گفت و گوی جی پلاس با مدیرعامل اسبق استقلال

برنده انتخابات فدراسیون فوتبال کیست؟ / سد بهاروندِ بازنشسته مقابل قریب، نبی و کاشانی/ اولیایی: بده بستان ها شایسته انتخابات نیست!

یک عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال معتقد است، بده بستان انتخاباتی شایسته انتخابات پیش رو نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ انتخابات فدراسیون فوتبال فعلا قرار است 25 اسفند برگزار شود هر چند ممکن  است بخاطر پیشگیری از ابتلا به کرونا لغو شود. در حال حاضر 6 نفر در مرحله تایید صلاحیت حضور دارند که با مطرح شدن بحث بازنشستگی، احتمالا برخی نمی توانند به مرحله نهایی راه پیدا کنند. در کنار این موضوع، مسائلی مانند وضعیت مالی هم مطرح است که تعداد نامزدهای نهایی را کمتر هم خواهد کرد. 

در میان کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال، چهره هایی مانند قریب، کاشانی و نبی را می توان حائز بیشترین اقبال در میان اعضای مجمع دانست اما در عین حال  همه نگاه ها معطوف به حیدر بهاروند - رئیس سازمان لیگ و سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال است که با وجود داشتن حمایت قاطع هیات های فوتبال، با موضوع بازنشستگی دست و پنجه نرم می کند؛ موضوعی که طبق گفته دادستان عالی دیوان محاسبات و وزارت ورزش قابل چشم پوشی نیست و همه بازنشسته ها در همه سطوح رد صلاحیت خواهند شد.

در همین رابطه به سراغ یکی از کهنه کارهای عرصه مدیریت فوتبال رفتیم. کاظم اولیایی - مدیرعامل سابق استقلال و پاس همدان که در دهه هفتاد و هشتاد بارها در انتخابات فدراسیون فوتبال حضور داشته و برای تغییر سر و شکل انتخابات تلاش کرده، صحبت های جالبی را مطرح می کند. در ادامه مصاحبه وی با خبرنگار ورزشی جی پلاس را می خوانیم:

** کاندیدای فعلی، حداکثر ظرفیت موجود فوتبال ایران هستند

اولیایی درباره اینکه پیش بینی می کنید ترکیب کنونی مجموع فدراسیون فوتبال در انتخابات پیش رو به چه کسی رای خواهند داد و تحت تاثیر چه عواملی هستند، اظهار کرد: نامزدهای حاضر در انتخابات فدراسیون افراد نام آشنایی هستند حسین قریب مدیرعامل استقلال و مدتی هم عضو هیات مدیره  این تیم بوده؛ مهدی محمدنبی سال‌ها دبیرکل فدراسیون فوتبال بود و اکنون در هیات مدیره پرسپولیس حضور دارد. حبیب کاشانی هم مدیرعامل پرسپولیس بوده و مدتی هم در تیم امید فعالیت داشته است. حیدر بهاروند نیز سال‌ها در فوتبال حضور دارد. ممبینی یک داور نام آشنا بود و اکنون در فدراسیون فوتبال سمت دارد و در مجموع ظرفیت موجود در فوتبال ما در حال حاضر واقعا بیشتر از این کاندیداها نیست.

* رؤسای هیات های فوتبال آراء را میان خود تقسیم نکنند!

وی با توصیه به رؤسای هیات های فوتبال افزود: توصیه ما به صاحبان رای در مجمع فدراسیون این است که نباید آراء را میان خود تقسیم و مضمحل کنند. رایی که اکنون وجود دارد، حاصل سال‌ها تلاش مدیران فوتبال در دهه هفتاد است تا از حالت انتصابی به حالت انتخابی برسیم. آن‌ ها باید قدر و ارزش رای خود را بدانند و رؤسای هیات ها نقش تعیین کننده ای در این انتخابات دارند.

اولیایی در واکنش به اینکه مدیران عامل حدود 30 باشگاه نیز در این انتخابات نقش دارند که عمدتا دولتی هستند و امکان تاثیر پذیری از نهادهای دیگر را دارند، تاکید کرد: باشگاه ها انجسام لازم را ندارند. ما 31 هیات داریم که انجسام و ارتباط را دارند و چون در هیات رئیسه نماینده دارند با همدیگر رای را تبادل می کنند اما درباره مدیرعامل های باشگاه ها شرایط به این شکل نیست.

* بهاروند تایید صلاحیت شود، رئیس فدراسیون می شود!

مدیرعامل سابق استقلال و پاس همدان با اشاره به نقش بهاروند و هیات های فوتبال در انتخابات گفت: حیدر بهاروند به عنوان یک رئیس هیات فوتبال توانست با حمایت سایر همکارانش تا سرپرستی فدراسیون فوتبال هم برود و طبیعتا الان هم از شانس بالایی در انتخابات برخوردار است، مگر آنکه صلاحیت او بخاطر بازنشسته بودن تایید نشود. وزارت ورزش و نهادهای بازرسی قصد جلوگیری از حضور بازنشستگان را دارند که در این صورت وضعیت متفاوت خواهد شد. بهاروند به واسطه سالها حضور در فوتبال و مسئولیتی که در سازمان لیگ داشت، ارتباطات زیادی در فدراسیون دارد که همین موجب اقبال بیشتر او نسبت به سایر رقبا شده که اگر در جمع کاندیداها بماند، احتمالا  او از الان پیروز انتخابات است.

** کدام کاندیدا بیشترین احتمال پیروزی را دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تایید صلاحیت حیدر بهاروند، کدام کاندیداها با توجه به ترکیب فعلی مجمع، بیشترین احتمال را برای موفقیت و رقابت جدی با یکدیگر خواهند داشت، تصریح کرد: قریب، کاشانی و نبی رقابت جدی را میان خود خواهند داشت. البته باید وضعیت تایید صلاحیت این افراد بررسی شود. همه آن ها از قبل از انقلاب در حلقه مدیریت بودند و شاید بازنشسته باشند. مگر اینکه استثنایی وجود داشته باشد و بتوانند از تبصره ای استفاده کنند.  به نظرم اگر بهاروند تایید نشود، آقای قریب از نفوذ بیشتری نسبت به سایرین برخوردار است. الان تعاملی بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به وجود آمده که موجب، اقبال بیشتر نسبت به قریب می شود. از نظر وزارتخانه او کسی است که می تواند در پاسخگویی به نهادهای دولتی کمک حالشان باشد.

*بده و بستان در انتخابات درست نیست

اولیایی درباره اینکه پیش بینی می کند رقابت سالمی در انتخابات فدراسیون فوتبال شکل بگیرد یا خیر می گوید: رقابت ها سالم است. این لابی کردن ها و ارتباطات در هر انتخابی وجود دارد. باید تبلیغات وجود داشته باشد اما بده و بستان درست نیست. این کارها غلط است که ما یک چیزی را به نامزدی بدهیم و در مقابل چیزی را به دست بیاوریم. عمده از نامزدها آقای بهاروند را به عنوان نایب رئیس دوم خودشان معرفی کردند که این اتفاق حامل پیام خوبی برای اهالی فوتبال و مجمع انتخاباتی نیست!

** چرا بازنشسته ها باید در مجمع  فدراسیون فوتبال رای بدهند؟!

اولیایی همچنین با اشاره به وجود برخی از اعضای بازنشسته در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال و مشکل دار بودن این موضوع، گفت: مگر می شود مجمعی که بازنشسته دارد، درباره این فدراسیون تصمیم گیری کند. برخی از اعضا مانند طالقانی که رئیس هیات فوتبال خوزستان است، بازنشسته هستند! ما باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم. اینکه الان بازنشسته ها در هیات های فوتبال حضور دارند، به خاطر آیین نامه ای است که توسط داورزنی امضاء شد و هیات های فوتبال را مستثنی کرد!

** اولویت اول رئیس جدید فدراسیون حل مشکلات مالی خواهد بود

مدیرعامل سابق استقلال در پاسخ به این سوال که اولویت نخست رئیس جدید فدراسیون فوتبال چه مواردی  باید باشد، توضیح داد: مشکلات مالی. حل این مسائل مالی کنونی نیازمند تعامل با وزارت ورزش و اجتناب ناپذیر است. با وضع موجود قطعا هر کسی که می آید شرایط مالی سختی را تجربه خواهد کرد. وضعیت کشور از نظر مالی نامناسب است. در آمد نفتی محدود است و هزینه ها هم بالاست. از طرفی فوتبال جزء اولویت ها هم نیست و بدهکار هم است و باید مبالغ آن تامین شود. قطعا کار سخت است و کاندیداها با علم به این موضوع وارد صحنه شده اند و باید با مطالعات کافی و برنامه خوبی وارد انتخابات شوند.

*منتقدان انتخابات، راهکاری ارائه نمی کنند

مدیرعامل سابق استقلال با بیان اینکه هیچ راهکاری درباره انتخابات فدراسیون فوتبال مشاهده نکرده است، گفت: منتقدان انتخابات با وضع کنونی البته راهکاری ارائه نکردند. فقط انتقاد می کنند و دلایل انتقاد خود را هم بررسی نکرده اند. برخی معتقدند نباید برای حضور در انتخابات از اعضای مجمع 10 امضاء اخذ شود. اما اگر به این شکل نباشد، چند نفر برای انتخابات نامزد خواهند شد؟! فکر می کنم بیش از 3000 نفر علاقه مند به ثبت نام در انتخابات هستند و اینجا هم شورای نگهبان نداریم که نفرات را تایید یا رد کند. یکی از راه های جزء اساسانامه فدراسیون فوتبال همین موضوع است که جلوی همه افراد را می گیرد و منتخبان واقعی می توانند وارد مجمع شوند.

*علی دایی نمی خواهد رئیس فدراسیون شود

این عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه برخی از انتقادات حاکی از این است که چرا اهالی فوتبال و بازیکنان سابق تیم ملی نمی توانند در انتخابات شرکت کنند، به جی پلاس گفت: آیین نامه انتخابات قابل تغییر است. مجمع فدراسیون فوتبال این اختیار را برای برگزاری انتخابات به هیات رئیسه داده است. این آیین نامه چند سال قبل به اساسنامه فدراسیون الحاق شد اما قابل تغییر است ولی فوتبالیست های سابق تیم ملی هم می توانند در این انتخابات شرکت کنند. عمده آن ها سابقه مدیریتی دارند. علی دایی سال ها مدیرعامل شرکت خودش بوده است و مشکلی از این بابت ندارد و می تواند در انتخابات شرکت کند اما خودش جلو نیامد.

* فوتبالیست ها برای مدیریت در فوتبال از مسیر خودش اقدام کنند

وی با بیان اینکه فوتبالیست ها همانطور که برای ورود به عرصه مربیگری و سطوح بالای آن می بایست دوره های آموزشی و تجربی لازم را طی کنند، برای مدیریت در فوتبال نیز نیازمند طی این مسیر هستند؛ در این باره افزود: نقدهایی که به منع حضور فوتبالیست‌ها در انتخابات می شود نیز بعضا عالمانه نیست. من هم موافقم که اساسنامه نیاز به تغییرات دارد اما فوتبالیست‌ها همانند مسیری که در رسیدن به سطوح بالای مربیگری باید طی کنند، در مدیریت فوتبال هم طبیعتا باید از مسیرش وارد شوند و تبحر لازم را بدست آورند.به طور مثال از نمونه هایی که فوتبالیست خوبی بوده و تجربه مدیریتی خوبی هم دارد، حسین کلانی است به عنوان یکی از فوتبالیست‌های سابق و مدیران موفق کنونی، توانمندی حضور در انتخابات و ریاست فدراسیون فوتبال را دارد و معتقدم همه هم به او رای می دهند چرا که شرکتی را در خارج از کشور تاسیس کرد و در حرفه خود هم موفق است اما خودش تمایلی به ورود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید