گزارش جی پلاس

حساسیت فیفا، انتخابات فدراسیون را به تعویق می اندازد؟

فیفا در چندین مورد به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایراد گرفته اما مشخص نیست چرا فدراسیون جهانی در سال های گذشته این ایرادها را لحاظ نکرده و اجازه برگزاری انتخابات را داده است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛  در حالی که همه چیز آماده برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال بود، فیفا در مکاتباتی با این فدراسیون اعلام کرد که انتخابات به علت وجود ایرادهای مهم در اساسنامه فدراسیون نباید برگزار شود و تا زمان بازنگری در این اساسنامه، انتخابات به تعویق می افتد. به همین دلیل نیز فدراسیون  ایران تاکنون اسامی نامزدهای انتخابات را اعلام نکرده و در فاصله هشت روز مانده به انتخابات، به نظر کمی دیر شده است.

* ایرادهای فیفا به اساسنامه

فیفا در نامه نگاری خود به برخی از ایرادهای اساسنامه و آیین نامه انتخابات که ضمیمه آن شده، اشاره کرده و آورده است: «اسناسنامه کنونی فدراسیون فوتبال ایران مطابق با مقررات اساسنامه استاندارد فیفا و مفاد مندرج در بند 15 آن نیست.

همچنین میان نسخه‌های فارسی و انگلیسی اساسنامه فدراسیون و مستندات مربوط به فرآیند ثبت‌نام کاندیداها برای تصدی ریاست فدراسیون ایران مغایرت‌هایی وجود دارد!

سند مرتبط با فرآیند انتخاباتی که شما به مکاتبات فوق‌الذکر با فیفا پیوست کرده‌اید، نشان‌دهنده وجود یک کمیته انتخابات مستقل که توسط نهاد مشروع فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران منصوب شده باشد، نیست و علاوه بر آن مقرراتی که در خود انتخابات می‌بایست رعایت شود نیز در آن تنظیم نشده است، بلکه در درجه اول به موضوعاتی مربوط به صلاحیت کاندیداها و اعلام کاندیداتوری ارتباط دارد.

طبق اساسنامه فعلی فدراسیون، وزیر ورزش و جوانان یکی از اعضای رأی‌دهنده مجمع عمومی است، از این رو ما لازم می‌دانیم به شما بند 14 ماده 19 قانون فیفا را یادآوری کنیم که می‌گوید تمامی فدراسیون های عضو فیفا موظف هستند که امور خود را به‌صورت مستقل و بدون دخالت و تأثیرپذیری از طرف سوم مدیریت کنند.»

برای درک بهتر ایرادها، نگاهی به اساسنامه فدراسیون و فیفا خواهیم داشت تا متوجه شویم آیا این ایرادها درست است یا برخی در ایران دنبال بهانه دادن دست فیفا هستند تا انتخابات به تعویق بیافتد؟!

*بند 15 اساس نامه فیفا چیست؟

بند 15 اساسنامه فیفا به برخی دخالت ها در فوتبال از جمله مسائل مذهبی، سیاسی و ... پرداخته و بر بی طرفی در امور سیاسی و مذهبی، مستقل بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی، استقلال نهادهای قضایی مستقل، احترام به قوانین بازی و جلوگیری از تضاد منافع در تصمیم گیری تاکید دارد.

فیفا معتقد است این بند در اساسنامه فدراسیون فوتبال رعایت نشده که احتمالا این موضوع مربوط به قدمت چند ساله بدون تغییر در ایران نسبت به نمونه بین المللی در فیفا است؛ چرا که این اساسنامه در ایران در سال 2011 و در فیفا در سال 2016 تدوین و نگاشته شده اند و به طور کلی وجود این قبیل مغایرت ها بین  دو اساسنامه چندان دور از انتظار نیست. هر چند فیفا در این نامه بر رعایت نشدن این مسائل در ایران اشاره نکرده و فقط نوشته که مطابقت ندارد که شائبه تخلف فدراسیون در ارایه اطلاعات نادرست و غیرشفاف به فیفا را بیشتر کرده است.

* احتمال جرایم سنگین برای ایران در صورت اثبات تخلف

فیفا هنوز به طور قطعی اعلام نکرده که نسخه فارسی و انگلیسی اساسنامه فدراسیون فوتبال مغایرت دارند و از جمله «به نظر می رسد» استفاده کرده؛ به این معنی که هنوز این تخلف قطعی نیست.

در واقع معنى این عبارت ارسال ترجمه نادرستى از اساسنامه ایران به فیفا است که مورد توجه فدراسیون جهانى قرار گرفته و تلویحا فدراسیون فوتبال ایران را متهم به عدم صداقت و شفافیت کرده است. اتهامى که در صورت اثبات علاوه بر جرایم و مجازات‌هاى بین المللى از نظر اعتبار و وجهه جهانى ضربه بزرگى به فدراسیون فوتبال ایران وارد مى‌کند.

* کمیته انتخابات مستقل نیست؟

فیفا اشاره کرده که کمیته انتخابات در ایران مستقل نیست و مقررات فدراسیون فوتبال هم در آن رعایت نشده؛ بلکه این کمیته موضوعاتی مربوط به صلاحیت کاندیداها را مدنظر قرار می دهد.

این موضوع اشاره مستقیمی به اجرای برخی قوانین خارج از اساسنامه فدراسیون و بررسی صلاحیت نامزدها در خارج دایره فوتبال دارد. مسئولان وزارت ورزش و دیوان محاسبات کشور اعلام کرده اند که اجازه حضور هیچ بازنشسته ای را در انتخابات نمی دهند که این رویه اعمال قانونی داخلی ما، مغایر با اساسنامه فوتبال ایران است.

هر چند حیدر بهاروند، در تازه ترین اظهارات خود گفته که بازنشسته ها می توانند در انتخابات شرکت کنند چرا که از نظر قوانین داخلی کشور هم حضور آنها در هیات رئیسه و سمت نواب رئیس منعی ندارد.

اما این قبیل اختلاف ها و اظهارنظرها که از نظر فیفا می تواند مصداق بارز دخالت های دولتی در ورزش باشد و طبیعتا مغایر با اساسنامه فدراسیون ها بوده، فیفا را نگران کرده است.

*وزیر ورزش و معاونش نباید در مجمع باشند

تلقی فیفا این است که حضور وزیر ورزش یا معاون امور قهرمانی این وزارتخانه در مجمع فدراسیون، به معنای دخالت سیاست در فوتبال است. هر چند این موارد از گذشته در اساسنامه گنجانده شده و تاکنون دو انتخابات با همین شرایط برگزار شده اما این بار فیفا حساس شده و نمی خواهد وزیر ورزش و معاون او در مجمع حضور داشته باشند.

به گزارش جی پلاس؛ فیفا از ماه ها قبل خواستار اصلاح اساسنامه فدراسیون شده بود و در حالی که در آبان ماه و بعد از برگزاری چندین جلسه، اصلاح اساسنامه به پایان رسید، این موضوع برای تصویب در مجمع ارائه نشد و متاسفانه با تصمیم مهدی تاج به بعد از انتخابات موکول شد.

بعد از پشت گوش انداختن اصرارهای فیفا برای اصلاح برخی موارد، این بار فدراسیون جهانی فوتبال برگزاری انتخابات را منوط به اعمال اصلاحات دانسته تا به نوعی فشارها  برای انجام این کار را افزایش دهد. به نظر می رسد فیفا این بار مصمم تر است و انتخابات با این ایرادهایی که فیفا گرفته، برگزار نشود و نامه نگاری های فدراسیون فوتبال نیز راه به جایی نبرد.

دیدگاه تان را بنویسید