بررسی جی پلاس

مجمع فوق العاده فدراسیون، مساله کاندیداتوری بازنشسته ها را حل می کند/ اصفهانیان: مشمول قوانین دولتی نمی شویم!

انتخابات فدراسیون فوتبال به علت وجود یک اساس نامه پرابهام که از چند سال قبل تاکنون اصلاح نشده، تبدیل به محل زورآزمایی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در کشاکش فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا بر سر میزبانی تیم‌های ایرانی در داخل کشور، موضوعات مهمی از جمله ناکامی تیم ملی امید در انتخابی المپیک و اطلاعیه فدراسیون فوتبال برای انتخابات این فدراسیون از توجهات اهالی رسانه و مردم به دور ماند.

** بهاروند به ابهامات انتخابات دامن زد؟!

حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال در برنامه فوتبال برتر و در برنامه‌ای که برای موضوع سلب میزبانی از فوتبال ایران در AFC تدارک دیده شده بود، به طور تلویحی اعلام کرد که احتمالا در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت خواهد کرد.

هر چند او به طور رسمی اعلام نکرد که چه تصمیمی دارد اما به مجری برنامه هم نگفت که به علت بازنشستگی قصد شرکت در انتخابات را ندارد. واکنش پرابهام او به موضوع بازنشستگی در حالی است که حدود یک سال قبل او جزء کسانی بود که توانست با فشارهای فیفا، خودش را از بند بازنشستگی و ممنوعیت حضور در فدراسیون فوتبال رها کند.

پیشتر در  "فدراسیون فوتبال قانون را دور می زند؟ / بازنشسته ها می توانند کاندیدای ریاست شوند!" عنوان شد که در اطلاعیه فدراسیون فوتبال درباره شرایط کاندیداها، هیچ بندی درباره منع ثبت نام بازنشسته ها وجود ندارد.

اکنون که چندین روز از این اتفاقات گذشته و رفته رفته داوطلبان برای نام نویسی راهی فدراسیون فوتبال خواهند شد، این بحث مطرح می‌شود که آیا اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که بخشی از آنان بازنشسته هستند، برای نام نویسی در این فدراسیون اعلام آمادگی کردند و زودتر از سایر داوطلبان مدارک خود را تحویل دادند.

*اصفهانیان: کمیته ها و هیات رئیسه فدراسیون مشمول قانون بازنشستگی نیست!

در همین رابطه فریدون اصفهانیان، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درباره نام نویسی بازنشستگان در انتخابات این فدراسیون به خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ گفت: انتخابات طبق اساس‌نامه فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود و بند دیگری خارج از اساسنامه وجود ندارد. هر چند ما به قوانین داخلی و جاری کشور احترام می‌گذاریم و اجرای این قوانین را لازم می‌دانیم. با این حال به جزء سمت های اجرایی این فدراسیون، سایر بخش‌ها مشمول قوانین دولتی نمی شود.

وی با بیان اینکه آیا عضویت در هیات رئیسه فدراسیون و کمیته‌های زیر مجموعه جزء مشاغل اجرایی نیستند، افزود: زمانی که قانون منع بکارگیری بازنشستگان مطرح شد من برای اینکه فدراسیون دچار مشکل نشود از سمتم در کمیته داوران کناره گیری کردم اما این شغل اجرایی نیست و صرفا برای سیاست گذاری است. با این حال من احترام گذاشتم. اما کمیته ها و هیات رئیسه مشمول قانون بازنشستگی نیستند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه آیا قصد شرکت در انتخابات را دارد گفت: در حال ارزیابی شرایط هستم و اگر شرایط فراهم باشد در انتخابات شرکت می کنم. من برای خدمت به کشور و فوتبال آماده هستم و وضعیت را بررسی می کنم.

** زورآزمایی فوتبالی ها و وزارت ورزش در 25 اسفندماه

اظهارات اصفهانیان در حالی مطرح می شود که دولت و وزارت ورزش به علت پرداخت بودجه به این فدراسیون، مشاغلی مانند حضور در کمیته ها و هیات رئیسه را نیز مشمول قانون بازنشستگی می‌داند اما حضور فیفا و اساسنامه فدراسیون که توضیحی در باره بازنشسته ها نداده، در یک سال اخیر مانع از کنار رفتن بازنشستگان شده است.

اگر وزارت ورزش به عنوان متولی برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون، تدبیری می اندیشید تا جلسه فوق العاده مجمع پیش از جلسه مجمع انتخاباتی برگزار شود و اعضا بر سر محدودیت سنی کاندیداها یا تبصره ای که اجازه ورود بازنشستگان به انتخابات را ندهد یا حداقل این موضوع میان اعضای مجمع به بحث و تصمیم گذاشته شود، شاید این تعارض قانونی که می تواند یکی از چالش های آینده فدراسیون باشد نیز برطرف می شد.

انتخابات فدراسیون فوتبال 25 اسفند برگزار می شود و نام یک نفر به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال از صندوق رای خارج خواهد شد. در کنار سمت ریاست فدراسیون فوتبال، تکلیف اعضای هیات رئیسه نیز در این انتخابات معلوم می شود و ظاهرا وزارت ورزش و جوانان که بر روی اسامی نامزدها نظارت دارد، قصد ممانعت از حضور بازنشستگان در انتخابات فدراسیون فوتبال را دارد تا از هرگونه حرف و حدیث جلوگیری کند.

دیدگاه تان را بنویسید