گزارش جی پلاس

بازنشسته ها؛ همان چالش همیشگی فدراسیون فوتبال

مسئولان فدراسیون فوتبال و اعضای مجلس شورای اختلاف نظر جدی بر سر حضور بازنشستگان در این فدراسیون دارند که ممکن است انتخابات فوتبال را در ماه‌‌های آینده با چالش بزرگی مواجه کند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛  اساسنامه فدراسیون فوتبال با رفع ایرادهای مدنظر فیفا در بخش آیین نامه انتخاباتی، اصلاح شده و قرار است به زودی در اختیار اعضای مجمع این فدراسیون قرار بگیرد و انتخابات تا نیمه دی ماه برگزار شود.

این پروسه که بیش از 6 ماه به طول انجامیده و باعث لغو انتخابات فدراسیون در اسفند 98 شد، با کش مکش‌ هایی در رفع برخی از بندهای اساسنامه همراه بود که به نظر می رسد همچنان رفع نشده و قرار است دولت و فوتبال یک بار دیگر وارد تقابل رودررو شوند.

در واقع بخش اصلی که می‌توانست به اختلافات فدراسیون فوتبال و دولتی ها خاتمه دهد، مربوط به ماهیت این فدراسیون است که فیفا حل و فصل این معضل را به بعد از انتخابات و ظرف مدت یک سال آینده موکول کرده است. در واقع این بند می تواند حد و مرز فدراسیون فوتبال در اجرای قوانین داخلی را مشخص کند.

یکی از مهم ترین اختلافات مدیران فدراسیون فوتبال با نهادهای دولتی بر سر اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان است که طرفین نظرات خاص خود را دارند و به نظر می رسد فعلا قرار بر مصالحه نیست.

*حذف سقف سنی از اساسنامه و تقابل با قانون منع بکارگیری بازنشسته ها

در اساسنامه اصلاح شده، سقف سنی برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال برداشته است که مطابق آن افراد با هر سن و سالی می‌توانند در بخش های مختلف نامزد شوند.

در گذشته بندی وجود داشت که افراد بالای 65 سال نمی توانستند در انتخابات شرکت کنند ولی سخنی از ممنوعیت حضور بازنشسته ها در ورزش به میان نیامده بود که این موضوع موجب اختلاف نظر در داخل و خارج از فدراسیون فوتبال شد. در واقع به همین علت بود که علی کفاشیان بعد از عبور از 65 سالگی، اجازه شرکت در انتخابات این فدراسیون در سال 95 را پیدا نکرد.

در نهایت بعد از تصویب  قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس و اجرای این قانون توسط نهادهای دولتی، فدراسیون‌ها از جمله فوتبال هم ملزم به اجرای این قانون شدند که تا به حال اعضای این فدراسیون با استناد به اساسنامه این نهاد و همینطور راه‌های قانونی در داخل کشور، از جای خود تکان نخوردند.

با این وجود برای انتخابات سال 98، اختلاف نظر بسیاری بر سر حضور یا عدم حضور بازنشسته ها وجود داشت که تاکنون ادامه پیدا کرده است و قطعا با حذف سقف سنی از اساسنامه فدراسیون فوتبال، پیچیده تر هم خواهد شد.

*نظرات متناقض دولت و فدراسیون درباره حضور بازنشسته ها در فوتبال

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش درباره حذف سقف سنی برای نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشسته ها در ورزش می گوید: اگر چه سقف سنی برای نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال برداشته شده است اما این قانون شامل افرادی است که بنا به دلایلی بیمه شده تامین اجتماعی یا مشمول قانون بازنشستگی نباشند. فیفا هم اذعان کرده که اساسنامه فدراسیون فوتبال باید تابع قوانین دولتی باشد. به همین دلیل بازنشسته ها در هر حال نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.

این صحبت ها در حالی است که علی کفاشیان معتقد است بازنشسته ها به جز سمت ریاست و دبیرکلی و سایر سمت‌های اجرایی مانند خزانه دار، می توانند برای عضویت در هیات رئیسه و نایب رئیسی نامزد شوند. او معتقد است با اصلاح ماهیت فدراسیون از عمومی غیردولتی به غیردولتی و غیرانتفاعی در یک سال آینده، بازنشسته‌ها می توانند برای تمام سمت های فدراسیون فوتبال نامزد شوند.

به گزارش جی پلاس؛ این اختلاف نظر در حالی است که اعضای مجلس از وزیر ورزش برای اجرای این قانون در فدراسیون فوتبال تعهد گرفته اند و ممکن است یک بار دیگر گزارش هایی مبنی بر دخالت دولت در امور فوتبال، باعث هشدارهایی از سوی فیفا شود و فوتبال ایران را وارد چالش جدی کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید