد: در عراق تلاش کردیم خرابی هایی را که داعش به بار آورده بود به یک فرصت ملی تبدیل کنیم و در این راستا وحدتی ایجاد شد که همه آحاد مردم تلاش کردند در کنار آبادانی بیشتر عراق داعش را نیز به زوال خود نزدیکتر کنند.
وی اظهار کرد: امروز تلاش ما در عراق برای از بین بردن داعش به صورت کامل محسوس است و در جنگ با داعش دوستان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران را پیدا کردیم.
رئیس ائتلاف ملی عراق به هجمه های فرهنگی کشورهای غربی برای از بین بردن اسلام ناب اشاره کرد و گفت: دشمنان ما تلاش می کنند با هجمه های فرهنگی و مواد مخدر جوانان مسلمان را تهدید کنند لذا باید استراتژی مناسب با بهره گیری از امکانات منطقه برای دستیابی به یک وحدت واحد شکل بگیرد.
وی افزود: امروز فضای مجازی فرصت بسیار ارزشمندی است که هر فرد مسلمان می تواند از آن استفاده کند.
وی اظهار کرد: موصل یک میلیون و 250 هزار سکنه داشت که داعشی ها از آنان به عنوان سپر دفاعی استفاده کردند و در حالی که همه اعتقاد داشتند جنگ موصل جنگ سخت و دشواری است امروز پرچم های سیاه برافراشته شده در آن بر زمین افتاده است و پیروزی در موصل پیروزی تمام گروه های عراقی است.
حکیم گفت: ممکن است در شرایط فعلی جنبه امنیتی داعش از بین برود اما دیدگاه فکری این گروه تروریستی از بین نرفته لذا باید در این زمینه تلاشهای بسیار انجام شود.
وی افزود: برای جلوگیری از تقسیم و تجزیه کشور باید بسیج انسانی در کنار بسیج علمی و بسیج رسانه ای شکل بگیرد.
وی اظهار کرد: عراق در آینده می تواند نقش منطقه ای خود را به بهترین شکل ایفا کند و هماهنگی و وحدت مناسبی بین جهان اسلام تشکیل دهد.
وی همچنین با اشاره به زمان امامت حضرت امام رضا (ع) گفت: حضرت امام رضا (ع) بعد از حضرت امام موسی کاظم (ع) در شرایط سخت امامت مسلمین را بر عهده گرفتند و در دوران امامت خود دچار چالش خارجی بودند که آن پیشنهاد ولیعهدی به آن حضرت بود.
رئیس ائتلاف ملی عراق با بیان اینکه شیعه در زمان حضرت امام رضا (ع) به جایگاه والایی دست یافت، افزود: وحدت اسلامی یکی از موضوعات بسیار مهم است که جهان اسلام امروزه به آن نیاز مبرم دارد.
وی اظهار کرد: باید از برگزاری همایش های رسانه ای که آحاد مختلف جهان اسلام در آن حضور دارند به صورت ویژه قدردانی کرد و امیدوارم این روحیه و این رویدادها به نفع جهان اسلام به پایان برسد.
نهمین اجلاس رادیو و تلویزیون ‌های کشورهای اسلامی با حضور 600 مهمان داخلی و خارجی و 230 شبکه از 36 کشور تا 13 تیر ماه در مشهد ادامه دارد.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.