گزارش جی پلاس

تخلف چهار ساله فدراسیون فوتبال در اصلاح اساسنامه! / ماجرای کفاشیان در انتخابات تکرار می شود؟

درست چندین ماه قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال در سال 95، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بر سر مفاد اساسنامه این فدراسیون مبنی بر دولتی بودن یا نبودن این نهاد به مشکل خوردند که موجب لغو انتخابات و کناره گیری علی کفاشیان شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال طی سالیان گذشته محل اختلاف نظر با دولت بوده است چرا که این فدراسیون در عین اینکه ادعای غیر دولتی بودن دارد، بودجه ای را به عنوان یک نهاد دولتی از وزارت ورزش و جوانان دریافت می کند.

به خاطر تمام کمک های دولتی که به حساب فدراسیون فوتبال واریز می شود، وزارت ورزش و دولت نیز در مواردی حق دخالت در امور این فدراسیون را برای خود می دانند که گاهی موجب جنجال و حتی تعلیق فوتبال ایران شده است. با توجه به نیازمندی فدراسیون فوتبال به کمک های دولت، این تداخل همواره وجود داشته است.

** 4 سال قبل  چه اتفاقی میان فدراسیون و دولت احمدی نژاد افتاد؟

فدراسیون فوتبال

چند ماه قبل از انتخابات، علی کفاشیان که هشت سال رئیس فدراسیون فوتبال بود، آمادگی خود را برای سومین دوره ریاست اعلام کرد. این موضوع به مذاق برخی ها در دولت خوش نیامد و وزارت ورزش به ریاست محمد گودرزی، بحث بازنشستگی و محدودیت سنی را برای نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال مطرح کرد.

طرح چنین موضوعی با وجود اساسنامه فدراسیون فوتبال موجب اختلاف نظر در فدراسیون و وزارتخانه شد. علی کفاشیان و اعضای هیات رئیسه این فدراسیون معتقد بودند که به واسطه اساسنامه فدراسیون فوتبال، این نهاد مستقل از دولت است و وزارتخانه حق طرح چنین مسائلی را ندارد اما وزارت ورزش و جوانان چنین نظری نداشت.

در ادامه یکی از اعضای دولت در دوره ریاست محمود احمدی نژاد مطرح کرد که اساسنامه اصلاحی در همان مقطع هم به تایید هیات دولت نرسیده و اساسنامه کنونی فاقد اعتبار است.

وقتی پای چنین موضوعی مطرح شد، فدراسیون فوتبال تا حدودی عقب کشید و بحث اصلاح اساسنامه مطرح شد که در آن صورت، انتخابات فدراسیون به تعویق حتی یکساله می افتاد و باید برای فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات، سرپرست انتخاب می شد یا نایب رئیس اول امور را تا آن زمان اداره می کرد. به همین دلیل انتخابات در اسفند ماه لغو و به آینده موکول شد.

** توافق وزارت ورزش و علی کفاشیان بر سر ریاست فدراسیون!

 

کفاشیان

 

پس از لغو انتخابات، وزارت ورزش با علی کفاشیان پای میز مذاکره نشست و در نهایت کفاشیان از موضع خود مقداری عقب رفت و وزارت ورزش اجازه برگزاری انتخابات را داد. به این صورت که کفاشیان برای تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال نامزد نشود اما در عوض می تواند برای پست نایب رئیس اول جلو بیاید و همین اتفاق هم افتاد.

البته این شرط هم ذکر شد که فدراسیون فوتبال در دوره بعدی باید بر اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و تایید آن در دولت اهتمام بورزد. در نهایت انتخابات برگزار شد و گزینه وزارت ورزش یعنی مهدی تاج رای آورد و کفاشیان هم کنار او نشست.

** تاج زیر تمام توافقات زد؟!

بعد از برگزاری انتخابات، تاج هم چند ماه مطابق پیش بینی ها به وزارتخانه پشت کرد و به صراحت دولت را به باد انتقاد گرفت که چرا دست از سر فدراسیون بر نمی دارد!

همچنین کمیته های فدراسیون فوتبال دست خوش تغییر قرار گرفت و احمدرضا براتی، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات این فدراسیون شد. او در همان روزهای اولیه اقدام به اصلاح اساسنامه برخی از کمیته ها از جمله اخلاق استیناف، تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان کرد اما خبری از اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال نشد! براتی درباره علت این کار و چشم پوشی بر اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت که فعلا چهار سال تا انتخابات فدراسیون فوتبال باقی مانده و نیازی به اصلاح اساسنامه نیست و در فرصت مناسب این کار انجام می گیرد!

اکنون که حدود 3.5 از آن روزها گذشته و انتخابات فدراسیون فوتبال 4 ماه دیگر برگزار می شود، باز هم خبری از اصلاح اساسنامه نیست و کک کسی هم نمی گزد تا دوباره اتفاقات این چنین رخ بدهد!

** اساسنامه تا پیش از انتخابات اصلاح می شود؟!

به گزارش جی پلاس؛ در میان سکوت مسئولان مربوطه و چشم پوشی از اصلاح اساسنامه، یکی از مدیران کمیته ملی المپیک چندی پیش گفت که اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال صورت گرفته و در انتظار تایید هیات دولت است اما چنین موضوعی در فدراسیون تایید نشد و در حاشیه اتفاقات گوناگون از جمله نتیجه نگرفتن تیم ملی هنوز کسی به این قبیل موارد نپرداخته است.

بی تردید مقصر بی اعتنایی به مصوبه چهار سال پیش فدراسیون، مهدی تاج و سایر اعضای هیات رئیسه این تشکیلات هستند که با عدم اصلاح اساسانامه، وضعیت کم خطرتری برای بقای خودشان در مسئولیت های تقسیم شده فدراسیون فوتبال دارند!

دیدگاه تان را بنویسید