گزارش جی پلاس

اصلاح اساسنامه فدراسیون سر از شورای نگهبان هم در می آورد؟ / راه سختی که فوتبال ایران دارد

فیفا با جدیت کامل جلوی انتخابات فدراسیون را گرفت تا بعد از سال ها عزم کافی برای اصلاح اساسنامه شکل گیرد اما مسیر بسیار دشوار است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ پس از کش مکش های فراوان، انتخابات فدراسیون فوتبال در نهایت به علت ایرادهای فیفا به اساسنامه این فدراسیون برگزار نشد و مجمع این فدراسیون هم به تعویق افتاد. پس از این اتفاق، اکنون فدراسیون باید تغییرات در اساسنامه را کلید بزند و با اخذ موافقت فیفا و البته دولت، برای برگزاری انتخابات زمان بندی کند.

اخیرا اخبار متعددی درباره راه اندازی کارگروه اصلاح اساسنامه فدراسیون شنیده شد که البته طرح این موضوع با توجه به وجود کمیته تدوین مقررات در مجموعه فدراسیون عجیب است و تا این لحظه هیچ کارگروهی هم در عمل تشکیل نشده است!

اما بعد از مخالفت فیفا با برگزاری انتخابات در ایران، چه اتفاقاتی رخ داده و در آینده به کدام سمت و سو می رود؟

* یکی از اختلاف مهم فیفا و فدراسیون

 

فیفا در نامه خود به فدراسیون خواستار اساسنامه ای شده که از تابستان امسال روند اصلاحات روی آن آغاز شده و در پاییز متوقف شده بود چرا که اختلاف هایی میان دو طرف وجود داشت.

 

در این رابطه فدراسیون اطلاعیه ای منتشر کرد و نوشت که فیفا مخالف حضور وزیر ورزش و معاون قهرمانی این وزارتخانه در مجمع انتخاباتی است و فدراسیون هم با توجه به مخالفت وزارتخانه آن را نپذیرفته است.

*وزارت ورزش کوتاه نمی آید

پس از این اختلافات که منجر به برگزار نشدن انتخابات شد، مهدی علی نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان در مصاحبه اخیر خود خبر از اصلاح اساسنامه داد ولی تاکید کرد که این وزارتخانه از حق حاکمیتی خود کوتاه نمی آید اما نگفت که منظورش چیست؟

به نظر می رسد اظهارات علی نژاد به نفوذ این وزارتخانه در تصمیمات نظارتی فدراسیون به ویژه در بحث برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت اعضاء و مسائلی از این دست اشاره دارد تا مانع از عملکرد خودمختار فدراسیون نشین ها شود.

* اصلاح اساسنامه در فضای مجازی!

پس از اتفاقاتی که میان فیفا و فدراسیون افتاد، هیات رئیسه در جلسه اخیر خود روی تسریع در روند اصلاح اساسنامه تاکید کردند اما ظاهرا موضوع کرونا مانع از تشکیل جلسات شده و اعضاء به طور مجازی با هم در ارتباط هستند.

*اختلاف در حضور نهادهای دولتی

برخی از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال را نمایندگان وزارت ورزش، نماینده نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، وزارت رفاه و ... تشکیل می دهند که به گفته هوشنگ نصیرزاده، رئیس سابق کمیته حقوقی و عضو سابق کارگروه اصلاح اساسنامه، فیفا اجازه حضور نهادهایی از این دست را در مجمع فدراسیون نمی دهد چرا که فدراسیون فوتبال قدرتی برای تعلیق یا اخراج این اعضا ندارد و آن ها می توانند موجب محدودیت فدراسیون فوتبال شوند.

* لزوم تصویب اساسنامه حتی در شورای نگهبان؟!

مفاد اساسنامه پس از اصلاح و توافق با فدراسیون جهانی، باید در مجمع فدراسیون که شامل نمایندگان نهادهای دولتی هم می شود به تصویب برسد. در واقع برای کنار زدن نمایندگان دولتی باید 50 درصد به اضافه یک نفر از اعضای مجمع آن را تایید کنند که با توجه به حضور نمایندگان تیم های دولتی که عمدتا زیرمجموعه وزارت اقتصاد و ورزش هستند، تاحدودی دشوار است.

بعد از فرآیند فوق، باید هیات دولت ایران آن را تصویب کند که مسیر آن را پیچیده می کند. احسان قاضی زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی می گوید پس از تصویب اساسنامه در دولت، باید به مجلس فرستاده شود و بعد از تایید، حتی راهی شورای نگهبان شود که این مسیر هم کوتاه نیست.

پس از طی این مراحل و اخذ موافقت دولت با تغییرات اساسنامه، فیفا بعد از بررسی و پذیرش نمونه ترجمه شده آن، می تواند با برگزاری انتخابات در موعد جدید موافقت کند.

* راه پرپیچ و خم پیش روی فدراسیون

با توجه به وضعیت کنونی و اختلافات موجود، پروسه اصلاح اساسنامه فدراسیون تا اخذ تایید فیفا، کار آسانی نیست. با شیوع کرونا و لغو تجمعات در مکان های بسته، امکان برگزاری مجمع فدراسیون برای تصویب این مهم در آینده نزدیک هم بعید به نظر می رسد و باید چندین ماه دیگر برای برگزاری انتخابات صبر کرد.

ادامه وضعیت کنونی در فوتبال ایران موجب برخی مشکلات دیگر نیز خواهد شد که می تواند صدماتی را به تیم های ملی و مسابقات باشگاهی در داخل و خارج از ایران بزند.

پروسه ساختارمدار و کانالیزه شدن جریان فوتبال در ایران از دهه گذشته تا کنون فقط جزء شعارهای سیاسیون بوده و متاسفانه تربیون تبلیغاتی جذاب و حیات خلوت مالی وسوسه کننده آن برای عناصر حاکمیتی و دولتی، باعث شده تا این مهم هیچ وقت عملی نشود و هر ساله ضمن بروز فساد مالی و سهل انگاری های مدیریتی فراوان، شاهد درجا زدن تشکیلات فوتبال باشگاهی و ملی کشور هم باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید